י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הסערה בניו יורק

החרדים מגיבים לתחקיר: "לא רצחנו אף אחד, בניגוד לאחרים"

לאחר שתחקיר ה'ניו יורק טיימס' קבע כי בחורי ישיבה וילדים חסידים בניו יורק לא יודעים לקרוא אנגלית, תגובות רבות הגיעו מצד גורמים רבים בקהילות החסידיות וגם מקהילות אחרות: "לא רצחנו אף אחד"

ילדים חסידים בניו יורק: אילוסטרציה
ילדים חסידים בניו יורק: אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

בתגובה לתחקיר של העיתון ה'ניו יורק טיימס' נגד ישיבות חסידיות בניו יורק, אנשים רבים התבטאו ברשתות החברתיות ויצאו להגנה בקרב על הקהילות החרדיות.

חלק מהמגינים אפילו אינם בני העולם החרדי, אך הם מכירים באיום הקיומי הנשקף מכך שהממשלה רשאית לפלוש לישיבות ולהכתיב את תוכניות הלימודים שלהן.

לי זלדין מועמד למושל ניו יורק בבחירות הקרובות בחודש נובמבר, תקף את התחקיר "אני מתנגד נחרצות לדחיפה של "השוויון המהותי" בניו יורק נגד ישיבות וחינוך אחר שאינו ציבורי. זוהי דרך מסוכנת שהמדינה הולכת לה כאן והמושלת הנוכחית קתי הוצ'ול כרגיל נמצאת בנושא הזה, ומסרבת להראות אפילו טיפה של אומץ או מנהיגות".

מליסה בראונשטיין אקטיביסטית לא חרדית כתבה: "עוד לפני שמגיעים לכתבה, הכותרת של העיתון כבר גרועה: 'במובלעות חסידיות, בתי ספר פרטיים נשטפים עם כספי ציבור'. זה כמו להציג יהודים כחמדנים ולא מוסריים עם כסף".

חיים דויטש, פוליטיקאי חרדי מקומי כתב "חסידים בניו יורק הם רופאים, עורכי דין, אנשי עסקים, נבחרי ציבור, עיתונאים ועוד, יש אלפי סיפורי הצלחה בקהילה, במקום זאת, הטיימס בחר להתמקד בכמה מקרים מצערים, זו מתקפה מבישה ושקופה על יהודים אורתודוקסים".

הפוליטיקאי הבכיר שמחה אייכנשטיין כתב "התוצאה של תחקיר של העיתון במשך שנתיים, היא חידוש מעורר רחמים של נתונים ואי-דיוקים שהגיעו מאותה קבוצה אובססיבית ליהודים אורתודוקסים. מה שברור הוא שהעיתון לא מעוניין בערך החיובי של בתי הספר שלנו, אלא רק מפיץ שקרים עבור קליקים".

ברוק גולדשטיין, עיתונאית מקומית כתבה: "מכל השטויות האנטישמיות שיש בחוץ, מעולם לא ראיתי מישהו מאשים יהודים בכישלון בחינוך ילדיהם. הקטע הזה שקרי בצורה מחפירה ובושה של השמצה מצד ה'ניו יורק טיימס' על כך שהם מגדלים דבר כזה".

חשבון טוויטר תחת השם "מטה סאטמר" הגיב בחריפות לתחקיר של ה'ניו יורק טיימס'. "במהלך 70 השנים האחרונות עשרות אלפי תלמידים סיימו את מערכת בתי הספר שלנו של סאטמר, אף תלמיד אחד לא רצח מעולם בן אדם (בניגוד למערכת בתי הספר הציבוריים "המקבילה באופן מהותי") אנו גאים בהצלחתנו ונמשיך ללא שליטה של ​​המדינה", החשבון הוא אמנם תחת השם סאטמר, אך הוא לא רשמי מטעם החסידות בשום צורה.

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' ה'ניו יורק טיימס' מהעיתונים הגדולים בעולם פרסם תחקיר קשה נגד הישיבות בניו יורק, תחקיר שהביא את הישיבות לאיים על העיתון בתביעות דיבה. העיתון לא התרגש ובכל זאת פרסם את התחקיר.

בעיתון נאמר, כי בשנת 2019 ניתנו מבחנים סטנדרטיים של המדינה בקריאה ומתמטיקה ליותר מ-1,000 תלמידים חרדים, כל אחד מהם נכשל. תלמידים במעל 12 ישיבות וחיידרים המנוהלים על ידי הקהילות החסידויות רשמו באותה שנה תוצאות עגומות דומות, דפוס שבנסיבות רגילות היה מאותת על מערכת חינוך במשבר. אבל במקום שבו בתי ספר אחרים עשויים להיאבק בגלל מימון חסר או ניהול כושל, בתי ספר אלה שונים. הם נכשלים בתכנון.

בתחקיר נאמר על המוסדות כי "כדי להרחיק אותם מהעולם החילוני. הם מציעים מעט אנגלית ומתמטיקה, ולמעשה ללא מדעים או היסטוריה, הם מקדמים תלמידים ללא הפוגה, לפעמים עם לחץ במהלך שעות של שיעורי דת הנערכים ביידיש".

ה'ניו יורק טיימס' פרסם את הכתבה גם ביידיש, כדי לתת אפשרות לאלו שלא יודעים אנגלית ברמה טובה, סוג של "אצבע בעין" לחסידים. תוצאת התחקיר על פי העיתון, "לדורות של ילדים נמנע באופן שיטתי השכלה בסיסית, ולכן רבים מהם במעגל של חוסר עבודה ותלות באחרים ובקצבאות".

סאטמר ניו יורק טיימס בחורי ישיבות ישיבה חרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד