א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

ה'מאכערים' פוגעים בנזקקים האמיתיים

כנופיית ה'מאכערים' שנעצרה אינה פועלת לבדה • לצידה מאות אישים וחברות המבטיחים 'מימוש זכויות' כביכול, באמצעים לא כשרים • ומי נפגע מהתופעה הפסולה?

צילום: ארכיון
צילום: ארכיון צילום: יעקב נחומי



כנופיית ה"מאכערים" שנעצרה היום בחשד להגשת תביעות פיקטיביות לביטוח הלאומי מכתימה אלפי זכאים בציבור הרחב, שעלולים להיפגע. אלא שלא רק כנופיית "מאכערים" אחת יש כאן! השוק פרוץ לחלוטין וגורם לעיוותים רבים.

רבים בציבור חשים תחושה קשה כנגד המוסד לביטוח לאומי, אשר לכאורה מערים קשיים רבים בפני הצובאים לפתחו והמבקשים לקבל קצבאות שונות, בעיקר קצבת נכות. התחושה הרווחת היא כי הוועדות הרפואיות ופקידי התביעות חושדים בכל פונה, ובודקים בציציות כל מבקש וכל מסמך שמוגש על ידו כאילו מדובר בתביעה פיקטיבית. תחושה זו אינה לחלוטין בלתי מבוססת. אין ספק כי הונאות ביטוח לאומי כגון הפרשייה שהתפרסמה היום מוסיפות לזהירות המוגברת שנוקטים פקידי המוסד לביטוח לאומי בשנים האחרונות.

עוד בנושא:
שני חרדים בהארכת מעצר • הרקע: הונאת הביטוח הלאומי

האמת היא שהביטוח הלאומי משלם לציבור כ-66 מיליארד ש"ח בשנה באמצעות קצבאות וגמלאות ופועל למיצוי זכויות של האזרחים, כדי שמי שזכאים לקצבאות על פי החוק יקבלו אותן. בו בעת פועל הביטוח הלאומי למנוע קבלת קצבאות שלא כדין ממי שאינם זכאים לקצבאות, ומנסים להונות את המוסד. העברת כספים למי שאינו זכאי מקטינה את העוגה התקציבית שממנה משלם הביטוח הלאומי את הקצבאות, ופוגעת בכלל הציבור. כדי למנוע את העברת הכספים שלא כדין, הוקם בביטוח הלאומי אגף החקירות, וכן הוקמה יחידת התיאום המטפלת בנושא ההונאות במישור הפלילי מול משטרת ישראל.

בתחילת השנה נחשפה הונאת ענק של הביטוח הלאומי בסכום של מאות מיליוני שקלים, פרשה שטרם הסתיימה. בפרשה זו נחשפה רשת שסילפה לכאורה הזמנות של התקנת אביזרי רכב לנכים.

אין ספק כי המעטים הללו פוגעים בציבור שלם, העובדה כי לרוב, מעורבים "מאכערים" שונים בפרשיות הללו מדגישה עוד יותר את הצורך לפנות לעורכי דין שהם בעלי ידע וניסיון כמו גם אחריות מקצועית לטפל בתביעות ביטוח לאומי.

אלא שלא רק "מאכערים" בלתי מקצועיים ובעלי "קשרים" לכאורה מטפלים כיום בתביעות ביטוח לאומי. בשנים האחרונות השוק פרוץ לחלוטין וגופים רבים, פרטיים וחברות, מציעים "מימוש זכויות" ו"ייעוץ שאינו משפטי" בתביעות ביטוח לאומי. חלקם מפרסמים עצמם בצורה אגרסיבית, חלקם מציגים עצמם כמי שמסתייעים למשל, בעובדים לשעבר של המוסד לביטוח לאומי.

הפרסום המאסיבי משכנע לא מעט פונים לפנות לגורמים, שאינם עורכי דין - המבטיחים מימוש זכויות , מבלי שהם יודעים באמת מה מותר ומה אסור לאלה לעשות במסגרת החוק וכן מתוך מחשבה שישיגו עבורם את הפיצוי המרבי.

בעבר היה הטיפול בנפגעי התאונות והתביעות הללו שמור לעורכי הדין שמתמחים בתחום אך מאז עלייתם של ה"מאכערים" השונים, גדולים כקטנים, מפורסמים יותר או פחות - נוצר הרושם המוטעה כאילו הם הכתובת הנכונה לטיפול בתביעות מסוג זה, בעיקר משום שהציגו עצמם כ"בעלי קשרים מבפנים" בניגוד לעורכי הדין, שנאסר עליהם להעסיק עובדים כאלה. למשרדי עורכי הדין גם אסור על פי החוק לפרסם את עצמם ואת פעילותם כך שנחסמה בפניהם גם הדרך לתת מענה מבחינה פרסומית.

"מאכערים" שונים מציעים היום הכנת תיקים רפואיים לוועדות, גיבוש המסמכים ומילוי הטפסים. אולם כל אלה ואפילו "הכנת התובע" לוועדה הרפואית אינם מספיקים כדי להשיג את מלוא הזכויות. ההחלטה בעניין מיצוי הזכויות הרפואיות באופן מלא נקבעת היום בחדרי הוועדות הרפואיות – לחדרי הוועדות מורשים להיכנס עם התובעים, על פי חוק, רק עורכי דין. עורך הדין, ינסח באופן תמציתי ומדויק את הבעיה ממנה סובל התובע, רק עורך דין מנוסה יודע להסתכל על התנהלות הוועדה בפרספקטיבה רחבה כאשר לנגד עיניו עומד הערעור על החלטת הוועדה או התכנון ארוך הטווח של התיק כולו. בעזרת אותה פרספקטיבה – יש לעורך הדין את הכלים להבליט את מה שראוי וטוב לטובת התובע ולהצלחת התביעה.

לו היו גבולות מקצוע עריכת הדין נשמרים טוב יותר ולא היו מאפשרים לכל אותם "מאכערים" לפעול כמייצגים בתביעות נגד המוסד לביטוח לאומי אזי ציבור עורכי הדין העוסקים בתחום, יכול היה להיות מחסום ראוי בפני הונאות ורמאויות.

אני סבורה שיושרם המקצועי של עורכי הדין יש בו כדי לעמוד מול ניסיונות ההונאה המובאים לפתחם, וכי לעורכי הדין הפעילים בתחום יש הבנה אמיתית שפעולות הרמאים פוגעות באופן גורף בכל אותם זכאים.

---
הערה: למען הסר ספק, מאמר זה מתייחס לתופעה הקיימת בשוק ולא לתאגיד או אדם מסויים.

עו''ד שרונה תגר עוסקת בתביעות וזכויות ביטוח לאומי

ביטוח לאומי הונאה כסף קצבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד