י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

באווירת יום כיפור: שלום בין סאטמר לתולדות אהרן

בשיחת 'גמר חתימה טובה' אחת שם האדמו"ר מתולדות אהרן קץ לחיכוך המתמשך עם סאטמר • מה הרקע לשלום המפתיע? • ולמי ערך האדמו"ר מסאטמר 'מי שברך' בראש השנה?

האדמו"ר מתולדות אהרן. צילום ארכיון: ויסברג
האדמו"ר מתולדות אהרן. צילום ארכיון: ויסברג

הפתעה בסאטמר: לראשונה מאז עלה האדמו"ר על כס ההנהגה, התקשר אתמול (ד) האדמו"ר מתולדות אהרן לברך ולהתברך בברכת גמר חתימה טובה.

כידוע 'תולדות אהרן' נמנית על חוגי העדה החרדית, ועד כה נקטה צד במחלוקת בסאטמר, תוך שהיא תומכת בפלג השני שבנשיאות האדמו"ר מהרז"ל. הדבר בא לידי ביטוי בין היתר בכך שפרסומים מטעם הקהילה נעשו רק בעיתון 'דער איד' - השייך לפלג המשני, ולא בעיתון 'דער בלאט' השייך לחצר סאטמר.

כבסיס להזדהות ניצבו אינטרסים כלכליים - תולדות אהרן נהנתה מתקציבים שזרמו אליה מנגידי פלג האדמו"ר מהרז"ל, בעוד קהילת 'תולדות אברהם יצחק' שנטתה דווקא לכיוון החצר השניה, כתה לתמיכתה הכלכלית.

התפנית הגיעה השנה, לאחר מסע הטרור שעברה קהילת תולדות אהרן מידי אנשי אתרא קדישא בכל הקשור למתחם גולובנציץ. העובדה שרב קהילת סאטמר בירושלים, הגרח"צ טייטלבוים - בנו של האדמו"ר מהרז"ל, הגן בכל כוחו על מעמדו של 'אתרא קדישא', ותמך בעמדות הארגון, בנוסף לכתבי הפלסתר שהשליכו אנשי אתרא קדישא ברחובות ניו יורק נגד הנהלת תולדות אהרן, בתואנה כי הם אחראים כביכול להריסת בית הקברות הישן.

בשל הדברים הללו הגיעו בהנהלת החסידות למסקנה, כי ככל הנראה, כסף הם כבר לא יראו מאת נגידי פלג האדמו"ר מהרז"ל, ובהתאם לכך, הגיעה השעה ליישר את ההדורים ולפתוח דף חדש עם החצר של האדמו"ר מסאטמר.

בתוך כך, כאשר האדמו"ר מסאטמר עלה לתורה בראש השנה, וערך 'מי שברך' לאחר העלייה לתורה כבכל שנה, לאחיו (!), לגיסיו (הן מצדו והן מצד הרבנית) ולאדמורי"ם ורבנים שונים, הוא הוסיף השנה לרשימה גם את ראב"ד העדה החרדית, הגר"מ שטרנבוך. בסאטמר אומרים שצעד תקדימי זה, מגיע כאות הזדהות עם הראב"ד, שספג השפלה נבזית במיוחד בתקופה האחרונה.
סאטמר שלום תולדות אהרן הפתעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד