כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
3 ימי מו"מ

רוטציה משולשת: המפלגות הערביות חתמו על הסכם לריצה משותפת

המפלגות הערביות, חד"ש, תע"ל ובל"ד חתמו לפנות בוקר על הסכם לריצה משותפת לאחר מרתון שיחות שארך שלושה ימים. על פי הסיכום, תע"ל תקבל את המקום שני בתמורה לוויתור על מקום נוסף בשישייה הראשונה | עוד סוכם על רוטציה משולשת בין מקומות 6, 7 ו-8

רוטציה משולשת: המפלגות הערביות חתמו על הסכם לריצה משותפת
ראשי הרשימה המשותפת צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

למרות הסיכום האידאולוגי שנחתם בסוף השבוע בין המפלגות הערביות, המשא ומתן על סידור המקומות ברשימה המתגבשת היה המכשול האמיתי לחתימה על הסכם סופי.  לאחר ישיבת ממושכת שנפרסה על פני שלושה ימים רצופים של משא ומתן בין מרכיבי הרשימה המשותפת, לפנות בוקר הושג סיכום על הרכב הרשימה.

על פי ההסכם שנחתם, אלו המקומות הראשונים ברשימה: 1. איימן עודה (חד"ש). 2. אחמד טיבי (תע"ל). 3. סמי אבו שחאדה (בל"ד). 4. עאידה תומא סלימאן (חד"ש). 5. עופר כסיף (חד"ש). 6. אמטאנס שחאדה (בל"ד) - ברוטציה משולשת יחד עם שני המקומות הבאים ברשימה. נציג תעל במקום השמיני יבוא מהנגב ויופעל מנגנון שיכניס אותו לכנסת במקרה של פיזור מוקדם.

בהסכם שהושג בסוף השבוע בין חד"ש לבל"ד נקבע שכדי שהרשימה תמליץ על מועמד עליו להסכים לפתיחה במשא ומתן עם אש"ף כדי לסיים את הכיבוש ולהקים מדינה פלסטינית; לשנות את המדיניות המפלה ערבים בישראל ולבטל את החוקים הקשורים בה - ובראשם חוק הלאום. בסיכום הדברים הודו נציגי שתי המפלגות כי הם "לא רואים במערכת הפוליטית הקיימת דמות שיכולה להתאים לתנאים ולמטרות הברית הזו" ותצדיק המלצה עליה. בבל"ד דורשים שתע"ל תחתום על המתווה הזה, בתמורה לכך שהם וויתרו על המקום השני ברשימה למענם.

באשר למצע המדיני של הרשימה, תע"ל חתמה עליו הלילה עם כמה הסתייגויות. גם בחד"ש יש כאלה הדורשים להכניס תיקונים במצע. הצדדים סיכמו שבימים הקרובים, לאחר הגשת הרשימה לכנסת, הם ייפגשו כדי לנסח מצע מדיני מפורט. בכירים בשלוש המפלגות מעריכים שהמחלוקות על נוסח המצע המדיני ייפתרו - משום שכל המפלגות רוצות בהמשך קיומה של הרשימה המשותפת - ובכל מקרה לא ימנעו את הגשת הרשימה.

 

הרשימה הערבית המשותפת בחירות לכנסת ה-25 איחוד רשימות הגשת הרשימות לכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד