כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
ניצחון חמוץ

ליז טראס החלה לכהן כראש ממשלת בריטניה

ראש הממשלה היוצא בוריס ג'ונסון בנאום הפרישה שלו: "אני כמו רקטת האצה שסיימה את תפקידה, עכשיו אכנס בעדינות לאטמוספירה ואנחת בשקט בפינה נידחת באוקיינוס מבלי שיראו אותי". בפעם הראשונה השביעה המלכה את ראש הממשלה החדשה מחוץ לאנגליה, בשל היותה בסקוטלנד

ליז טראס החלה לכהן כראש ממשלת בריטניה
ליז טראס בנאום ביומה הראשון צילום: משרד ראש הממשלה הבריטי

הליך חילופי ראשי הממשלה בבריטניה הסתיים אתמול (שלישי), כשראש הממשלה לשעבר בוריס ג'ונסון סיים את כהונתו עם כניסתה לתפקיד של ראש הממשלה החדשה ליז טראס, שהושבעה על ידי המלכה אליזבת' השניה, יום אחרי שניצחה בפריימריז של המפלגה השמרנית.

מאז הייתה למלכה, לפני כשבעים שנה, השביעה אליזבת' השנייה את כל ראשי הממשלה הבריטיים בארמון בקינגהאם המפורסם שבלונדון הבירה. אתמול הייתה זו הפעם הראשונה שטקס ההשבעה לא היה בארמון הרשמי, לא בבירה לונדון ואפילו לא באנגליה, אלא בסקוטלנד שכמו אנגליה גם היא חלק מהממלכה הבריטית המאוחדת. ההחלטה לשנות את כללי הטקס נבעה מגילה המתקדם של המלכה ששוהה בימים אלו במעון הקיץ הרשמי שלה, בטירת בלומרל שבסקוטלנד.

גם בוריס ג'ונסון הגיע לשם כחלק מהכללים לפיהם גם ראש הממשלה היוצא נפרד מהמלכה שמודה לו על השירות שהעניק לבני הממלכה בתקופת כהונתו. לפני שנסע לבלומרל שבסקוטלנד נשא ג'ונסון נאום פרידה על המדרגות המפורסמות של המעון הרשמי ברחוב דאונינג 10 בלונדון הבירה. ג'ונסון ניצל את ההזדמנות כדי לעקוץ את יריביו הפוליטיים, חבריו למפלגה השמרנית שהחליטו להדיח אותו באמצע הכהונה.

מי שהוביל את המהלך היה שר האוצר לשעבר רישי סונאק שאף ניסה לרשת בעצמו את ג'ונסון והובס בפריימריז על ידי הגב' טראס שדווקא תמכה בהמשך כהונתו של גו'נסון ונשארה נאמנה לו עד לרגע האחרון. טראס אמנם ניצחה, אך בפריימריז ולא בבחירות כלליות, כך שיש קצת חמיצות. בכל הנוגע לקשר עם ישראל, טראס היא ידידת אמת של ישראל.

"הם החליפו את הכללים באמצע המשחק", אמר ג'ונסון על החברים לשעבר שעשו כל שביכולתם כדי להדיח אותו. "אבל עכשיו זה לא הנושא". הוא הציג את ההישגים שלו במהלך כהונתו כראש הממשלה והתגאה בהישגי ההייטק המדהימים של בריטניה, כשלדבריו, מספר חברות ההייטק הבריטיות שצמחו לגבהים עצומים והגיעו לשווי של יותר ממיליארד דולרים, גובה יותר ממספר החברות המקבילות שצמחו בשנים האחרונות בשלוש מעצמות טכנולוגיות אחרות גם יחד. הוא מנה את שלושת המעצמות הטכנולוגיות: צרפת, גרמניה וישראל.

ג'ונסון טען כי הוא בעצם ביצע את המשימה שלשמה נבחר, והשלים את עיקר תפקידו. הוא השווה את עצמו לרקטת האצה שבאמצעותה ממשגרים טילי שיוט או לוויינים וכדו'. הרקטה נותנת את הדחיפה החזקה ואת התאוצה הגבוהה, ולאחר מכן היא מסיימת את תפקידה, מתפרקת מהעצם המשוגר ונופלת לים, בעוד הכוח שלה ממשיך להניע את הלוויין אל המסלול המיועד עבורו. "עכשיו אכנס בעדינות לאטמוספירה", תיאר ג'ונסון את הצעד הבא שהוא עומד לנקוט בעודו נצמד למשל של רקטת ההאצה, "ואנחת לי בשקט בפינה נידחת באוקיינוס, מבלי שיראו אותי".

ליז טראס ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון המלכה אליזבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד