י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
החרדים הלאומיים באבל

אב"ד הסנהדרין החדשה: הרב יואל שוורץ זצ"ל

הגאון רבי יואל שוורץ זצ"ל, ראש ישיבת 'דבר ירושלים' ומחבר מאות ספרים הלך לעולמו בגיל 82. היה ממקימי גדוד 'נצח יהודה', ובעל חנות 'סריגת יואל' בגאולה בירושלים. הלווייתו ממעלות דפנה להר הזיתים 

אב"ד הסנהדרין החדשה: הרב יואל שוורץ זצ"ל
הגאון רבי יואל שוורץ זצ"ל צילום: פלאש 90

ברוך דיין האמת: מירושלים מגיעה הידיעה על פטירתו של הרב הגאון רבי יואל שוורץ זצ"ל, מחבר ספרי 'דבר ירושלים' ור"מ בישיבה שהרביץ תורה ויראה, ונפטר בגיל 82 לאחר שהתמודד עם המחלה בשנתיים האחרונות, 

הרב שוורץ זצ"ל נולד בארץ ישראל בט"ז תשרי ת"ש, כבנם יחידם של הרב אהרן שוורץ ז"ל ואימו מרת לאה ע"ה, ילידי הונגריה שהתיישבו בירושלים.

במשך שנתיים למד בישיבת 'קול תורה' בשכונת בית וגן בירושלים, שם היה לתלמידו הקרוב של המשגיח הגאון הצדיק גדליה אייזמן זצ"ל. לאחר מכן, למד במשך ארבע שנים בישיבת פוניבז', שם למד אצל מרן ראש הישיבה הגראמ"מ שך זצ"ל עליו חיבר גם ספר, והתקרב למשגיח הגאון הצדיק רבי יחזקאל לוינשטיין זצ"ל, ואף כתב ספר אודותיו. לאחר מכן למד בישיבת מיר, שם למד בחברותא עם ראש הישיבה מרן הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל, ואף קיבל ממנו סמיכה. כיהן במשך שנים כר"מ ומשגיח בישיבות הנגב בנתיבות, אופקים, איתרי ודבר ירושלים בהר נוף.

הרב חיבר עשרות ספרים וקונטרסים בענייני הלכה ואגדה ומדרשי חז"ל. לפי הערכות, כתב והוציא מעל מאתיים ספרים, רובם יצאו בהוצאת דבר ירושלים. נחשב מחלוצי בדיקות התולעים בירקות ושותף ביצירת הפתרון של ירקות ללא תולעים. בתחילת הדרך כאשר הרעיון היה בשלביו הראשוניים וכדי לקדמו, היה מוכר את התוצרת בחנות שבבעלותו 'סריגת יואל', הממוקמת עד היום ברחוב מלכי ישראל בירושלים.

מתחילת שנות התשעים הוא מלווה את קהילת "בני נח" שבארצות הברית מייסודו של הארכאולוג ונדל ג'ונס. הרב שוורץ היה נשיא הסנהדרין החדשה, קרא לכל היהודים לעלות ארצה ועודד את עניין מצוות 7 בני נוח. 

בסוף שנות התשעים היה מיוזמי הנח"ל החרדי עבור נוער חרדי שנפלט מעולם הישיבות, ועמד בראש עמותת גדוד 'נצח יהודה' המלווה אותו. בשל כך הקנאים נלחמו בו, ואף נאלץ לעבור מדירתו שבשכונת מאה שערים.

פעילותו הציבורית בנושא הנח"ל החרדי, ישוב ארץ ישראל, 7 מצוות בני נוח ובית הדין 'הסנהדרין החדשה' עוררו סערות רבות בציבור החרדי.

לפני כעשור, שמו עלה לכותרות התקשורת הארצית והבינלאומית, אחרי שהוזמן על ידי השיח' עדנאן אוקטאר לפגישה באיראן עם אנשיו של נשיא איראן דאז, מחמוד אחמדניג'אד. הדילמה שעמדה לפני הרב שוורץ הייתה מורכבת לאחר שעד כה החרדים היחידים שנפגשו עם נציגי המדינה האסלאמית היו מן השוליים היותר סהרוריים של המחנה החרדי.

במשך שנים רבות דיבר על העלייה לארץ ישראל והחשיבות לגור בה כל ימיו. רק לפני חודש מסר את השיחה הפומבית האחרונה שלו בנושא, למרות מחלתו הקשה. 

אחד מתלמידיו מספר ל'בחדרי חרדים' כי "הרב היה מכתת את רגליו למען עולים. בכל שבת היה מגיע לשכונת מעלות דפנה, על מנת למסור שיחה לעולים ממדינות ברית המועצות לעודד את רוחם ולחזקם ביראת שמיים. תמיד היה קושר בשיחותיו את נושאי האקטואליה להפטרת פרשת השבוע".

מנכ"ל עמותת נצח יהודה רס"ן במיל' יוסי לוי ספד ואמר: "אנו מרכינים ראש על לכתו של מנהיג גדול ואמיץ בישראל. זכינו שהרב עמד לימין מוסדות ורבני עמותת נצח יהודה, מהקמתם ועד היום, אהב את החיילים אהבה גדולה וגידלם כבניו, חיתן רבים מהם וליווה את הבוגרים הרבים בבניית בית של תורה ואף זכיתי שקידש אותי ואת רעייתי ביום חופתנו".

מסע הלוויה היום (חמישי) בשעה 16:30 אחר הצהריים מבית הכנסת 'בית מרים גיטל' בשכונת מעלות דפנה בירושלים להר הזיתים שם ייטמן. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

הרב יואל שוורץ ישיבת דבר ירושלים נצח יהודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד