ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

חומות של תקוה: חידון תנ"ך ארצי לאסירים

890 אסירים נרשמו לחידון התנ"ך הארצי של השב"ס, שהתקיים בכלא רימונים • בצוות השיפוט: הגרי"ד גרוסמן ורבני השב"ס • "לא בודקים את האנשים לפי כיפות"

צילום: הפקות שב''ס
צילום: הפקות שב''ס



שלשום (ב) נערך חידון התנ"ך בבית הכלא רימונים, בו השתתפו אסירים מכל שלושת המחוזות - צפון, מרכז ודרום.

לחידון נרשמו 890 אסירים, והם עברו שלושה חדשי למידה מפרכים, כאשר בשלב הסופי עלו השבוע לגמר 12 מתמודדים, בטקס רב רושם שנערך בכלא רימונים.

בחידון השתתפו הרב יצחק דוד גרוסמן שזכה בעבר בפרס "אבי האסירים", הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', נציב שירות בתי הסוהר רב גונדר אהרֹן פרנקו. עוד השתתפו 33 רבני שירות בתי הסוהר, ו-200 רבנים מתנדבים, הלומדים באורח קבע עם האסירים.

בחבר השופטים נמנו הרב הראשי של שב"ס גונדר משנה הרב יהודה יקותיאל ויזנר, סג"ד בני פולצ'ק, גנ"מ רונית מצליח, הרב אליהו גבאי מפקד בית הסוהר גלבוע. הרב אליהו טולדנו רב כלא השרון שימש כמזכיר, והרב גרוסמן שימש כנשיא חבר השופטים.

מי שערך את החידון הוא נריה פנחס, אשר עורך את חידוני התנ"ך הארציים והעולמיים כבר למעלה מ-25 שנה. נריה ציין כי הרמה של המתמודדים הייתה גבוהה מאוד.

בנאומו אמר הרב גרוסמן כי הוא שמח לראות את הפריחה של האגפים התורניים בבתי הכלא, וביקש מכל האסירים, "בזמן שאתם נמצאים בכלא, אין לכם את טרדות הפרנסה ודברים אחרים. זה הזמן להתקרב לקדוש ברוך הוא". הרב הוסיף כי כתוב "ממעמקים קראתיך ה'. אב שיש לו ילד חולה מתפנה מכל עיסוקיו ומטפל בו. כך הקב"ה לילדיו השוהים בכלא, מתפנה אליהם, מחכה לתפילתם וללימודם". עוד הוסיף הרב וציין כי הוא התפעל מרמת הידיעות של המשתתפים בחידון.

הזמר והיוצר אלעד צפירה העצים את האירוע בשירה מרגשת.

הרב הראשי של שירותי בתי הסוהר, גונדר משנה הרב יהודה יקותיאל ויזנר, שוחח עם 'בחדרי חרדים', ואמר כי בשנות ה-60 היו חידונים. "כשנכנסתי לתפקידי חלמתי על חידונים ארציים בבתי הכלא. כשמונה לתפקיד נציב שירות בתי הסוהר רב גונדר אהרֹן פרנקו, הוא הביע בפני את רצונו לחידון תנ"ך בקרב האסירים, ואף השיג לכך תקציב".

• כמה אסירים נרשמו לחידון, והאם ישנם אסירים שאינם יכולים להשתתף בחידון?

"לחידון נרשמו 890 אסירים מכל בתי הכלא בארץ, כאשר בין הנרשמים היו גברים, נשים, ואף כאלה שאינם יהודים. המתמודדים עברו תהליך למידה שהתמקד בנושא ערכים ומידות טובות. לאחר סינון ראשוני נותרו 600 מתמודדים, ולאחר מבחנים וסינונים נוספים נותרו 12 מתמודדים שעלו לגמר".

"הייתה למידה יוצאת מן הכלל, המתמודדים השקיעו שעות על גבי שעות ללמוד את החומר, וניכר היה שההשקעה הייתה שווה".

האם יש גם חילונים בין המתמודדים?

"אנו לא בודקים אנשים לפי כיפות, אלא לבבות. לימוד התורה כגורם מתקן. המטרה היא לקחת את המאסר ולהשתמש בו לתיקון. יש תורה ועבודת השם, תשובה, אנשים מתקנים את עצמם. אני רואה תהליך של קידוש השם. יש כיום 1100 לומדי תורה במדרשות התורניות".

צילום: הפקות שב"ס









כלא מבחן לימוד ארצי שב''ס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד