כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
תעמולת בחירות?

היועמ"שית תכריע: ליברמן מבקש לבצע שינויים במלגות האברכים

שר האוצר ליברמן מבקש להקטין את מספר שעות הלימודים השבועי המזכה במלגת אברך, אולם במשרד המשפטים בולמים כעת את המהלך בטענה כי מדובר בשינוי שנעשה לפגוע בממשלה הבאה שיכולה לקום בתמיכת החרדים על חשבון ליברמן | היועמ"שית בהרב מיארה תכריע 

היועמ"שית תכריע: ליברמן מבקש לבצע שינויים במלגות האברכים
אביגדור ליברמן בהשקת רשימת ישראל ביתנו צילום: Tomer Neuberg/Flash90

שר האוצר אביגדור ליברמן רוצה לקדם תעסוקה בקרב הגברים החרדים ולשם כך הכריז בחודש פברואר השנה, כי בכוונתו להפחית את שעות הלימוד הנדרשות מאברכים כדי לקבל את מלגת האברך החודשית ממשרד החינוך. צעד זה ממתין מאז לחתימתה של שרת החינוך יפעת שאשא־ביטון, אולם על פי דיווח שמתפרסם הבוקר באתר 'כלכליסט', המהלך מעוכב כעת על ידי המשנים ליועצת המשפטית לממשלה.

באוצר מתעקשים לקדם את השינוי בתנאי המלגות למרות הבחירות הקרובות, מאחר ולטענתם, אחד החסמים המרכזיים להשתלבות חרדים בשוק העבודה, היא העובדה שביציאתם לעבודה הם מפסידים הטבות כספיות בשווי אלפי שקלים. על פי ההצעה החדשה, המלגה תינתן לאברכים שלומדים רק 20 שעות בשבוע במקום 35 שעות.

על פי הדיווח ב'כלכליסט', היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה צפויה להכריע בימים הקרובים במחלוקת שנתגלעה בין בכירי אגף התקציבים באוצר לבין בכירי משרד המשפטים במחלקת ייעוץ וחקיקה סביב כוונת האוצר.

לטענת משרד המשפטים מדובר ב"שינוי מדיניות מהותי" שעשוי להקשות על הממשלות הבאות להחזיר את הגלגל אחורה במידה שיבקשו לעשות זאת. בכירי האוצר, מנגד, סבורים כי הצעד שהם מבקשים להעביר אינו דורש את אישור הכנסת, ומכאן שמדובר במהלך שלא נכון להגדירו כ"שינוי מהותי". יתרה מזאת, באוצר מאמינים כי ניתן יהיה להפוך את ההחלטה אם הממשלה הבאה תחפוץ בכך.

זהו המהלך היחיד שנותר לשר האוצר לנסות ולקדם לעידוד תעסוקת חרדים, כששני צעדים אחרים שהוביל – הורדת גיל הפטור משירות צבאי, וביטול הסבסוד למעונות יום למשפחות שבהן האב אברך – ירדו מסדר היום עם פירוק הממשלה.

ב"כלכליסט" נחשפו פרטים נוספים, למרות הסירוב הרשמי של משרד המשפטים להגיב בנושא. בדיווח נכתב כי ההתנגדות של משרד המשפטים, שאותה מוביל גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, לא קשורה לאפשרות שהמהלך ייתפס כ"תעמלות בחירות", אלא מההתעקשות של האוצר להעביר את הצעד במהירות, מחשש שבממשלה הבאה יופעלו לחצים מצד החרדים כדי לטרפד אותו.

במשרד המשפטים בוחרים כעת לאמץ הסתכלות רחבה ומהותית על הצעדים הללו, ואומרים כי שאלת שילוב החרדים במשק היא שאלה ציבורית ולא נכון להכריע בה בזמן ממשלת מעבר.

עוד אמרו, כי בסוגיית הפחתת השעות הנדרשות כתנאי לקבלת מלגת אברך, לטענתם, אין דחיפות מהותית לבצע אותו כעת מלבד הרצון לכבול את ידי הממשלה הבאה.

אביגדור ליברמן קצבאות לאברכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד