י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

2 הרוגים בשנה שעברה מתאונות אופניים

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "על המדינה לגביר את ההסברה והחינוך בנושא רכיבה נכונה ובטוחה על אופניים"

צילום אילוסטרציה.צלם: רועי פלצמן
צילום אילוסטרציה.צלם: רועי פלצמן

על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2012 חלה עלייה של 23% במספר הילדים (גילאי 0-14) שנפגעו בעת שרכבו על אופניהם בערים.

על פי הנתונים, בשנת 2012 נפגעו 65 ילדים בתאונות אופניים בערים, לעומת 50 ילדים שנפגעו בתאונות אופניים בערים בשנת 2011. נתון מדאיג נוסף הוא, כי לעומת שנת 2011 בה אף ילד לא נהרג כתוצאה מתאונת אופניים, בשנת 2012 מצאו את מותם שני ילדים בגילאי 0-14 בעת שנסעו על אופניים. גם מספר הילדים שנפצעו קשה כתוצאה מתאונת אופניים בערים עלה, מ- 12 בשנת 2011 ל- 17 בשנת 2012.
בעשר השנים האחרונות (2003-2012) נפגעו בממוצע 93 ילדים מדי שנה בתאונות אופניים בתחום העירוני.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "על המדינה לגביר את ההסברה והחינוך בנושא רכיבה נכונה ובטוחה על אופניים, במיוחד בתחילת שנת הלימודים שכן ילדים רבים מגיעים לבתי הספר באמצעותם. תאונות אופניים רבות מאופיינות בפגיעות ראש ולכן, בכל רכיבה יש לחבוש קסדה, אשר על פי מחקרים רבים שנעשו בעולם, הוכחה כאביזר מציל חיים".

תל אביב היא העיר עם הכי הרבה ילדים שנפגעים בממוצע בשנה בתאונות אופניים (2003-2012)
בתל אביב, נפגעים בממוצע 11 ילדים (גילאי 0-14) בשנה, בתאונות אופניים.
בבני ברק, נפגעים בממוצע שישה ילדים (גילאי 0-14) בשנה, בתאונות אופניים.
בירושלים, נפגעים בממוצע חמישה ילדים (גילאי 0-14) בשנה, בתאונות אופניים.
ברחובות ובחולון, נפגעים בממוצע ארבעה ילדים (גילאי 0-14) בשנה, בתאונות אופניים.
בראשון לציון, נפגעים בממוצע שלושה ילדים (גילאי 0-14) בשנה, בתאונות אופניים.

האופניים הפכו בשנים האחרונות לכלי תחבורה נפוץ ברחובות הערים ובכבישי הארץ. הרכיבה על אופניים פופולארית בקרב בני כל הגילאים, אך בעיקר בקרב ילדים. האופניים הינם כלי תחבורה זול, ידידותי לסביבה, תורם לשמירה על הבריאות והכושר ויוצק תוכן לבילוי שעות הפנאי.

בשנתיים האחרונות השתכללו האופניים הקלאסיים וכיום ניתן למצוא רוכבים רבים על אופניים חשמליים, שמהירותן יכולה להגיע גם ל- 60 ו- 70 קמ"ש. האופניים החשמליים הפכו להיות נפוצים יותר ויותר, גם בקרב ילדים מתחת לגיל 14 שאין להם רשיון נהיגה או הכשרה כלשהי לנהיגה במהירויות כאלו.

כיום, אין כל תקנה המסדירה את השימוש באופניים חשמליים לאחר שתוקפה של הוראת השעה בה הוגדרו התקנות הסתיים בחודש מרץ 2011. המשמעות היא, כי כל עוד משרד התחבורה לא מתקין תקנות חדשות, ניתן כביכול למכור גם לילדים מתחת לגיל 14 אופניים חשמליים שלא עומדים בתקן ומגיעים למהירויות גבוהות במיוחד.

כדי להימנע מפגיעה חמורה ברכיבה על אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים, סקייטבורדים ודומיהם, יש להקפיד על חבישת קסדה, אשר הוכחה כאביזר מציל חיים. הקסדה סופגת את המכה במקום הראש ולמעשה מפזרת את המכה על פני כל שטח הקסדה. ממחקר שנערך על ידי ד"ר יוסי הראל-פיש מאוניברסיטת בר אילן בשיתוף עמותת "אור ירוק", עולה כי רק 27% מהתלמידים שדיווחו כי רכבו על אופניים, עשו זאת תמיד עם קסדה לראשם.

בנוסף יש להצטייד במגני ברכיים, כפפות, מחזירי אור וביגוד זוהר, אשר מגדילים את הנראות.
אור ירוק אופניים זהירות בדרכים משרד התחבורה שמואל אבוהב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד