כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
נתיב הכסף

עשרות מיליונים עוברים מישראל לסוריה

האם המדינה מפקחת על עמותות שמסייעות לפליטים סורים?. תחקיר על ארגון שבו פעילים יוצאי הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, טוען להעברת כספים למדינת אויב, דרך טורקיה. החשש הוא שכספים שנאספים על ידי העמותה הישראלית עלולים להגיע לידי גורמי טרור בצורה עקיפה 

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: Rahim Khatib/Flash90

עשרות מיליוני שקלים, כספי תרומות, עושים את דרכם מישראל דרך טורקיה לתוך סוריה, על ידי עמותה המנוהלת על ידי פעיל לשעבר בפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, שהוצאה מחוץ לחוק ב־2015.

הכספים מועברים דרך ארגון טורקי לתוך סוריה, מדינת אויב שחל איסור גורף לקיים עימה כל פעילות כלכלית, ושם משמשים לכאורה לבניית כפרים לפליטים - כך נטען בתחקיר של ארגון "עד כאן" כפי שדיווח חנן גרינווד ב'ישראל היום'.

התחקיר מתאר את נתיב הכסף של הארגון "אלקלוב אלרחימה" הרשום בישראל ומעלה חשש שלרשויות בארץ אין פיקוח ראוי על העברת הכספים, לכן דורשים ב"עד כאן" לעצור את פעילות העמותה עד לבירור העניין. מעבר לכך, נטען, מכיוון שעל פי התחקיר רק אחוז אחד מכספי התרומות משמש לפעילות בתוך ישראל - יש לשלול את ההכרה בה כמוסד ללא כוונת רווח בהסתמך על פסיקת ביהמ"ש העליון.

עמותת "אלקלוב אלרחימה", "הלבבות הרחמנים", הוקמה ב־2016 ופועלת באופן רשמי לגיוס כספים למטרות הומניטריות, ובהן מתן סיוע ליתומים ולאלמנות, עזרה וסיוע חירום, סיוע לפליטים סורים, ועוד. בשנים האחרונות היא גייסה עשרות מיליוני שקלים ממוסלמים תושבי ישראל, ועיקר פעילותה, כך על פי הדו"חות הכספיים שהיא מגישה, הוא הענקת סיוע בפרויקטים בשטחי הרשות הפלשתינית, בטורקיה ובסוריה - באמצעות עמותה טורקית. לפני כחצי שנה בלבד גייסה 32 מיליון שקלים להעברת סיוע לפליטים. חודש לאחר מכן חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם הארגון הטורקי ATAA להקמת שני כפרים חדשים במחוז אידליב בצפון סוריה. העמותה תממן את הקמתן של 4,500 יחידות דיור.

יש לציין כי בפרסומיה לא מסתירה העמותה כי היא מגייסת כספים עבור פליטים סורים מתומכיהם בארץ וברשות הפלשתינית.

בתחקיר של "עד כאן" נטען כי מנהל העמותה, הוא תושב הכפר טורען שבגליל העליון, הוא בעל היסטוריה ארוכה של פעילות בפלג הצפוני של התנועה האסלאמית. עוד נטען בתחקיר כי ארגונים שהופעלו על ידי הפלג גייסו לכאורה כספים עבור תשתיות חמאס. כך, ב-2002 הוציא שר הביטחון דאז צו החרמה לרכוש ולציוד לוועדת הסיוע של הפלג הצפוני, ובפשיטה של המשטרה על ביתו נתפסו שתי כספות שבהן נמצא סכום של 932 אלף שקלים.

לפני הוצאתו של הפלג הצפוני מחוץ לחוק, נטען בתחקיר כי הפעיל פעל לאורך כמה שנים בארגונים בעלי דפוס פעולה דומה בחסות הפלג הצפוני, שהוגדרו כעמותות הומניטריות שלבסוף נסגרו. ב־2016 הוביל הליכים משפטיים כדי להמשיך את פעילות עמותת הסיוע, ולבסוף הקים עמותה חדשה - "אלקלוב אלרחימה" - שעל פי התחקיר רוב פעילותה זהה לפעילות העמותות שנסגרו, זאת אף שהיא מקפידה להבהיר שהיא תנועה עצמאית ללא קשר לתנועה שהוצאה מחוץ לחוק.

החשש הוא שכספים שנאספים על ידי העמותה הישראלית עלולים להגיע לידי גורמי טרור בצורה עקיפה. הוא נדרש בעבר לשאלה זו בראיון שערך עם העיתון "א־סנארה", שכן היה חשש שהכסף לא מגיע לפליטים אלא לדאעש. באדר השיב בתגובה כי עמותת ATAA הטורקית נמצאת בפיקוח הדוק של ממשלת טורקיה. גם לכתבה זו השיב באורח דומה.

לטענת "עד כאן", מבירור שערכו מול משרד האוצר עולה כי לא ניתן לעמותה אישור חריג להעברת כספים לסוריה, וכי אף לא הוגשה כל בקשה בנושא. כאמור, ב"עד כאן" דורשים כעת לבטל את ההכרה בארגון כמלכ"ר, זאת לאור פסיקה של בית המשפט העליון שלפיה על רוב פעילותה של עמותה שפועלת כמלכ"ר בישראל להיות בישראל. "מבחינת כלל פעילות העמותה עולה כי היא מעבירה כספים בהיקפים עצומים ליעדים שלרשויות במדינת ישראל אין פיקוח ראוי עליהם, חלקם אסורים על פי חוק, ונראה כי אין מנוס מלעצור את פעילות העמותה והזרמת הכספים שלה עד לבירור העניין", מסכם מנכ"ל "עד כאן", גלעד אך.

מעמותת "אלקלוב אלרחימה" נמסר בתגובה: "העמותה משרתת משפחות נזקקות בתחומי המדינה, בתחומי הרשות הפלשתינית, וגם פליטים סורים באמצעות עמותה טורקית המוכרת על ידי מוסדות האו"ם הנקראת ATAA. העמותה מגייסת תרומות מתושבים ומאזרחי המדינה בלבד, ואינה מקבלת תרומות מחו"ל ו/או מתורמים אזרחי מדינות זרות.

"לעמותה, הפועלת משנת 2016, ועד מנהל המכתיב את מדיניותה. הוא אישיות מוכרת בחברה הערבית כפעיל חברתי וכבעל ניסיון רב בפעילות הומניטרית. בצירופו לפעילות העמותה בשנתיים האחרונות אנו רואים משום הישג והזדמנות לפתח את העשייה המבורכת של העמותה. הטענות בדבר הכספים שבהם החזיק חסרות בסיס הן מבחינת הסכומים והן מבחינת יעדם. כספי התרומות המועברים לטורקיה משמשים אך ורק לתמיכה בפליטים. מבצע ההתרמה היה בחורף על רקע התמונות הקשות שהופצו, ובהן נשים וטף שקפאו למוות. רבבות מבני החברה הערבית בישראל סייעו במגוון דרכים - החל בביגוד חם, שמיכות חורף, תנורים לחימום ומזון, וכלה באוהלים ובבניית יחידות דיור".

"בחירתה של העמותה להסתייע בשירותיה של עמותת ATAA, הפועלת גם בהכרה מלאה מארגון האו"ם, נובעת דווקא מחתירתה העקבית לוודא שכספי התרומות שהיא אוספת יגיעו ליעדם ההומניטרי באופן הבטוח ביותר והשקוף ביותר".

עד כאן סוריה כספי טרור דאעש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד