כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
ארדואן יזם

התנחלות פלסטינית בסוריה: פרויקט שמעורר סערה בעולם הערבי

התנחלות פלסטינית בצפון סוריה, שמוקמת בימים אלה במימון פלסטינים מאזור ירושלים, מעוררת זעם אצל הכורדים שגורשו מבתיהם בסוריה. למעשה זהו מיזם דיור לעקורים סורים באזור שבשליטה טורקית, והכורדים טוענים שהפרויקט הפלסטיני הזה נועד למנוע מהם לשוב לביתם

התנחלות פלסטינית בסוריה: פרויקט שמעורר סערה בעולם הערבי
ההתנחלות בצפון סוריה צילום: צילום מסך

בשנת 2018 העיר עפרין בצפון מערב סוריה נכבשה בידי טורקיה ונאמניה אחרי שהייתה בשליטת הכוחות הכורדיים. בימים האחרונים ארגון פלסטיני השיק שם פרויקט של עשרות יחידות דיור בעיר בעבור עקורים סורים, הכול מתרומות של תושבי הכפר הפלסטיני זעים שנמצא ממזרח לירושלים בשטחי הרשות. הפרויקט עורר זעם בקרב כורדים סורים שגורשו מהעיר והאשימו את הפלסטינים בהקמת התנחלויות שם. כך בכתבה של רועי קייס ועומרי חיים ב'כאן חדשות'.

יוסף א-סעידי, יו"ר וועדת 'השייח' ענבר' לאיסוף תרומות בכפר א-זעים ממזרח לירושלים: "באנו כדי למסור יחידות דיור לאחים העקורים הסורים. אנחנו נכבשנו ואנחנו יודעים את המשמעות של עקירות ופליטות". מי שעומד מאחורי היוזמה הוא ארגון פלסטיני בשם וופאא' אל-מוחסנין המגדיר את עצמו ארגון הומניטרי הפועל בטורקיה משנת 2018. גם בעזה הוא היה פעיל, אבל נראה שהוא נותן תשומת לב מיוחדת לאזורים הפרו טורקיים בצפון סוריה.

אבל פה מגיע הטוויסט בעלילה, כי מתברר שהבתים האלה שנבנו בעפרין בעבור עקורים סורים הם מכספים של תושבי הכפר הפלסטיני זעים ממזרח לירושלים, כפר שנמצא בשליטת הרשות הפלסטינית. ב-2018 טורקיה יצאה למבצע "ענף הזית" שנועד בין השאר ליצור רצועת ביטחון בגבול עם סוריה הנקייה מכוחות כורדיים. עפרין, שרוב תושביה היו כורדים, גם כן הייתה על הכוונת.

תחילה גירשו את התושבים המקוריים, כ-300 אלף כורדים וערבים שהיו בעופרין, במקומם יישבו יותר מ-450 אלף ערבים ותורקמנים. איבראהים שייח'ו, דובר מרכז המעקב לזכויות אדם בעפרין, הוא אחד מבין כורדים רבים שגורשו עם משפחתו מעפרין בכפייה.


"אנחנו לא נגד יישוב הפלסטינים בלבד, אלא גם יישוב הסורים הערבים או התורקמנים, כי המצב הנוכחי הפך מקום להתאספות של יחידות דיור שהגיע ל-15 כפרים שהוקמו אחד לצד השני ובמקביל אנחנו רואים שמונעים מהתושבים המקוריים לשוב".

בשיחה עם 'כאן חדשות' ממקום מפלטו בצפון סוריה הוא יוצא בחריפות נגד פרויקט הדיור הפלסטיני בעיר מולדתו. "לצערנו הם בונים כפרים והתנחלויות תחת טענות של הומניטריות, כאילו שהם עוזרים לסורים. אם הם רוצים לעזור לסורים, אנחנו באזור צפון חלב יש לנו 5 מחנות פליטים של פליטי עופרין שברחו מהמלחמה, לצערנו אנחנו קוראים לזה התנחלויות כי זה במטרה לתושבות קבועה ולא זמנית, הנושא אינו הומניטרי אלא שינוי הדמוגרפיה של האזור ולמנוע מתושביה המקורים לשוב לאזור".

והוא ממש לא היחיד שכועס. בימים האחרונים כמה עיתונאים כורדים בסוריה פנו ל'כאן חדשות' בטענות קשות נגד הפלסטינים שתרמו כסף לפרויקט הדיור החדש בעפרין. עיתונאי כורדי שנמצא בסוריה פונה לפלסטינים. "איך אתם הפלסטינים מתנגדים להתנחלויות ישראליות ובו בעת בונים התנחלויות לארגוני הטרור בסוריה? פרדוקס גדול".

כרגע לא נראה שיש מי שיעצור את השינוי הדמוגרפי שמוביל נשיא טורקיה ארדואן בעפרין, גם בסיוע של ארגונים פלסטיניים. התושבים המקוריים שגורשו משם לפני ארבע שנים מנסים לגייס את כל מי שאפשר לנושא, אבל גם הם יודעים שהשיבה הביתה ממש לא בהישג יד.

סוריה טורקיה ארדואן מזרח ירושלים פלסטינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד