כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"הנותן תשועה למלכים"

הגאב"ד סיפר על הפולמוס ההלכתי שהסעיר את אנגליה בהכתרת המלכה

האם ניתן היה לברך על המלכה בשם ומלכות 'שנתן מכבודו לבשר ודם'? עם מותה של מלכת אנגליה חוזר 'בחדרי חרדים' לפולמוס שהסעיר את הקהילה בלונדון כפי שסיפר הגאב"ד הגר"א דינר, יליד אנגליה שנזכר בערגה באותם ימים ועל המנהג בביהמ"ד של אביו לעשות 'מי שברך' למלכה

הגאב"ד סיפר על הפולמוס ההלכתי שהסעיר את אנגליה בהכתרת המלכה
הגר"א דינר על רקע הארמון צילום: pixabay/באדיבות המצלם

עם היוודע הערב (חמישי) דבר מותה של מלכת אנגליה אליזבת השנייה בגיל 96, סיפר לתלמידיו הגאב"ד הגאון רבי אליעזר הלוי דינר, יליד אנגליה ומזקני הרבנים בדורנו, מזכרונותיו אודות פולמוס הלכתי מרתק שהסעיר את הקהילה היהודית באנגליה בשנת תשי"ג.

באותה שנה הוכתרה המלכה לאחר מות אביה המלך, להמשיך את שושלת המלכות המחזיקה ברצף מזה כאלף ושלוש מאות שנה. לאחר הכתרתה, יצאה המלכה לראשונה לסיור ממלכתי בכל רחבי אנגליה, וכל התושבים, וביניהם היהודים, היו אמורים לצאת לרחובות העיר כדי לכבדה.

פולמוס נרחב התעורר בקהילה, האם מברכים עליה את ברכת "שנתן מכבודו לבשר ודם", שתיקנו חז"ל לברך על מלכי אומות העולם (ראה בגמ' ברכות דף נ"ח ע"א ובשולחן ערוך או"ח סי' רכ"ד), שכן יש נידון האם מברכים ברכה זו רק על מלך, או גם על מלכה.

הגאב"ד סיפר, שבאותם ימים כינס אביו הראב"ד דלונדון הגאון רבי יוסף צבי הלוי דינר זצ"ל את כל רבני לונדון ל'אסיפת רבנים' מיוחדת לשבת על המדוכה, ובסופה הוציא הראב"ד פסק נחרץ, שאין חילוק בין מלך למלכה, וגם על מלכה צריך לברך הברכה בשם ומלכות. 

ואכן, בתיאום מוקדם בין נציגי קהילות היהודים בלונדון לבין בית המלוכה, עצרה המרכבה מנסיעתה ברחובות היהודים, וכל בני הקהילה, אנשים נשים וטף, בירכו את הברכה הנדירה.

יצוין כי בלוח השנה האישי של הראב"ד הגרי"צ דינר, נמצא שכתב לעצמו באותו היום: "לזכור וללמד: מלכותא דארעא כעין מלכותא דרקיעא"!.

עוד סיפר הגאב"ד הגר"א דינר, כי המנהג בבית מדרשו של אביו 'עדת ישראל' לונדון, היה מידי שבת בשבת, לברך את המלכה בנוסח הידוע של תפילת "הנותן תשועה למלכים", והמנהג היה שהראב"ד עצמו היה עולה מידי שבת לבימה לאחר קריאת התורה, נוטל את ספר התורה בידיו, ואומר את התפילה במתינות וברגש. מנהג זה שהרב עצמו היה אומר את נוסח הברכה, היה ייחודי רק בקהילות יוצאי אשכנז, שכן היה המנהג בגרמניה.

מלכת אנגליה המלכה אליזבת שחלק מחכמתו הרב אליעזר דינר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד