כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
האיגוד הישראלי מזהיר

פרופילים מזויפים ואנונימיים: כשלים בפייסבוק מאיימים על טוהר הבחירות

איגוד האינטרנט הישראלי מזהיר: זוהו כשלים בפייסבוק שעלולים להוביל לפגיעה בטוהר הבחירות" | בין הממצאים: מספר רב של פרופילים מזויפים ואנונימיים בניגוד גמור לכללי הקהילה, חלקם נוקטים בפעילות עבריינית ללא הפרעה

פרופילים מזויפים ואנונימיים: כשלים בפייסבוק מאיימים על טוהר הבחירות
אילוסטרציה צילום: pexels

איגוד האינטרנט הישראלי מזהיר: "חברת מטא אינה ערוכה לבחירות בישראל": ראשי איגוד האינטרנט הישראלי - הנשיאה ד"ר שרון בר-זיו ומנכ"ל האיגוד, עו"ד יורם הכהן - פנו היום במכתב דחוף לבכירים בפייסבוק ישראל ובחברת מטא (מפעילת הרשתות החברתיות פייסבוק, אינסטגרם וווצאפ) באירופה ובארצות הברית בכדי להתריע בפניהם על העדר היערכות מתאימה של הרשתות החברתיות הפופולריות לקראת הבחירות בישראל.

במסגרת המכתב מונים ראשי איגוד האינטרנט הישראלי מספר כשלים ואיומים פוטנציאליים על טוהר הבחירות היכולים לנבוע מההכנה הלקויה של חברת מטא לבחירות בישראל ומזהירים מפני סכנה של פגיעה בטוהר הבחירות והאינטרס הציבורי של הבוחרים לאור הסיכון של הפצת מידע כוזב ומטעה על ידי גורמים אנונימיים בעלי אינטרס באמצעות הרשתות החברתיות של מטא.

בדיקה מיוחדת שנערכה על ידי ארגון פייק ריפורטר בשיתוף איגוד האינטרנט הישראלי העלתה כי ברשת פייסבוק בישראל פועלים מספר רב של פרופילים מזויפים ואנונימיים בניגוד גמור לכללי הקהילה וכי חלקם גם נוקטים בפעילות עבריינית ללא הפרעה. רבים מהחשבונות הללו ניתנים לגילוי בקלות יחסית אך לא נעצרו. 

במכתב מתריעים כי על פי מחקרים ודוחות שחוקרים ומומחי רשת פרסמו לאחרונה בעולם נראה שמשתמשים בשפות לא-מערביות שוליות יותר - כמו השפה העברית - מקבלים מענה לקוי על ידי מערכות הזיהוי והמודרציה האוטומטיות של פייסבוק ואינסטגרם ולא מטופלים בזמן. גם מנגנוני הדיווח שמאפשרים למשתמשים לדווח על חשבונות ודפים בעייתיים לא מספקים מענה הולם לתופעות של פוגענות והתערבות עוינת בשיח הציבורי בישראל, שהופכות חשובות ודחופות במיוחד בימים אלו לקראת הבחירות.

ראשי איגוד האינטרנט הישראלי התריעו בפני מטא כי לא נראה שננקטו בישראל צעדים מיוחדים ומתאימים על מנת להתמודד עם מגבלות האכיפה בשפה העברית וכי לא נעשתה היערכות ייעודית להבטחת טוהר הבחירות, כפי שמטא עשתה ועושה במדינות אחרות. איגוד האינטרנט הישראלי מצביע במכתבו על כך שלאורך השנתיים האחרונות חברת מטא מתחייבת לפעילות ייחודית על מנת להבטיח את תקינות הליכי בחירות במדינות רבות, כגון: בארה"ב (בחירות האמצע לבית המחוקקים), בברזיל (הבחירות לנשיאות) ובמדינות נוספות כמו הפיליפינים ומוקדם יותר השנה גם לבחירות בקניה ובהודו.

על פי פרסומי החברה בכל המדינות הללו היא נקטה בצעדים מיוחדים כדי למנוע הפצה של דברי שנאה והסתה, לעצור התערבות זרה ופגיעה בטוהר הבחירות ולמנוע הפצה של מידע כוזב ומטעה באמצעות שיתופי פעולה עם בודקי עובדות מקצועיים וארגוני החברה האזרחית. 

לקראת הבחירות הקרבות בברזיל מטא פרסמה דוח מיוחד בו טענה כי השקיעה תקציבים משמעותיים בטכנולוגיות חדשות של אינטליגנציה מלאכותית ובהרחבת כוח אדם ייעודי במטרה לזהות ולמנוע הפצה של מידע כוזב והסתה באמצעות פרופילים מזויפים או מתחזים ובהקמת כוח משימה מיוחד לטיפול בבחירות. עוד במסגרת ההכנה לבחירות בברזיל הגבילה מטא את היכולת להפיץ מידע באופן מסיבי באמצעות רשת ווצאפ וביצעה מהלך מיוחד לחסימה וביטול של חשבונות מזויפים או חשודים בהתנהגות לא אותנטית.

על רקע זה, איגוד האינטרנט הישראלי קוראים לראשי מטא בישראל ובאירופה לפעול ולהיערך בהקדם האפשרי לקראת מערכת הבחירות בישראל, כפי שעשתה החברה במקומות אחרים ולחלוק עם הרשויות והחברה האזרחית את האמצעים הייעודיים שבכוונתם לנקוט כדי להגן על האינטרס הציבורי, על טוהר הבחירות ועל שלום המשתמשים ברשתות החברתיות שלהם בתקופה רגישה זו.

נשיאת האיגוד בר-זיו והמנכ"ל הכהן כתבו במכתבם לראשי מטא ופייסבוק: "אנו קוראים לכם לפתוח בדיאלוג מיידי עם רשויות המדינה וגופי החברה האזרחית הרלוונטיים, על מנת לגבש מענה אפקטיבי ומיידי שיבטיח כי המשתמשים בישראל יזכו למרחב מקוון בטוח. צורך זה הופך דחוף וקריטי אף יותר עם פתיחת הקמפיינים לקראת הבחירות לכנסת והצורך להבטיח אכיפה אפקטיבית של כללי הקהילה הרלוונטיים למניעת חשבונות מזויפים או תכני הסתה".

 

בחירות לכנסת ה-25 פייסבוק מטא אינטרנט טוהר הבחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד