כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
חשש מדליפה

ארבעת קווי החשמל שיצאו מתחנת הכוח נהרסו בהפצצות

בסבא"א מעדכנים כי מבין ששת הכורים הקיימים בתחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה, רק כור אחד עדיין פועל. עדיין מייצאת חשמל לרשת החשמל האוקראינית, באמצעות קו חשמל רזרבי אחרון שעוד נותר פעיל. גם כורים שנחשבים לבלתי פעילים, אינם מושבתים לחלוטין, ויש לתחזק אותם כדי למנוע דליפה רדיואקטיבית

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: מתוך הסרטון

יו"ר סבא”א רפאל גרוסי הודיע אתמול (ראשון) כי משיחות שקיים עם אנשי תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה, בה הוא שוהה בימים אלו יחד עם צוות פקחים של הסוכנות, עולה שכל ארבעת קווי החשמל שייצאו חשמל מתחנת הכוח לעבר רשת החשמל האוקראינית, קרסו בהפצצות במסגרת הלחימה באזור.

עם זאת, התחנה עדיין מייצאת חשמל לרשת החשמל האוקראינית, באמצעות קו חשמל רזרבי אחרון שעוד נותר פעיל. עוד נמסר בהודעה, כי מבין ששת הכורים הקיימים במפעל, חמישה כורים כבר אינם פעילים, ורק אחד עדיין פועל. יש לציין כי גם כורים שנחשבים לבלתי פעילים, אינם מושבתים לחלוטין, ויש לתחזק אותם בקביעות כדי למנוע התכה ודליפה רדיואקטיבית.

בהקשר זה מזכירים בסבא”א שמערכות הקירור של הכורים בזפוריז’יה ניזונות מהחשמל של רשת החשמל האוקראינית, ולכן ניתוק של תחנת הכוח מרשת החשמל, גורם גם לניתוק של מערכות הקירור ומייצר סכנה להתחממות והתכת הכורים, ולאחר מכן דליפה גרעינית חלילה. בשל כך מצוידת תחנת הגנרטורים לזמן חירום, ואלו אכן הופעלו בשבוע שעבר, כשבשלב מסוים הופסקה אספקת החשמל מהכורים לרשת החשמל האוקראינית.

ברוסיה טוענים שההפצצות על אזור הכור מבוצעות על ידי האוקראינים. אתמול טענה רוסיה שאוקראינה ניסתה להנחית 250 לוחמים דרך נהר הדנייפר אל תוך תחנת הכוח השוכנת על גדת הנהר. רוסיה סיכלה את הניסיון האוקראיני, כך לטענתה. באוקראינה דורשים שרוסיה תוציא לאלתר את הכוחות שלה מתחנת הכוח, ומוכנים גם להכריז על תחנת הכוח כאזור מפורז תחת פיקוח בינלאומי. נשיא טורקיה רג’פ טאיפ ארדואן גם הציע לעמיתו הרוסי ולדימיר פוטין לשמש כמתווך בעניין זה, על מנת להשיג רגיעה ולמנוע אפשרות של אסון גרעיני כתוצאה מהלחימה חסרת האחריות באזור.

חשמל כבלי חשמל מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד