כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
ההכנות ללוויה

מות המלכה: מה עומד להתרחש בבריטניה

כבר עשרות שונים עומדת תוכנית גדולה ומפורטת ליום בו תמות המלכה אליזבת'. "תוכנית לונדון" מסבירה מה יקרה בימים שלאחר מות מלכת אנגליה, וחושפת בפנינו מה עומד בפני הממלכה בזמן הקרוב: כניסת המלך לתפקידו; מודעות האבל; סדרי הלוויה והצבת הארון, ובעיקר - דרך ההתמודדות של הממלכה המאורגנת והמסודרת עם האבל הכבד

מות המלכה: מה עומד להתרחש בבריטניה
משמר המלכה צילום: Pixabay

לפני זמן קצר קיבלה ראש ממשלת בריטניה הנכנסת ליז טראס טלפון ממזכירתה הפרטית הודעה: "גשר לונדון נפל". משמעות שם הקוד הזה תתפשט תוך זמן קצר למדינות חבר העמים הבריטיות, לכלי התקשורת ולכל רחבי העולם: בגיל 96, המלכה אליזבת' שמלווה את ממלכתה 70 שנים בתפקיד, מתה.

מזה שנים ספורות מעסיקה רבים השאלה: "מה יקרה ביום שלאחר מות המלכה". מיום ליום תרחיש זה התקרב יותר ויותר. יותר מפעם אחת דווח לאחרונה כי המלכה חשה ברע, וביקורים שונים שלה בוטלו. וכעת, קרה הדבר.

ממשלת בריטניה נערכה מזה זמן רב ליום בו תמות המלכה. היא הכינה תוכנית מפורטת ומסועפת בה יש הסבר ארוך בנוגע להתנהלות הממלכה וראשי הממשל ביום בו המלכה תמות, ופירטה באריכות את הדרך בה צריכים להיראות עשרת הימים שלאחר מות המלכה. המבצע, "גשר לונדון" שמו, הודלף לאתר החדשות פוליטיקו לפני כשנה, ורלוונטי היום יותר מאי פעם.

לפי התוכנית, ברגע שבו תמות המלכה יהפוך באופן אוטומטי יורש העצר, הנסיך צ'ארלס, למלך. המלך החדש ישא נאום ויחליט איזה תואר מלכותי יסגל לעצמו: הוא יוכל לבחור להישאר עם שמו ולהפוך למלך צא'רלס השלישי, או שמא להיקרא ג'ורג' השביעי, פיליפ או ארתור.

מיד לאחר מותה של המלכה יחלו אינספור טלפונים לבכירי הממשל ובו יודיעו להם על המוות. הראשונה תהיה ראש הממשלה הנכנסת ליז טראס, ואחריה יגיעו שרי הקבינט ושרים אחרים.

מיד לאחר מכן יוציא ארמון בקינגהאם הודעה לכלי התקשורת, שתחל ככל כנראה במילים: "בצער כבד אנו מוסרים את ההודעה הבאה", בדיוק כמו ההודעה שבישרה את הבשורה המרה על מות המלך ג'ורג' השישי, אביה של אליזבת'. אם תחפשו מידע על המלכה באתר הרשמי של ארמון בקינגהאם, לא תצליחו למצוא - מאחר והוא יושבת כשברקע שלו תופיע הודעה קצרה על מות המלכה.

תוך זמן שלא יאוחר מעשר דקות יורדו כל הדגלים במשרדי הממשלה השונים לחצי התורן. משרדי הממשלה מפחדים מאוד מתרחיש בו לא יהיו מוכנים לכך, ולכן מתאמנים בהורדת הדגל לחצי התורן מזה זמן רב. לאחר מכן יבצע הצבא הבריטי מטחי כבוד לזכר המלכה ואנשי הממלכה יעמדו דקת דומייה ברחבי בריטניה. הדמות הציבורית הראשונה שתורשה לפרסם הודעת אבל תהיה ראש הממשלה טראס, שתיפגש עוד באותו היום עם המלך החדש.

ומה עם התקשורת? לפני כ-20 שנים נכווה ערוץ ה-BBC כאשר מגיש החדשות הודיע על מות אליזבת' האם, כשעניבה בצבע בורודו סביב צווארו. התקרית הזו זכורה במיוחד, וכל אתרי החדשות ינסו להימנע ממבוכות דומות. מערכות העיתונים התכוננו זמן רב מראש ליום בו תמות המלכה, וערוצי הטלוויזיה הכינו עניבות שחורות לקראת היום בו זה יקרה.

כשיקמו ביום הראשון מזה 70 שנה ללא אליזבת' כמלכה, יצפו תושבי בריטניה האבלים בהכרזת צ'ארלס כמלך, בשעה עשר בבוקר. צ'ארלס המתין לתפקיד זמן רב, ויהיה המלך המבוגר ביותר ביום הכתרתו. מחר בשעה 15:30 יפגשו ראש הממשלה ושרי הקבינט עם המלך החדש.

ביום השני שלאחר מות המלכה יוצב ארמון המלכה בבקינגאהם. תוכנית לונדון נערכה לתרחישים שונים, וביניהם התרחיש שאכן היה: המלכה מתה באחוזתה בבלמורל הנמצאת בסקוטלנד, ארונה יוצב בארמון באדינבורו ויועבר ברכבת לבקינגאהם, ומשם בהמשך לארמון וסטמינסטר, שם ישב בין ביום השישי לפטירת המלכה ועד היום התשיעי. בזמן זה יגיעו ראשי המדינה לעבור על פני הארון, וצפויים תורים ארוכים מאוד של אזרחים שירצו לחלוק כבוד אחרון למלכה.

בו בזמן, יסייר המלך צ'ארלס ברחבי הממלכה, ישמע תנחומים בכנסיות ובפרלמנטים, ואף יהיה במגע עם האזרחים הפשוטים ברחובות.

ביום העשירי תתקיים הלווית המלכה בארמון וסטמינסטר בשעה 12:00, כשבקביל נערכים טקסים בלונדון ובווינדזור. היום יקבע כיום אבל לאומי, ומנהיגים רבים מרחבי העולם יגיעו להלוויה שתוכננה בקפידה בתיאום של משרדי הממשלה הרלוונטים.

המלכה תיקבר בארמון וינזדור, תוכנית בת עשרות שנים תתבצע במשך שבוע וחצי לאחר מותה - ועידן חדש יחל ברחבי בריטניה. המלך החדש, צ'ארלס, יבחן מחדש את מוסד המלוכה שהותירה אמו, יתרגל לתפקיד החדש אליו חיכה וציפה מזה שנים רבות, ויאלץ להתמודד עם הנעליים הגדולות שירש.

המלכה אליזבת מלכת אנגליה בריטניה המלך צארלס הנסיך צ'רלס הנסיך צארלס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד