י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
שריד אחרון לתלמידי שנחאי

אבל כבד: ראש הישיבה הלך לעולמו בגיל 102

הלך לעולמו הגאון החסיד הישיש רבי יוסף הורביץ זצ"ל, ראש ישיבת חידושי הרי"ם - גור בתל אביב, מגדולי מעתיקי השמועה ומנחילי התורה שהיה משרידי תלמידי ישיבת מיר בשנחאי והעמיד תלמידים רבים בתורה ויראת שמים. הלווייתו הערב מבני ברק לירושלים 

אבל כבד: ראש הישיבה הלך לעולמו בגיל 102
הגאון החסיד רבי יוסף הלוי הורביץ זצ"ל צילום: ישראל ארליך

ברוך דיין האמת: אבל כבד בעולם התורה בכלל ובחצר חסידות גור בפרט עת הגיעה הערב הבשורה על הסתלקותו בשיבה טובה של הגאון החסיד הישיש רבי יוסף הלוי הורביץ זצ"ל ראש ישיבת חידושי הרי"ם גור בתל אביב, ומשרידי תלמידי ישיבת מיר בשנחאי, והוא בן 102 שנים בפטירתו. 

רבי יוסף זצ"ל נולד בפולין בכ"א תשרי תר"פ לאביו רבי יעקב ז"ל שהיה חסיד גור שהתגורר באחת העיירות הפולניות, באותה עיירה היה אדמו"ר אחד מגזע בית סקרנביץ, הדרך לגור באותם ימים לא הייתה כל כך קלה ומסודרת, והם התפללו בבית מדרשו של האדמו"ר בעיירה, ואף השתתפו בעריכת השולחנות שלו, ולזמנים ידועים היו נוסעים לגור.

הגאון רבי יוסף זצ"ל עוד נסע נסיעה אחת אצל הרבי בעל ה'אמרי אמת' מגור זצ"ל לפני השואה. בהיותו פליט שואה נקלע ליפן שם צם יומיים יום כיפור. בבחרותו למד בישיבת מיר בשנחאי והוא משרידי התלמידים האחרונים של הישיבה. 

במשך למעלה משישים שנה הרביץ תורה ויראה, בישיבת חידושי הרי"ם של חסידות גור בתל אביב, היה כל כולו שקוע בלימוד וחושב בלימוד, כל כולו היה אחוז שרעפים כשהיה מעשן סיגריה בעודו מסתובב בישיבה, וכשהיה שוקע במחשבות היה מקבל כוויה מהסיגריה. תלמידים שלמדו אצלו מספרים כי היה "מבקש סליחה" מעצים בהם נתקע במהלך הליכתו. 

כל רמ"ח אבריו אמרו צורה, והמחישו את התורה הקדושה, תלמידיו מספרים ל'בחדרי חרדים' כי הוא היה שולחן ערוך מהלך גם במידות וגם בחסידות, הוא היה שקוע 24 שעות בתורה. והעמיד אלפי תלמידים. 

תלמידו הרב ישראל ארליך מוינה מספר על דמותו ל'בחדרי חרדים' "את הגאון ר' יוסל הורביץ זצ"ל לא היה שייך כ"כ להכיר, משום שהוא לא היה כאן. כל כולו מרחף בעולמות של סוגיות הש"ס. מעשן את עיטו ללא הרף, ובאם נתקל בעמוד ברחוב, היה מבקש סליחה... לשאול אותו שאלה בגמרא היה אפשרי, רק באם יכולת להקדיש לתשובה שעתיים תמימות".

"בקולו החרישי היה הוא מתחיל להסביר לך את קטע הגמרא או התוס', ואז היה מתחיל לשוט במרחבי הש"ס, ראשונים ואחרונים, רשב"א ריטב"א קצות ונתיבות. מקשה ומפרק מהכא להתם. יומיים תמימות יכל הוא להיות תקוע על תוס' אחד, ולא הניח לו עד שפירקו לחלקיקים, ובונה אותו מחדש בעזרת סוללת ראשונים ואחרונים. לו רצית לשאול אותו אודות 'הימים ההם', בתקופת המלחמה, בסיפור הידוע בשאלת יום הכיפורים של גולי שנחאי. האם הוא אכן צם יומיים ברציפות, היה הוא מבליע כמין חיוך, ונוקש קלות על הגמרא כאומר: מה זה יועיל לך להבנת הסוגיה... שילוב נדיר של גאונות פולנית וסגפנות מבית נובהרדוק, למדנות של מיר וחסידות של גור מימי קדם".

זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך, בנים ובנות חתנים וצאצאים רבים הממשיכים את דרכו המפוארת. 

מסע הלוויה הערב בשעה 21:30 ברחוב השלושה 20 בבני ברק, דרך בית המדרש הגדול גור ברחוב ירמיהו בירושלים להר הזיתים שם ייטמן. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

חסידות גור חידושי הרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד