כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"הנתונים יפורסמו"

המפקח על הבנקים מזהיר מ'עושק הפקדונות'

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, מפעיל לחץ על הבנקים להעלות את הריבית על פקדונות במקביל להפחתת הריבית על הלוואות | במכתב ששלח למנכ״לי הבנקים הוא מורה להם לפרסם בצורה ברורה ובהירה את הריבית המשולמת בפועל על פקדונות במקביל לפרסום ברור ושקוף על הריבית שנגבית על הלוואות

המפקח על הבנקים מזהיר מ'עושק הפקדונות'
הלוואה בנקאית צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בצל העלייה בריבית בנק ישראל והסערה הציבורית סביב "עושק הפקדונות" של הבנקים, המפקח על הבנקים בבנק ישראל, יאיר אבידן, שלח הבוקר (רביעי) מכתב למנכ"לי התאגידים הבנקאיים וחברות כרטיסי האשראי בנושא "הוגנות צרכנית בסביבה פיננסית משתנה". המכתב שפורסם הבוקר בחדשות 12 מבהיר בין היתר כי בנק ישראל יפרסם את שיעורי הריבית בפועל בכל בנק, על הפקדונות ועל ההלוואות.

"בחודשים האחרונים חלו שינויים בסביבת הריבית והאינפלציה, זאת לאחר שנים של יציבות יחסית", פתח אבידן את מכתבו. "שינויים אלו העלו את החשיבות של הגברת יכולת ההבנה של הלקוחות את השלכות השינויים והגברת יכולת ההשוואה שלהם בין התנאים המוצעים להם על ידי בנקים שונים במגוון המוצרים הבנקאים, הן בצד האשראי והן בצד הפיקדונות".

אבידן כתב כי קיים שיחות עם בכירי המערכת הבנקאית שבהן הדגיש את החשיבות של מתן שירות הוגן ללקוחות, והבהיר: "בהמשך לרפורמות השונות שהוביל בנק ישראל בתקופה האחרונה במטרה להגביר את השקיפות ולחזק את כוחו של הלקוח, אציין כי בכוונת הפיקוח על הבנקים לפעול לפרסום שיעורי הריבית, הן המשולמים בפועל על ידי כל אחד מהתאגידים הבנקאיים בעד פיקדונות שקליים, והן הנגבים בפועל בעד מתן אשראי, זאת כדי לתת ללקוחות כלי פשוט שיסייע להם להשוות בקלות בין התנאים המוצעים בתאגידים הבנקאיים השונים ולבחור את המוצר המתאים להם".

המכתב של המפקח על הבנקים מגיע לאחר תקופה ארוכה שבה מסוקרים שיעורי הריבית הנמוכים שהבנקים מציעים ללקוחותיהם על הפיקדונות, בעוד שהריבית שמשולמת לבנקים על הלוואות צרכניות ועל משכנתא עלתה בשיעורים גבוהים. הנושא גם הגיע לכנסת ויו"ר ועדת הכספים, אלכס קושניר, דרש מהמפקח על הבנקים להתערב בתחום וללחוץ על התאגידים הבנקאיים להציע ריביות גבוהות יותר. בינתיים מסתפק המפקח בדרישה לשקיפות גבוהה יותר, בתקווה שזו תוביל לתחרות בין הבנקים, שתעלה את הריביות באופן טבעי וללא התערבות.

בהמשך המכתב התייחס אבידן לפיקדונות וכתב: "בשנים האחרונות, בשל סביבת הריבית האפסית, מוצרי הפיקדונות הבנקאיים לא היו חלופה משמעותית להשקעה עבור הלקוחות וכתוצאה מכך פחתה פעילותם בשוק זה ויתרות משמעותיות נותרו בחשבונות העו"ש וככלל הן אינן נושאות ריבית. לנוכח השינויים בסביבת הריבית והאינפלציה כאמור, הפיקוח על הבנקים מצפה מהתאגידים הבנקאיים להסב את תשומת לב הלקוחות, למוצרי ההשקעה הבנקאיים, שהם מעמידים לרשותם על מנת להפקיד כספם ולהזמין את הלקוחות לבחון אם הם מתאימים לצרכיהם".

בהתייחס לאשראי הזכיר אבידן את הרפורמה במשכנתאות והוסיף כי "במסגרת הציפייה להתנהל באופן אחראי, נאות והוגן כלפי לקוחותיהם במסגרת פעילותם, נדרשים התאגידים הבנקאיים לתת את הדעת לשיפור יכולת ההבנה וההשוואה של הלקוחות גם ביחס למוצרים בנקאיים אחרים". עוד הוסיף אבידן כי הבנקים צריכים לוודא שלקוחותיהם נותנים דעתם לאפשרות שיחולו שינויים בשיעורי הריבית ומבינים את השפעת השינויים הללו על גובה ההחזר.

בנק ישראל המפקחת על הבנקים פקדונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד