כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
האבל בפן ההלכתי

לקראת הלווית מלכת אנגליה: הוראת ראש הישיבה והפסק של החיד"ו וייס

הלווית המלכה אליזבת השניה בלונדון והאבל שמורגש בממלכה כולה הוביל לשאלות הלכתיות מצד חברי הקהילות החרדיות. האם לקיים חופה או הכנסת ספר תורה בימים אלו? ומה לגבי הלימודים ביום הלוויה? 'בחדרי חרדים' עם השאלות והתשובות שהוצגו לראש הישיבה ולפוסק הנודע

לקראת הלווית מלכת אנגליה: הוראת ראש הישיבה והפסק של החיד"ו וייס
הגר"א גורביץ והחיד"ו וייס צילום: די וואך

ארונה של המלכה אליזבת השניה שנפטרה ביום חמישי שעבר הגיע ללונדון בפעם האחרונה, החל ממחר (רביעי) יוכלו אזרחים לחלוף על פניו עד יום שני לפנות בוקר, אז תתקיים הלוויה.

בציבור החרדי בלונדון שגם העריך את המלכה ואף נשא תפילה מידי שבת לשלומה של מלכות בברכת 'מי שברך' מיוחדת התעוררו כמה שאלות.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי קהילה בלונדון הפנתה שאלה לדיין הגאון רבי חיים דוד וייס, רב קהילת סאטמר באנטוורפן, האם לקיים בימים אלו הכנסת ספר תורה ברחובה של עיר בתוך ימי האבל.

החיד"ו וייס השיב כי אין לקיים כי זה דבר שאפשר לדחות כי חייבים להימנע מלהראות שמחה בפומבי כגון חופה או הכנסת ספר תורה כי באם יקיימו מעמדים כאלה, הם עלולים לגרום חרון אף ושנאה ליהודים.

בפסק הלכה נוסף מאת ראש ישיבת גייטסהד, הגאון רבי אברהם גורביץ, זקן ראשי הישיבות באירופה, הוא הורה להשאיר בית הספר לבנות סגור בשעת הלוויתה של המלכה ולאחריה ללמד רק לימודי קודש.

במכתב שנשלח להורי התלמידים בבית הספר כותבת ההנהלה: שאלנו את הרב אברהם גורביץ בעניין פתיחת בית הספר ביום שני הבא בגלל הלוויה של המלכה. הפסק היה לא לקיים לימודים במהלך ההלוויה, ולאחר מכן ללמד רק לימודי קודש. לכן אנו מציעים לקיים לימודים בבית ספר רק בין השעות 14:00 ל-16:00 אחר הצהריים, ורק לימודי קודש.

בבית הספר מעריכים כי רבים לא יוכלו לבוא אחר הצהריים, במקום ההגעה ללימודים בבוקר, אולם מציינים כי "אם אפשר להגיע זה יהיה מאוד מיוחד מצידכן. המורות שממילא עובדות אחר הצהריים יהיו בבית הספר, וצפויות ללמד שיעור קודש ביום שני הקרוב".

הרב גורביץ חידו ווייס המלכה אליזבת מלכת אנגליה מסע הלוויה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד