ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

משנה כיוון? • אובמה: אקפיא את התקיפה בסוריה - אם יפוקח הנשק הכימי

נשיא ארה"ב תאר בראיונות שהעניק את הצעת רוסיה לפרק את הנשק הכימי הסורי: "פריצת דרך אפשרית" ואמר כי יבחן אותה • מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט החליט לדחות ההצבעה הראשונה עד שתתבהר התמונה • סקרים חדשים: עליה בכמות המתנגדים לתקיפה - 63% מהאמריקנים נגד פעולה צבאית

מה יחליט? ברק אובמה. צילום: פלאש90
מה יחליט? ברק אובמה. צילום: פלאש90

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, מבהיר כי יקפיא את התוכנית לתקוף את סוריה, אם המשטר יוותר על הנשק הכימי שברשותו.

בראיונות שהעניק לשישה כלי תקשורת בארה"ב אמר אובמה, כי יוזמת רוסיה להעביר לפיקוח בין-לאומי את הנשק הכימי של סוריה, עשוייה להיות "פריצת-דרך אפשרית", וכי ישקול את ההצעה ברצינות.

אובמה הדגיש כי הוא מעדיף פתרון דיפלומטי על פני תקיפה צבאית, אך התנהגותו של המשטר של אסאד בשנתיים האחרונות מחייבת גישה ספקנית. לפיכך יש להמשיך בהליכים לאישור התקיפה בקונגרס, כדי ללחוץ על משטר אסד. אובמה אמר, כי התכנית שהציגה רוסיה לא הייתה מבשילה אם ארצות-הברית לא הייתה איום צבאי כלפי סוריה.

אובמה התייחס גם לשאלה על תגובה סורית אפשרית על תקיפה צבאית של ארה"ב: "לאסד אין הרבה יכולות. יש לו יכולות - ביחס לילדים, או לאופוזיציה שעדיין מנסה להתארגן, עם לוחמים לא מיומנים", עקץ את אסד. "הוא יכול להיכנס לתחום של תקיפת אובייקטים אמריקניים, שגרירויות, אך אנו מתמודדים עם איומים מהסוג הזה על בסיס קבוע, בכל העולם".

היום ייפגש אובמה עם סנאטורים דמוקרטים ורפובליקנים ובערב יישא נאום לאומה.

בתוך כך, שלושה סקרים שהתפרסמו הלילה מלמדים כי בציבור האמריקני יש רוב ברור נגד התקיפה המתוכננת בסוריה. לפי סקר שערכה סוכנות הידיעות רויטרס, 63% מהאמריקנים מתנגדים לתקיפה. מדובר בעלייה בכמות המתנגדים, לאחר שבסקר שנערך בשבוע שעבר 53% מהאמריקנים אמרו כי הם נגד פעולה כזאת.

אף שבכירים בבירה האמריקנית אומרים כי היוזמה הרוסית אינה צריכה לעכב את ההליכים בקונגרס, החליט הארי ריד, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, לדחות את ההצבעה הראשונה עד שתתבהר התמונה. הסנאט היה אמור להחליט מחר אם יפתח בדיונים על ההצעה שאישרה ועדת החוץ, המאשרת לאובמה פעולה צבאית מוגבלת.

העיתון 'ניו יורק טיימס' מדווח, כי לוושינגטון יש מידע על 19 מ-42 אתרים בסוריה, בהם מוחזקים החומרים הכימיים. לדברי גורמים המצוטטים בעיתון, אסד העביר את החומרים הכימיים מאתר לאתר, וכי קשה לדעת היכן נמצא כל הנשק הכימי. לדבריהם, השמדתו עלולה לארוך כמה שנים.
ברק אובמה תקיפה סוריה רוסיה פשרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד