כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

תכנון נכון של כבישים מוריד מהירות הנסיעה

לפי מחקר שערכה עמותת ROSPA הבריטית • אור ירוק: "בתאונת דרכים לא רק הנהג אשם. על המדינה לתכנן התשתיות כך שיפחיתו את הסיכויים לתאונות ויעלו בטיחות"

צילום אילוסטרציה.צלם:פלאש 90
צילום אילוסטרציה.צלם:פלאש 90

כאשר נהג בוחר את מהירות הנסיעה שלו, הוא עושה זאת גם בהתאם למאפייני הכביש בו הוא נוהג. לכן, בעמותת ROSPA הבריטית, שמטרתה להפחית את מספר תאונות הדרכים בבריטניה ובעולם כולו, הגיעו למסקנה כי ניהול המהירות הוא מרכזי בבטיחות בדרכים ולכן חשוב שתכנון הכביש יעביר לנהגים את המסר הנכון לגבי מקסימום המהירות הבטיחותית.

דרך אחת לעשות זאת היא באמצעות אזורי 30 קמ"ש. אלו הם אזורים שבהם הופחתה המהירות המותרת ל-30 קמ"ש ובנוסף הותקנו בהם אמצעים לעידוד הנהגים להישאר בתחום מהירות זו. במקומות אלו נמצא, כי המהירות הממוצעת ירדה מ- 40 קמ"ש ל- 25 קמ"ש. כלל התאונות באזורים אלה ירד ב-61% כאשר ההשפעות היו משמעותיות במיוחד עבור משתמשי הדרך הפגיעים כמו הולכי רגל (ירידה של 63%), אופנועים (ירידה של 73%) וילדים (ירידה של 67%).

גישה חדישה יותר היא שימוש במגבלה של 30 קמ"ש באזור מסוים, אך ללא אמצעים למיתון תנועה. שילוט וסימונים, חינוך והסברה – כל אלה משמשים לעידוד הנהגים להישאר בגבולות המהירות המותרת. הרשות המקומית בפורטסמות' היא הראשונה שיזמה אזור כזה (ללא מיתון תנועה) והתקינה תמרורים וסימונים על הכבישים.

בנוסף, יש לוודא כי ישנה אכיפה משטרתית בכבישים, שהיא פעילות בסיסית והכרחית, בעלת תפקיד מפתח בשמירת חיי אדם ובמזעור ההיפגעות בכבישים. כדי שהאכיפה תהיה אפקטיבית, עליה לקבל עדיפות מהממשל ומהמשטרה הכללית, כולל תקצוב הולם. רמת ההרג וההיפגעות הנגרמת כתוצאה מתאונות דרכים גורמת למספרי הרוגים גדולים יותר מאשר בכל סוג פשע אחר. לכן, אכיפת תנועה צריכה להיות אחד מהנושאים שבראש סדר העדיפויות של המשטרה הכללית ושל המדינה.

על פי המחקר שערכה ROSPA, מצלמות מהירות הוכחו כמפחיתות מהירות וכמצילות חיים: מספר כלי הרכב החורגים מהמהירות המותרת באזורים שבהם מותקנות מצלמות נייחות ירד ב-70% והמהירויות הממוצעות בכל אזורי המצלמות ירדו בממוצע ב-6%. בנוסף, מספר ההרוגים והפצועים קשה ירד ב-42% באזורי המצלמות וחלה ירידה של 22% במספר התאונות עם נפגעים באזורי המצלמות.

בסקירת אפקטיביות המצלמות שנעשתה ב-2010 נמצא, כי 4,000 מצלמות ברחבי בריטניה מנעו 3,600 תאונות עם נפגעים וחסכו את חייהם של 1,000 אנשים (הרוגים ופצועים קשה יחד). מסקנה נוספת הייתה כי אילו היו מפסיקים את פעולת המצלמות, היו נפגעים באופן חמור עוד 800 אנשים ברחבי בריטניה.

עמותת אור ירוק: "כאשר מתרחשת תאונת דרכים, לא רק הנהג אשם. על המדינה לתכנן את התשתיות כך שהן יפחיתו את הסיכויים לתאונות דרכים ויעלו את בטיחותם של המשתמשים בדרך. על המדינה להתקין יותר מצלמות מהירות במקומות בהם הסיכון לתאונת דרכים בגין מהירות מופרזת הוא גבוה בכדי להרתיע את הנהגים מפני נהיגה במהירות הגבוהה מהמותר, המסכנת את הנהג, הנוסעים ברכב, ושאר משתמשי הדרך".
אור ירוק תשתית תאונות דרכים מהירות אכיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד