ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
מתקשים להיפרד

הקשר העמוק של המלך צ'ארלס לניצולי השואה: "למדתי על צלם אלוקים"

לאחר מותה של המלכה אליזבת השנייה, בריטניה נכנסה לאבל, כולל הנתינים היהודים של הממלכה שמאוד אוהבים וגאים במורשת של בית המלוכה. אחת מהן, ניצולת השואה לילי אברט בת 98, שבכתה על מות המלכה. נכדה החרדי מספר ל'בחדרי' על הפגישה עם המלך צ'ארלס

הקשר העמוק של המלך צ'ארלס לניצולי השואה: "למדתי על צלם אלוקים"
הנין החרדי עם סבתא שלו ניצולת שואה עם המלך צילום: באדיבות המצלם

לאחר מותה של המלכה אליזבת השנייה, ניצולת השואה לילי אברט בת 98 שפגשה את המלכה ואת המלך החדש לפני מספר חודשים, החלה לבכות. נינה, דוב בן ה-18 שליווה אותה בשנים האחרונות ודאג לה מאד, במיוחד בתקופת הקורונה, מספר ל'בחדרי חרדים' בראיון מיוחד על הקשר האישי שיש לו ולסבתא רבתא שלו עם המלך צ'ארלס השלישי. "סבתא רבתא בכתה כששמעה שהמלכה נפטרה, היא החלה לבכות, אמרה לי שהן כמו חברות, היא אמרה שהמלכה כל כך דאגה לניצולי השואה איזה עצב לשמוע שהיא נפטרה".

בפגישתם עם המלך צ'ארלס השלישי, שהיה אז נסיך ויילס, הוא אמר לדוב פורמן בן ה-18, "אני מקווה להגיע לישראל בקרוב כדי לבקר את הקבר של הסבתא שלי". סבתא של המלך היא חסידת אומות העולם, הנסיכה אליס מיוון שהסתירה משפחה יהודית בשואה. היא קבורה סמוך להר הזיתים.

אמנם אימו המלכה מעולם לא הגיע לישראל, אם בגלל שמשרד החוץ הבריטי לא אישר לה להגיע לישראל, ואם בגלל הזיכרון מהמנדט הבריטי, אז מחתרות ישראליות פגעו והרגו חיילים בריטים. אבל מאחר והמלך הנוכחי כבר היה בישראל מספר פעמים כנסיך, וכבר ביקר בירושלים, אין מניעה שהוא יגיע לארץ גם כמלך.

המלך צ'ארלס השלישי הוא איש בית המלוכה שביקר הכי הרבה פעמים בארץ הקודש. אימו, המלכה אליזבת' לא ביקרה בארץ אפילו פעם אחת. היא נכנסה לתפקידה כמלכה בשנת 1952, ארבע שנים בלבד לאחר שהסתלקו כוחות המנדט הבריטי מארץ ישראל, בין היתר בעקבות מאבקן המזויין של המחתרות היהודיות בחיילים. מאז כניסתה לתפקיד ועד יום מותה, ביקרה אליזבת' במדינות רבות אך נמנעה מביקור בישראל. במהלך שבעים שנותיה כמלכה הגיעו מנהיגי ישראל אליה, וביקרו בארמונה.

נימוק משרד החוץ הבריטי, שמתאם את הביקורים של המלכה בארצות אחרות, היה כי היעדר התקדמות בתהליך השלום עם הפלסטינים הוא זה שמונע את ביקורה בארץ.

הראשון ששבר את החרם של בית המלוכה על ישראל היה הנסיך פיליפ, אביו של המלך החדש. פיליפ ביקר ב-1994 בארץ ועלה לקברה של אימו, חסידת אומות העולם אליס, הנמצא בהר הזיתים. לימים בישר הנשיא יצחק הרצוג לצ'ארלס כי נוסדה מלגה לזכרה של סבתו, אליס.

דוב מספר ל'בחדרי חרדים' "המלך אמר לסבתא רבתא שלי, לילי אברט זה כבוד גדול בשביל לפגוש אותך". המלך התעניין מה עבר עליה בשואה, "המלך התרגש לראות את המספר שחקוק על היד של סבתא ליליס המספר שהנאצים חרטו על היד שלה, וחיזק אותה ואמר לה שזה כבוד בשבילו לפגוש אותה".

לילי אברט מראה למלך צ'ארלס את המספר שחרטו על ידה הנאצים

המלך צ'ארלס שהיה אז יורש העצר אמר, "אני עכשיו עד לשואה, אחרי שראיתי את המספר על היד שלך". דוב אמר למלך בפגישה לפני כמה חודשים, "תודה רבה על זה שסבתא שלך הנסיכה אליס הצילה יהודים בשואה, אליס קבורה היום ליד הר הזיתים, אנחנו ממש מודים לך ותדע לך שכל היהודים יודעים את מה שעשתה סבתא שלך, כולם מודים לה". המלך הגיב ואמר "אפילו אני לא ידעתי מה היא עשתה, היא תמיד שמרה את זה בסוד זה דבר גדול מה שהיא עשתה".

המלך ביקר בבתי כנסת בלונדון בשנה האחרונה, ונפגש עם ניצולי שואה. דוב מספר שרואים שהוא התעניין באמת. "הוא לא הגיע לצאת ידי חובה, הוא שאל שאלות, הוא התעניין בכל דבר בבית הכנסת, איך הדברים מתנהלים, ולמה הם מתנהלים ככה, הוא מאוד שמח לראות שיש תפילה שהיהודים אומרים כל שבת בבית הכנסת, (מי שברך) למשפחת המלוכה, הוא התעניין בתפילה, רואים שהיה אכפת לו".

המלך אמר לדוב ולסבתא רבתא שלו, שגם אחרי שהוא יהיה מלך הוא ינסה להמשיך בעבודה שלו בכל הנוגע לניצולי השואה, ולסייע ליהודים ככל הניתן "כי זה דבר מאוד מאוד חשוב".

דוב בן ה-18 אמר למלך בפגישה לפני כמה חודשים, "תודה רבה לך על כל מה שאתה עושה למען העם היהודי כאן בבריטניה, ועל התמיכה שלך בעולם היהודי בכלל, ואני אשמח שתבוא לבקר בישראל". השניים נפגשו עם המלך בארמון בקינגהאם בלונדון בטקס מיוחד, לאחר שהמלך הוסיף לאוסף האומנותי שלו דיוקנאות של שבעה ניצולי שואה, מתוך מטרה שזכרם לא ישכח, אחת מהם היא של לילי אברט בת 98.

המלך צ'ארלס עם הנין דוב פורמן

המלך צ'ארלס גם כתב בשנה שעברה את ההקדמה לספר זיכרונות של לילי, הספר נכתב במשותף על ידי לילי אברט ילידת הונגריה בת 98 ונינה, דב פורמן בן ה-18 שקידש שם שמים בתקשורת הבריטית בפתיחת מהדורות החדשות. הספר, "ההבטחה של לילי: איך שרדתי את אושוויץ ומצאתי את הכוח לחיות", יצא לחנויות ב-2 לספטמבר.

המלך צ'ארלס השלישי אמר לדוב ולסבתא רבתא שלו בטקס הסרת הלוט מעל הדיוקנאות, "אני מאוד גאה לראות את העבודה שאתם עושים למען הנצחת השואה זה חשוב, וזה מלמד אותי את מה שהתורה של היהודים מלמדת, אני למדת על "בצלם אלוקים", לשמור על כבוד האדם, כולל הדת והיהדות". את המילים "בצלם אלוקים" המלך אמר בשפה העברית.

המכתב שנשלח לביתה של לילי אברט הישר מהמלך צ'ארלס שהיה אז נסיך

לפני כמה שבועות גברת לילי בת 98 אושפזה בבית החולים בשל מחלה. הנכד החרדי שלח אימייל למלך החדש שהיה אז נסיך, והוא הגיב לו במכתב ישירות לבית שלהם, המלך בירך את המשפחה את הסבתא רבתא, והביע תקווה שהיא תהיה בריאה והיא תחזור הביתה, והתעניין בשלומה. הוא אמר שגם הוא וגם אשתו קמילה מתפללים ומקווים להחלמה מהירה ו"גברת לילי נמצאת אצלנו במחשבות ובתפילות".

במהלך הביקור בארמון גילה המלך צ'ארלס שהקשישה החביבה והנין מתעניינים בפרחים, ואוהבים אגרונומיה, הם שוחחו על אופן גידול פרחים, על סוגי משתלות, לאחר מספר שבועות הם הופתעו לגלות עציץ במתנה היישר מארמון המלוכה לניצולת השואה".

המלך צארלס המלכה אליזבת לילי אברט ניצולת שואה דוב פורמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד