כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
עידן חדש

משמאל לימין: הדרך הפוליטית של ר"מ בריטניה החדשה

הפעילה שבצעירותה הפגינה נגד ראש הממשלה השמרנית תאצ'ר, נכנסת לתפקידה אחרי שזכתה בהנהגת בריטניה במסלול מקוצר של בחירות פנימיות. אין ימי חסד: האתגר הכלכלי הענק והמאבקים באירופאים. וגם: הידידות המוצהרת עם ישראל

בוריס ג'ונסון נפרד מבית ראש הממשלה
בוריס ג'ונסון נפרד מבית ראש הממשלה צילום: משרד ראש הממשלה

אתמול (שלישי) נכנסה לתפקיד ראש ממשלת בריטניה ליז טראס, אחרי שנבחרה השבוע לעמוד בראשות המפלגה השמרנית. היא נסעה לטירת בלמורל שבסקוטלנד, שם נפגשה עם המלכה אליזבת וקיבלה ממנה את המינוי שנכנס באופן מיידי לתוקף. המינוי מגיע אחרי סערה פוליטית בממלכה, שלא ממש התאפיינה בנימוסים בריטים, בתומה החליט ראש הממשלה בוריס ג'ונסון להתפטר מתפקידו. אם לא היה עושה כך, היה סיכוי גדול שיודח.

בעקבות כך הוכרזו בחירות פנימיות במפלגה השמרנית. טראס גברה על רישי סונאק, לשעבר שר האוצר, בתום קמפיין בן שישה שבועות. ביום שני בשעה 14:30 שעון ישראל הכריז סר גרהם בריידי, יו"ר ועדת 1922 של חברי הפרלמנט מהספסל האחורי של המפלגה השמרנית מי הוא ראש הממשלה החדש של בריטניה. שרת החוץ ליז טראס היא המנצחת, היא גברה על יריבה שר האוצר לשעבר רישי סונאק.

מעניין לציין כי טראס הייתה בין בכירי המפלגה המועטים ששמרו אמונים לראש הממשלה היוצא, בוריס ג'ונסון, גם כאשר התפרסמו עוד ועוד תחקירים וכתבות שהאשימו אותו בהתנהגות פסולה, וסירבה להתפטר מתפקידה כאשר שרים אחרים עשו זאת במחאה. כנראה שלמרות הזעם על התנהלותו של ג'ונסון, הבוחרים השמרנים בכל זאת העדיפו את מי ששמרה אמונים למנהיג המפלגה.

המהפך

טראס, בת ה-47 בלבד, הייתה בצעירותה בכלל אשת שמאל. בתקופת לימודיה עמדה בראש תא הסטודנטים של המפלגה הליברל-דמוקרטית. בכנס של המפלגה ב-1994, היא נאמה בעד ביטול המלוכה בבריטניה. כשנתיים לאחר מכן, טראס הצטרפה למפלגה השמרנית. ב-2001 התמודדה טראס מטעם המפלגה השמרנית בעבור מחוז המסוורת במערב וירקשייר, אך הפסידה. גםב-2005 היא הפסידה. אך שאיפותיה הפוליטיות לא התפוגגו. טראס נבחרה כחברת מועצה בגריניץ', דרום מזרח לונדון, ב-2006, ומ-2008 עבדה גם במכון המחקר הימני ריפורם.

את דרכה הפוליטית התחילה כחברת פרלמנט ב-2010 ובמרוצת השנים התקדמה בסולם הדרגות בממשלותיהם של דייוויד קמרון, תרזה מיי ובוריס ג'ונסון. את מעמדה בצמרת הממשלה החלה לבסס ב-2019, אז התמנתה לשרה האחראית על הסחר הבינלאומי וחתמה על הסכמי סחר עם יפן ואוסטרליה, בימים שבהם בריטניה התקשתה להשלים את הברקזיט – הפרישה מהאיחוד האירופי – וחוסר הוודאות איים לטלטל את כלכלתה. אשתקד קודמה לתפקיד שרת החוץ. היא התנגדה לברקזיט, אך הפכה לתומכת נלהבת לאחר שהתחיל הקמפיין למען הישארותה של בריטניה באיחוד האירופי. עצם שינוי עמדותיה והמעברים ממפלגה למפלגה גרמו לציבור הבריטי לתהות האם אלו דעותיה האמיתיות, או שמא הן משקפות רק את מה שנוח לה באותה העת.

האתגרים

הנושא הבוער ביותר שאיתו תצטרך טראס להתמודד בשבתה כראש הממשלה, הוא המשבר הכלכלי שפוקד את בריטניה. ראש צוות דאונינג 10 גאווין ברוול, ציין כי לאחר הטקס הרשמי, "טראס תתייצב בפני אחת הירושות הקשות ביותר שקיבל ראש ממשלה ב-50 השנים האחרונות".

הבריטים מתמודדים בחודשים האחרונים עם עלייה חדה ביוקר המחיה, גם בגלל המלחמה באוקראינה, ועם שורה ארוכה של שביתות, בין השאר בנמלים, ברכבות, בדואר ובענפי תעשייה שונים, ובסוגיה זו התמקד הקמפיין בבחירות-הבזק של החודשיים האחרונים.

"אגיש תכנית נועזת להורדת מסים ולחיזוק הכלכלה שלנו, שתתמודד עם חשבונות החשמל של התושבים וגם עם הבעיות ארוכות הטווח באספקת האנרגיה", ציינה טראס עם היוודע ניצחונה. משבר האנרגיה הבריטי הוא חמור יותר מזה של שאר כלכלות אירופה, זאת בעיקר בשל הסתמכותה הרבה של בריטניה על גז כמקור אנרגיה למשקי הבית – %40 לעומת פחות מחמישית מכלל הצריכה במדינות גוש היורו.

הצפי הוא כי אזרחים רבים ייאלצו לבחור בין הסקת בתיהם, לרכישת מזון בחורף הקרוב, תחזית קודרת שמחייבת התייחסות חירום כדי למתן את המחירים. טראס שוקלת, לפי דיווחים, להקפיא את חשבונות החשמל בממלכה.

דיפלומטיית מלחמה

ראש הממשלה החדשה צפויה לערוך את שיחותיה הראשונות עם עמיתיה בעולם. היא אמרה בעבר כי נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי יהיה המנהיג הבינלאומי הראשון שאליו תתקשר. "תמיד היוותה קול נכון בפוליטיקה האירופית", אמר זלנסקי אחרי היבחרה. "אנו מצפים לשיתוף פעולה". מבקריה מזהירים מההתבטאויות הלוחמניות שהיא מנפקת לא פעם, וטוענים כי הן מעידות על כושר שיפוט לקוי וחוסר ניסיון. בין השאר מזכירים לה כיצד בפברואר השנה ניפקה הצהרות שעודדו אזרחים בריטים לצאת להילחם באוקראינה. כמה לוחמים בריטים נפלו לאחרונה בשבי הרוסי, וכעת הם עומדים בפני עונש מוות.

לאחרונה עוררה סערה כשנשאלה אם עמנואל מקרון, נשיאה של צרפת, שהיא בעלת ברית חשובה ביותר של בריטניה, הוא ידיד או אויב של הממלכה, ובצעד לא דיפלומטי הצהירה: "אי אפשר עדיין לדעת". מקרון עצמו מתח ביקורת על דבריה, ובמפלגת הלייבור שבאופוזיציה טענו כי הם מוכיחים שהיא אינה כשירה.

המשבר הפוליטי

אחת הבעיות של טראס היא שנראה כי חברי המפלגה השמרנית, המפלגה שלה, לא ממש תומכים בה. את סבב ההתמודדות האחרון מול סונאק סיימה טראס עם אחוז תמיכה של 32% מצד חברי המפלגה, לעומת 38% לסונאק. עדות לקושי שלה לאחד את המפלגה, הגיעה אמש עם הודעתה של אחת מהשרות הבכירות
בממשלתו של ג'ונסון, שרת הפנים פריטי פאטל, על החלטתה שלא להמשיך בתפקידה תחת טראס. פרשנים פוליטיים מעריכים כי ממילא הייתה מוחלפת על ידי טראס. חברי הפרלמנט של המפלגה השמרנית לאו דווקא תמכו בה, עכשיו כולם כמובן הולכים אחריה.

טראס זכתה, כי בשלב הזה ההצבעה עברה לכלל המתפקדים, שם היא יותר חזקה, מה שראינו בשנים האחרונות יכול להיות אינדיקטור טוב למה שנראה גם פה - גם ג'ונסון וגם תרזה ירשו את השלטון מראש הממשלה הקודם שהתפטר או נאלץ להתפטר, ואז מהר מאוד, איש איש מסיבותיו, הלכו לבחירות כלליות. טראס נמצאת בדילמה בהיבט הזה - אם היא תלך לבחירות כלליות היא מבינה שיש סיכוי ממשי שהרוב שג'ונסון הוריש לה יחתך. היא תנסה לשמור על השלטון שלה ולמשוך אותו כמה שיותר זמן, אבל ראינו, כראש ממשלה שלא נבחר על ידי כלל הציבור, זה קשה.

לפי הסקר שנערך על ידי מכון YouGov, ושבו השתתפו 2,488 איש, רק 14% סבורים שטראס תהיה טובה יותר מג'ונסון, בעוד 24% סבורים שתהיה גרועה ממנו. חצי מכלל הנשאלים היו מאוכזבים מהבחירה בה כמנהיגתה הבאה של בריטניה, ורק אחד מכל חמישה מאמין שהממשלה שהיא צפויה. להרכיב בימים הקרובים תצליח להתמודד עם העלייה החדה ביוקר המחיה. גם בקרב הנשאלים שהזדהו כתומכי המפלגה השמרנית, נתוני התמיכה בטראס לא מעודדים במיוחד: רק 17% סבורים שתהיה טובה מג'ונסון, ו-34% סבורים שתהיה גרועה ממנו. הסקרים חוזים כעת ניצחון ללייבור מהאופוזיציה, ואף שהבחירות הכלליות בבריטניה מתוכננות להיערך לפי שעה רק בשנת 2024, משברים פוליטיים עתידיים עשויים להביא להקדמתן.

הידידות

בישראל אמנם מצטערים מאוד על לכתו של בוריס ג'ונסון, שנחשב לידיד ענק של ישראל, אבל בטוחים שגם מחליפתו המסתמנת תהיה נוחה למדי לממשלה הישראלית. טראס אוהבת מאוד את הערכים הישראליים, היא חיובית מאוד כלפי ישראל וכך צפוי להיות גם הקבינט שלה. לא רשומות ברזומה שלה התבטאויות מדאיגות בהיבט הישראלי והיא מעולם לא גינתה את הפעילות הישראלית ביהודה ושומרון. "אני חושבת שבריטניה יכולה ללמוד המון דברים מישראל", הצהירה לאחרונה.

"רמת היצירתיות והחדשנות בה מרשימה, והטכנולוגיה פנטסטית". במהלך קמפיין הבחירות שלה אף הצהירה כי תשקול, אם תיבחר, להעביר את שגרירות ארצה לירושלים. היא הבטיחה להילחם בכל כוחה בחרמות נגד ישראל ובארגוני ה-BDS. טראס אף כתבה מאמר משותף עם ראש הממשלה יאיר לפיד ובו הדגישה את מחויבותה ומחויבות בריטניה להיאבק בכל אמצעי בניסיונות האיראנים להשיג נשק גרעיני.

במכתב ששלחה ל-CFI, היא כתבה כי היא נוטה להעברת השגרירות הבריטית לירושלים. "אני מבינה את החשיבות והרגישות של המיקום של שגרירות בריטניה בישראל. היו לי שיחות רבות עם חברי הטוב, ראש הממשלה יאיר לפיד, בנושא. אבחן את הצעד כדי להבטיח שאנחנו מתואמים עם ישראל".

בריאיון שהעניקה לאחרונה לעיתון היהודי 'ג'ואיש כרוניקל' הבריטי הצהירה טראס, כי אם תיבחר לראש הממשלה תהיה "נחושה לחלוטין" בתמיכתה בישראל ובמאבק באנטישמיות. היא ציינה כי קשרי הידידות שלה עם הקהילה היהודית בבריטניה נמשכים שנים ארוכות: "אחד החברים הקרובים שלי עבר בסופו של דבר לתל-אביב, ולא מזמן פגשתי אותו שם כשהגעתי לביקור רשמי". היא הבטיחה להילחם באנטישמיות בבריטניה ולפעול שכל מוסדות הלימוד במדינה יהיו בטוחים ליהודים.

בוריס ג'ונסון ליז טראס ראש ממשלת בריטניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד