י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הטבות במוצרי מזון וחקלאות: הסכם חדש נחתם

שר החוץ של גואטמלה מריו אדולפו בוקארו פלורס ושרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי, חתמו על הסכם סחר חופשי בין ישראל וגואטמלה | ההטבות הדדיות על מוצרים אשר הוסכמו בין הצדדים, כוללות בין היתר הורדות מכסים על מוצרים תעשייתיים וכן הטבות במוצרי מזון וחקלאות

הטבות במוצרי מזון וחקלאות: הסכם חדש נחתם
אילוסטרציה צילום: unsplash

הסכם סחר חופשי נחתם בין ישראל וגואטמלה: לאחר השלמת המשא ומתן בין המדינות בחודש מאי בירושלים, נחתם היום (08/09/2022) בטקס חגיגי הסכם סחר חופשי בין ישראל וגואטמלה. 

ההסכם לכינון אזור סחר חופשי מתמקד בסחר בסחורות וכולל הפחתת מכסים הדדית במטרה להרחיב את הסחר הבילטרלי. כמו כן, ההסכם כולל היבטים הנוגעים לרשויות המכס וכן תחומים לשיתופי פעולה עתידיים בין המדינות. 

את המו"מ וההסכם, שנחתם על ידי שרת הכלכלה והתעשייה, האלופה (במיל') אורנה ברביבאי, ושר החוץ של גוואטמלה, מר מריו אדולפו בוקארו פלורס (Mario Adolfo Búcaro Flores), הוביל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה בשיתוף עם נציגי מינהל המכס, משרדי החקלאות, המשפטים והחוץ והוא טומן בחובו הקלות לצרכנים וליצואנים הישראליים. 

ההטבות הדדיות על מוצרים אשר הוסכמו בין הצדדים, כוללות בין היתר הורדות מכסים על מוצרים תעשייתיים וכן הטבות במוצרי מזון וחקלאות. 

בחתימה על הסכם זה, גואטמלה מצטרפת לרשימת מדינות באמריקה הלטינית עמן חתמה ישראל על הסכם סחר חופשי. רשימה זו כוללת את מקסיקו, מדינות מרקוסור (ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי), פנמה, וקולומביה. הסכמי סחר חופשי אלה מסירים חסמי סחר הקיימים ביבשת ומאפשרים לחברות הישראליות להרחיב את פעילותן בשווקים הלטיניים.  

גואטמלה היא מבעלות הברית החשובות ביותר של ישראל באמריקה הלטינית. מאז כינון היחסים בין גואטמלה וישראל, מיד לאחר הצהרת העצמאות ב-1948, ועד היום, גואטמלה הביעה תמיכה עקבית במדינת ישראל, לרבות בפורומים הבינלאומיים. כמו כן, גואטמלה הייתה המדינה השנייה שהכירה בישראל ב-1948 והמדינה השנייה אשר הכירה בירושלים כבירת ישראל ב-2018. בשנת 2020 העבירה את שגרירותה לעיר הבירה. 

נתוני סחר: בשנת 2021, היקף הסחר בין ישראל לגואטמלה עמד על כ-40 מיליון דולר. בהשוואה לשנת 2020, מדובר בעלייה של כ-11% בהיקף הסחר בין שתי המדינות. כ-77% מהסחר הוא יצוא סחורות ישראלי, כאשר 23% מהווים יבוא סחורות מגואטמלה לישראל. ענפי היצוא המרכזיים מישראל לגואטמלה הם גומי ופלסטיק (30%), כימיקלים ומוצרי תעשיות כימיות (22%), מכונות, מיכון חשמלי ומכני (20%), תוצרת חקלאית טרייה ומוצרי מזון (11%). ענף הייבוא המרכזי של ישראל מגואטמלה הוא תוצרת חקלאית טרייה ומוצרי מזון, המהווה כ-93% מכלל הייבוא כיום.

לאחר חתימתו וכניסתו לתוקף, צפוי ההסכם לסייע בהגדלת היקף הסחר הבילטרלי, הרחבת הקשרים הכלכליים בין המדינות ומימוש פוטנציאל הסחר הכלכלי הטמון בקשרים בין ישראל לגואטמלה. לאחר החתימה, ההסכם יעבור תהליך אשרור בשתי המדינות ולאחר החלפת הודעות רשמיות בין הצדדים על סיום תהליך האשרור, ההסכם ייכנס לתוקף.

 

גואטמלה הסכם הורדת מחירים משרד החוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד