י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מגפת עליית המחירים

הכירו את ה'שרינקפלציה': התופעה העולמית נוחתת בישראל ותעלה לנו ביוקר

השיטה שעוזרת ליצרנים להרוויח יותר על חשבון הצרכן הופכת בחודשים האחרונים למגיפה של ממש ברקע האינפלציה הגואה ברחבי העולם. כעת היא מגיעה גם לישראל, היצרנים שמכריזים על הקפאת העלאת מחירים מקטינים את גודל האריזות וכך מרוויחים יותר | האם זה בכלל חוקי?

הכירו את ה'שרינקפלציה': התופעה העולמית נוחתת בישראל ותעלה לנו ביוקר
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

התופעה שיצרנים מקטינים את אריזות המוצרים מבלי להוריד את המחירים אינה חדשה. אולם מאז החלה אינפלציה בעולם להשתולל הפכה התופעה לרווחת יותר ויותר במדינות העולם, מנייר טואלט, דרך יוגורט ועד לקפה ולחטיפים,  בארצות הברית, שם עומדת האינפלציה על יותר משמונה אחוזים העניקו כינוי לתופעה, "שרינקפלציה" (shrinkflation, שילוב של המילה "שרינק" - כיווץ, עם אינפלציה).

החברות מעדיפות לנקוט בשיטה זו כי הן יודעות שהצרכנים אומנם ישימו לב לעליות מחירים, אך לא בהכרח ישימו לב למשקל הפריט או לפרטים הקטנים כמו מספר החתיכות במותגי נייר טואלט. בנוסף, חברות עשויות להשתמש באריזות חדשות כדי להסיט את תשומת הלב של הצרכן מכך שהמוצר התכווץ.

התופעה שקיימת כבר מספר חודשים בעולם נחתה גם בישראל, לאחרונה גילו צרכנים כי אריזת טונה סטארקיסט, שמייבאת דיפלומט, הוקטנה. על גבי אריזת רביעיית טונה בשמן מופיע כיתוב המודיע כי יחידה שוקלת 120 גרם, במקום 160 גרם כבעבר.

 טונה סטארקיסט במשקל חדש מתוך הרשת החברתית טוויטר

אמנם בחברה מבהירים כי לא מדובר בהחלפת המוצר אלא בגודל חדש המתווסף לגדלים קיימים, והוא נמכר במכולות ובמרכולים קטנים בלבד, ולא ברשתות הגדולות. אך לא מן הנמנע כי המהלך עשוי להוריד מעט מהלחץ של הצרכנים שהכריזו על החרמת המוצר אם יעלה מחירו.

סטארקיסט לא לבד בנושא הזה, כמובן, ולמועצה לצרכנות מגיעות תלונות על מוצרים שונים ומגוונים שעברו שינוי. "השינוי יכול להיות בכמות, 300 גרם במקום 400 גרם, או במספר היחידות, כמו 20 חיתולים במקום 25", מסבירה עו"ד הדס יעקובסון, מנהלת הרגולציה במועצה לכתבה שהתפרסמה ב'גלובס'.

"הצרכנים כנראה לא ישימו לב לשינוי במשקל המוצר, שכן הם רגישים יותר לשינויי מחיר. כך שמדובר אולי בניסיון להעלות מחיר מתחת לרדאר, והצרכנים מגלים על אריזת המוצר המוכרת להם הערה שהמוצר התכווץ, בשעה שהמחיר לא התכווץ בהתאם".

חוק הגנת הצרכן אוסר על עוסק להטעות צרכן בעניין מהותי בעסקה. הקטנת תכולת האריזה ללא הורדת המחיר בהתאם, ומבלי לגלות עובדה זו לצרכן עלולה להטעותו, ומחייבת גילוי נאות. במועצה מסבירים כי החוק מטיל את האחריות לגילוי הזה על היצרן או היבואן, גם אם הם לא מוכרים את המוצר ישירות לצרכן. כלומר, לא מספיק ליידע את הקמעונאי שהמוצר הוקטן, ויש לדאוג לכיתוב או מדבקה בחזית האריזה למשך חצי שנה מיום תחילת המהלך.

"במועצה לצרכנות רואים בחומרה את התופעה, שכן הקטנת גודל האריזה משמעה בפועל העלאת מחיר המוצר ליחידת מדידה. לכאורה היצרנים פועלים במסגרת החוק, בעצם הפרסום של שינוי גודל האריזה 'גודל שונה' אך המועצה קוראת ליצרנים להימנע מהעלאות מחירים גם באופן עקיף ומתחכם".

לדברי יעקובסון, "גם משרד הכלכלה נדרש לנושא, ופתח בחקירה נגד יצרנים שהקטינו את תכולת האריזה מבלי לשנות את מחיר המוצר. כתבי אישום הוגשו, ויצרני מזון הורשעו בגין עבירה של הטעיה".

עליית מחירים העלאת מחירים יוקר המחיה אינפלציה גבוהה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד