כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
מתארגנים למחליף

רק שלושה מכירים: המועמדים למנהיג העליון הבא של איראן

דובר אספת המומחים של איראן הודיע כי הם דנו בקריטריונים לבחירת המנהיג העליון הבא במהלך השבוע האחרון. חברי הוועדה לא פרטו מי המועמדים, הוועדה הוקמה על פי היעוץ של חמינאי

רק שלושה מכירים: המועמדים למנהיג העליון הבא של איראן
חמינאי עם חברי הועדה צילום: Iran international

אחמד חתאמי, דובר אספת המומחים של איראן האחראית על מינוי המנהיג העליון הבא של איראן, אמר לתקשורת האיראנית כי הדיונים הציבוריים האחרונים על המנהיג העליון היו בגדר שמועות בלבד. הוא לא פירט, אבל היה ברור שהוא דיבר על דיונים נרחבים ברשתות החברתיות על כך שבנו של עלי חמינאי, מוג'טאבה, מועמד להיות המנהיג הבא של המדינה.

חתאמי אמר בדצמבר 2015 כי הוקמה ועדה חשאית לקביעת ממשיכים סבירים למנהיג העליון של הרפובליקה האסלאמית עלי חמינאי. הוא אמר אז כי זהות שלושת חברי הוועדה תישאר סמויה מהחברים האחרים, תוך שהם יעבדו על רשימת המועמדים המתאימים לרשת אותו והוסיף כי הוועדה הוקמה על פי ייעוץ של חמינאי. חאתמי ספג ביקורת בזמנו על הדברים שכן חלק מחברי הוועדה אמרו שאין טעם לקיים אסיפה עם יותר מ-60 חברים אם רק שלושה אנשים יחליטו על היורש.

בחירת יורש למנהיג העליון ופסילת מנהיג עליון מכהן הן תחומי האחריות העיקריים של אספת המומחים. עם זאת, בהזדמנות היחידה לקביעת מנהיג ב-1989, היה זה סגן ראש האספה אכבר האשמי רפסנג'אני שכפה את בחירתו של המנהיג הבא על אחרים וכינה את חמינאי כמנהיג זמני "עד שתתקבל החלטה סופית על היורש", אך חמינאי נשאר המנהיג באופן קבוע.

לאחר ביקורת חריפה של כמה מחברי האספה, אמר חתאמי "הוועדה דנה רק במאפייני המנהיג ובקריטריונים לבחירת אחד". הוא אף אמר כי "הוועדה פעילה שנים רבות על בסיס החוקה האיראנית", וכי "תפקידה לקבוע מי יכול להיות מנהיג, במקום לקבוע מנהיג". כך דווח ערוץ הטלוויזיה Iran International.

האייתוללה מוחסן עראקי שהיה חבר באספה ב-2009 אמר לסוכנות הידיעות פארס, כי יש רשימה חסויה של מנהיגים עליונים פוטנציאליים. לדבריו, הוועדה שמחזיקה ברשימה החסויה כונתה "ועדת המחקר". הוא הוסיף כי חברי הוועדה יכולים להציע שמות נוספים שיתווספו לרשימה. עם זאת, כשנשאל כמה שמות כבר ברשימה, ענה: "אנחנו לא יודעים. זה חסוי במאה אחוז. רק שלושת חברי הוועדה יודעים את השמות".

החלק המעניין ביותר בהערותיו של עראקי היה ש"הוועדה יכולה למנות את המנהיגים הבאים הזכאים מאיראן או ממקום אחר, כולל אנ-נג'ף בעיראק", שם ממוקם הסמינר הדתי הגדול ביותר בעיראק. עם זאת, הוא הוסיף כי אמנם אין בתקנות תנאי לגבי הלאום של המנהיג הבא, אבל בכל הנוגע לבחירת המנהיג הבא, היותו איראני יהיה אחד הקריטריונים".

איראן מוג'טבה חמינאי האיתוללה עלי חמינאי אייתולה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד