כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
המינוי וההיסטוריה

רגעי מפתח בחייה של המלכה אליזבת השנייה בקרב יהודי בריטניה

מ-1926 עד 2022, העיתון היהודי הבריטי הוותיק 'ג'ואיש כרוניקל' דיווח על הרגעים החשובים ביותר בחייה של המלכה המנוחה אליזבת השנייה. מטעם הקהילות היהודיות התפרסמו דברי ברכה: "שפוך את עושר הטוב השמימי של על הנסיכה אליזבת ועל כל בני משפחת המלוכה"

רגעי מפתח בחייה של המלכה אליזבת השנייה בקרב יהודי בריטניה
המלך צארלס צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ב-21 באפריל 1926, הנסיכה אליזבת נולדה בשעות הבוקר המוקדמות לנסיך אלברט, בנו השני של המלך, ואליזבת בווס-ליון, הדוכסית מיורק. באותה תקופה עלייתה של הנסיכה לכס המלכות נחשבה למרחיקת לכת, אך ב-1936, לאחר מות סבה והתפטרותו של דודה, המלך, היא הפכה להיות יורשת.

ב-20 בינואר 1936, המלך ג'ורג' החמישי מת לאחר תקופה של התמודדות עם מחלה, והעביר את הנסיכה אליזבת מהמקום השלישי בסדרת הירושה למקום השני כאשר דודה המלך אדוארד השמיני עלה על כס המלוכה. לא היה סביר שהיא תתקרב לכס המלכות, בהתחשב בכך שדודה היה צפוי להתחתן ולייצר יורשים.

באותם שנים היהודים ברכו את המלך על הצהרת בלפור. "לעולם לא נוכל לשכוח שבמהלך שלטונו נדלקה להבת התקווה, והצהרת בלפור ניתנה לעמנו. באמת אפשר לומר שבקינג ג'ורג', הגואל בא לציון". נמסר מטעם היהודים בבריטניה.

לאחר עלייתו של המלך אדוארד השמיני, המלוכה נכנסה לתקופה של חוסר יציבות מכיוון שהמלך רצה להתחתן עם אשה גרושה, דבר שלא הותר. המלך קיבל בסופו של דבר את ההחלטה לוותר על כס המלכות ב-11 בדצמבר 1936, ההחלטה הביאה את המלכות לאביה של הנסיכה אליזבת, שהפך למלך ג'ורג' השישי. מכיוון שלנסיכה לא היו אחים, היא הפכה ליורשת.

מטעם הקהילות היהודיות התפרסמו דברי ברכה: "שפוך את עושר הטוב השמימי של על הנסיכה אליזבת ועל כל בני משפחת המלוכה".

לאחר הפגישה הראשונה ב-1934, הנסיכה אליזבת נישאה לפיליפ מאונטבאטן במנזר וסטמינסטר ב-20 בנובמבר 1947, נישואין שיחזיקו מעמד 73 שנים. העיתון היהודי הבריטי Jewish Chronicle דיווח על החתונה המלכותית.

מועצת הצירים של יהודי בריטניה נשאה נאום למלך שנכתב לציון האירוסין. "אנחנו, ועדת הצירים של לונדון של יהודי בריטניה, והאגודה האנגלו-יהודית, מוסרים להוד מעלתך ולהוד מלכותה המלכה את ברכותינו המכבדות לרגל האירוסין המשמחת של הוד מלכותה הנסיכה אליזבת עם לוטננט פיליפ מאונטבאטן".

המלך השיב: "המלכה ואני שמחים לדעת שהאירוסין של הנסיכה אליזבת גרמה הנאה כזו לנתיניו היהודים".

בנובמבר 1948 נולד התינוק המלכותי, צ'ארלס, שהפך ביום שישי האחרון למלך בגיל 73. בסימן המאורע בעמוד הראשון שלו, כתב העיתון : "מברקי ברכה להולדת הנסיך החדש נשלחו על ידי הרב הראשי ומועצת הסגנים".

"בשם הקהילות היהודיות של חבר העמים והאימפריה הבריטית, אנו מוסרים לכבוד הוד מלכותיכם איחולים נאמנים וכנים להולדת הנכד".

"לנסיכה אליזבת: בשם הקהילות היהודיות של חבר העמים והאימפריה הבריטית, אנו מציעים להוד מלכותך איחולים כנים ואיחולים על הולדת הבן".

בתשובה מהמלך והמלכה נכתב: "המלכה ואני מודים מקרב לב לקהילות היהודיות של חבר העמים הבריטי על המסר האדיב שלהם על לידת נכדנו".

ב-8 בפברואר 1952:המלך ג'ורג' השישי מת. מה שהפך את הנסיכה בת ה-25 למלכה החדשה. המלכה אליזבת ובעלה פיליפ, הדוכס מאדינבורו, היו בסיור מלכותי בקניה כשהמלך נשם את נשימתו האחרונה, ואליזבת בתו הפכה למלכה. הם מיהרו בחזרה ללונדון מיד.

העיתון כתב באותו היום: "בצער העמוק ביותר אנו מפרסמים על מותו של הוד מלכותו המלך ג'ורג' השישי, שהתרחש בשלווה במהלך שנתו בשעות המוקדמות של יום רביעי בבית סנדרינגהם. המלך היה בן 56 ובשנה ה-16 שלו למלוכה, מחליפה אותו בתו הבכורה, הנסיכה אליזבת השנייה. ההכרזה הפומבית על הצטרפותה תיעשה היום".

ביוני 1953 התקיימה ההכתרה הרשמית של המלכה אליזבת השנייה במנזר וסטמינסטר - זו הייתה הראשונה אי פעם ששודרה בטלוויזיה ושודרה ברחבי העולם. העיתון כתב: "הוד מלכותה המלכה אליזבת השנייה הוכתרה במנזר וסטמינסטר ביום שלישי, ויהודים ברחבי המדינה וחבר העמים הצטרפו עם אחיהם האזרחים לחגוג את המאורע ההיסטורי. בטקס במנזר, הטעון רגש עברי, הקהילה האנגלו-יהודית הייתה מיוצגת רשמית על ידי הרב הראשי, ויהודים רבים נוספים הבולטים בתחומי החיים הקהילתיים ואחרים הצטרפו לתפילות על שלטונה הארוך והמשגשג של המלכה".

ביום חמישי האחרון המלכה אליזבת השנייה הלכה לעולמה בגיל 96, בנה בן ה-73 הפך למלך, צ'ארלס השלישי ירום הודו.

מלכת אנגליה המלכה אליזבת בריטניה ג'ואיש קרוניקל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד