י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

תגלית מדהימה בירושלים: מדליון מלפני 1,411 שנה

להערכת החוקרים שימש המדליון כקישוט לספר תורה • התגלית משנה את התפישה לגבי קדמוניות מנהג קישוט ספרי התורה • ומה עוד נמצא בחפירה מתחת לבית ביזנטי?

המדליון. צילום: פלאש 90
המדליון. צילום: פלאש 90

תגלית ארכיאולוגית חסרת תקדים נחשפה סמוך לראש השנה בחפירות שקיימה האוניברסיטה העברית ליד הר הבית.

במהלך החפירות נמצא מטמון שנזנח בידי יהודים בשנת 602 לספירה, ובו שרשרת זהב שלמה עם מדליון עליו חרוטה מנורה בעלת שבעה קנים, שופר גדול וספר תורה. החוקרים מעריכים כי המדליון שימש כקישוט לספר תורה, והוא משנה את התפישה לפיה קישוטים לספרי תורה נעשו רק בתקופות מאוחרות יותר.

סמוך למטמון נמצאו גם תיק עור ובו 36 מטבעות זהב מהתקופה הביזנטית, וכן עגילי זהב. המטבעות נאספו במשך 250 שנים והקדום שבהם הוא מהמאה הרביעית לספירה.

מנהלת החפירות, ד"ר איילת מזר, אמרה כי מדובר ב"תגלית עוצרת נשימה שרק פעם בחיים זוכים לה". ד"ר מזר הוסיפה כי מעולם לא התגלה בחפירות מדליון זהב כזה. "בעשרות דוגמאות ובכללן רצפות של בתי כנסת עתיקים מופיע דגם מנורת שבעת הקנים כשמשני צדדיו סמלי השופר, ארבעת המינים וכלי חרס. במדליון הזה מופיע בפעם הראשונה סמל ספר התורה, שככל הנראה מבטא את השימוש שנעשה במדליון הזהב לקישוט ספר התורה בבית כנסת".

חוקרי הארכיאולוגיה סבורים שהאוצר הובא לירושלים על ידי שליחי הקהילה היהודית הגולה שהגיעו לעיר לאחר שהיא נכבשה על ידי הפרסים ב-614 לספירה. הפרסים עוררו תקוות גדולות בקרב היהודים, והבטיחו להם שיוכלו להתיישב בעיר. אלא שלאחר זמן קצר נחלש כוחם והם הזדקקו לכוחם של הנוצרים שביקשו להשתלט על העיר ולגרש את היהודים. אותם יהודים, ששימשו כמשלחת שיועדה לחדש את ההתיישבות היהודית בעיר, נאלצו לנוס על נפשם, ועקב כך האוצר נשכח תחת ריצפת הבית הביזנטי.
מדליון מציאה ארכיאולוגיה ירושלים קישוט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד