ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024
ידעה על הרציחות

ניצול שואה מישראל העיד היום במשפט נגד נאצית

ניצול שואה מישראל העיד היום נגד אירמגרד פורכנר ששימשה כעוזרת האישית של מפקד מחנה הריכוז שטאטהוף שבפולין במהלך השנים 1945-1943

ניצול שואה מישראל העיד היום במשפט נגד נאצית
אבני זיכרון בברלין לזכר קורבנות השואה צילום: Pixabay

ניצול שואה ישראלי חיים גולני, בן 93, העיד היום ב'זום' במשפטה בגרמניה של אירמגרד פורכנר ששימשה כעוזרת האישית של מפקד מחנה הריכוז שטאטהוף שבפולין במהלך השנים 1945-1943 היא היתה מזכירתו של פול ורנר הופה, מפקד מחנה שטוטהוף בו נרצחו כ-28,000 יהודים.

עדותו של גולני חשובה במיוחד בגלל שהוא זוכר אותה, כי ראה אותה פעמים רבות כשהובילו אותו לעבוד במשרפה שבמחנה. המשפט שלה הוא השביעי במספר בעקבות השינוי הדרמטי במדיניות הגרמנית ביחס להעמדתם לדין של פושעים נאצים והרשעתו של איוואן דמיניוק ב-2011. חמישה משפטים הסתיימו בהרשעת הנאשמים, ואחד הופסק בגלל סיבות רפואיות.

ד"ר אפרים זורוף, צייד הנאצים הראשי של מרכז ויזנטל, איתר את חיים גולני, במסגרת הסיוע שמרכז ויזנטל מושיט לתביעה בגרמניה בהכנת המשפטים האלה. פורכנר, ששירתה כמזכירתו של הופה מ1943 עד 1945 מואשמת בסיוע ברציחתם של יותר מ-11,000 אסירים, מהם יהודים רבים הי”ד. משפטה היה אמור להיפתח לפני כחודש, אך היא ברחה מביתה כדי להתחמק מהמשפט. משטרת גרמניה איתרה אותה במהירות יחסית והיא נשלחה לכלא למספר ימים.

על פי כתב התביעה שהוקרא בבית משפט היא שירתה במחנה הריכוז שהקימו הנאצים בפולין כאשר היתה בת 18, היא היתה מודעת לרצח השיטתי של אסירים, מרביתם יהודים, שהתרחש במחנה. היא הועמדה לדין על פי החוק הגרמני המאפשר להעמיד לדין גם פקידים שלא לקחו חלק מעשי ברצח, באשמה של שותפות לרצח. התובע מקסי וונצן אמר לבית המשפט כי "בזכות עבודתה עבור הנהלת המחנה, פורכנר היתה מודעת היטב עד לפרט האחרון על שיטות הרצח שהיו נהוגות בו. עבודתה כמזכירת המחנה איפשרה לה להבטיח פעילות חלקה של המחנה". הוא סיפר כי פורכנר עבדה כמזכירתו האישית של מפקד מחנה שטוטהוף פול ורנר הופה, מה שסייע לה להכיר מקרוב את הזוועות שהתבצעו במחנה, ולטענת התובע היא ככל הנראה אף הכינה בעצמה רשימה של אסירים שנשלחו ממחנה שטוטהוף למחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו.

שואה ניצול שואה גרמניה הנאצית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד