י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
שלושה מאסרי עולם

מת המרגל שמכר סודות של ארה"ב לסובייטים

אנליסט של הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב שנכלא למאסר עולם על מכירת סודות של ארה"ב לסובייטים, מת בגיל 80. רונלד פלטון, שהורשע בריגול ב-1986, אמר שהוא קיבל כסף מאויבי המלחמה הקרה של אמריקה כי הוא היה נואש. הוא שוחרר למאסר בית לאחר ריצוי מחצית מעונשו

מת המרגל שמכר סודות של ארה"ב לסובייטים
אילוסטרציה צילום: Pixabay

אנליסט לשעבר של הסוכנות לביטחון לאומי, שהיה ללא ספק הבוגד המזיק ביותר שלה והתפרסם עם סיוע שנתן לסובייטים במהלך המלחמה הקרה מת בשבוע שעבר, כך על פי הספד שפורסם באתר האינטרנט של בית הלוויות במרילנד.

רונלד ויליאם פלטון היה בן 80 כשמת לפני כמה ימים. הוא היה אחד המרגלים המפורסמים בשנות השמונים. פלטון היה מומחה לתקשורת מודיעינית של ה-NSA הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב, בנובמבר 1985 הוא נעצר על מכירת סודות ממשל לברית המועצות. הוא שהה כשלושה עשורים בכלא לפני שסיים לרצות את עונשו ב-2015. כך דווח ה'גארדיאן'.

הפשעים של פלטון כללו מכירת סודות הגנה ותקשורת תמורת יותר מ-35,000 דולר. הפרת האמון הבולטת ביותר שלו הייתה ליידע את המודיעין הסובייטי על "מבצע פעמוני קיסוס", תוכנית של הצי האמריקני להאזין לכבלי התקשורת התת-מימיים של הסובייטים.

הוא עבד עבור ה-NSA במשך 14 שנים ופרש ב-1979, ולאחר מכן פנה לשגרירות הסובייטית בוושינגטון כדי למכור סודות ממשלתיים. עורך דינו של פלטון אמר שהוא בגד בארה"ב כי נקלע לתקופות כלכליות קשות והוא היה נואש. באותה תקופה, פלוטון הרוויח 24,500 דולר בשנה, שהם מוערכים כיום ב-100,000 דולר.

סוכן ק.ג.ב סובייטי שערק לארה"ב דיווח על פלטון לחוקרים אמריקאים, וכך הוא נתפס. למרות שביקש להקל בעונשו, נגזרו על פלטון שלושה מאסרי עולם, ועוד 10 שנים לריצוי במקביל, הפצרותיו נדחו.

הוא שוחרר מעונשו לאחר ריצוי מחצית מעונשו למאסר בבית. שופט פדרלי אמר שפלטון ביצע "אחת העבירות החמורות ביותר בחוק הפלילי האמריקאי". עורך דינו של פלטון בתיק, פרד וורן בנט, כינה את מעשה הריגול של מרשו "הטעות הגדולה ביותר בחייו".

בדף ההספד שלו, בתו של פלטון, פמלה רייט, הגיבה: "כשהייתי בת 19, הוא עזב ולא חזר עד שהייתי כמעט בת 50. במהלך פרק הזמן הזה כמעט ולא הייתה תקשורת בינינו. אני גדלתי. נהיה לי משפחה. למדתי בקולג' ורכשתי קריירה מקצועית. יש נכדים, אבל חייתי את חיי בלעדיו, כשהוא חזר, הוא היה שקט יותר, יותר רך, עם הרבה חרטות".

מרגל סובייטי ארה''ב מאסר עולם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד