כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
להרחיק מכשול

סערת הטריפות במסעדה: הרבנים מפרסמים 'קול קורא' יוצא דופן

לאחר שבעל מסעדה סינית בניו ג'רזי מכר בשר טרף בכוונה ללקוחותיו היהודים, כשהמוצרים הוגנבו איכשהו לתוככי המסעדה במהלך שעות הפעילות, הרבנים יצאו עם קול קורא לעסקים ללא כשרות, להיות תחת כשרות מהודרת, וחל איסור למכור מזון בעסק ביתי ללא כשרות

סערת הטריפות במסעדה: הרבנים מפרסמים 'קול קורא' יוצא דופן
מסעדה. אילוסטרציה צילום: unsplash

ייצור מוצרי מזון בשנת 2022 מורכב יותר ממה שהיה אי פעם. מומחי הכשרות מעידים על כך ומסבירים כי ייצור מזון הוא רב-צדדי ומסובך מאד, ולכן יישום ההלכה בימינו הוא גם קשה יותר ממה שהיה אי פעם.

במקביל, בין אם בגלל קורונה או נסיבות אחרות, נפתחו עסקים רבים מהבית המשרתים את הקהילה החרדית בלייקווד בפרט ובניו ג'רזי בכלל. התופעה גורמת לחששות הנוגעות לכשרות של עסקים מהבית, שרובם אינם מפוקחים על ידי אף גוף כשרות.

בלייקווד יצאו הרבנים בקול קורא המחייב את כל עסקי המזון להיות תחת השגחה, גדולי הרבנים פרסמו קול קורא, והודיעו על איסור לקנות מזון, אלא אם כן הוא נושא השגחה רצינית, או רב מוכר נותן את ההשגחה האישית שלו על העסק.

בניו ג'רזי אומרים כי הרבנים רגישים מאוד למצוקותיהם של בעלי העסקים הביתיים הללו, ומודעים לעובדה שהם סומכים על העסקים מבחינת כשרות, אך הרבנים שקלו זאת היטב בטרם פרסמו אמירה נחרצת בנושא.

הקול קורא מגיע לאחר שכאמור בעלים (לא יהודי) של מסעדה סינית כשרה בניו ג'רזי, מכר בשר טרף בכוונה ללקוחותיו. הבעלים נחקר על ידי רבני ארגון הכשרות OK, החליט הבעלים לסגור לצמיתות את מסעדת "כשר סינית אקספרס", לאחר שקלונו התגלה ברבים.

המסעדה הסינית איבדה את תעודת הכשרות שלה לאחר שבעלים תועד קונה בשר ועופות לא כשרים בחנות סמוכה. ארגון הכשרות OK קרא ללקוחות להכשיר את הכלים. הבעלים (לא יהודי) טען להגנתו כי רכש את הסחורה לחנות אחרת שבבעלותו, אך נאלץ לסגור המסעדה.

עסקן בכיר בלייקווד אמר ל'בחדרי חרדים' כי "אם מסעדה תחת כשרות הצליחה להגניב בשר טרף, אז רק אפשר לדמיין מה קורה בבתים או בעסקים בלי כשרות, ולכן אין ברירה אלא לדרוש תעודה בכל עסק, גם אם זה בבתים של אנשים".

במכתב עליו חתומים הרבנים, הרב שמואל קמנצקי, הרב שלמה מילר, הרב יעקב פארכהיימער והרב שמואל פורסט; מפילדלפיה, טורונטו, לייקווד ואילינוי נאמר. "‏תקנה קבועה מסורה לנו מכמה דורות (ראה בית ‏הלל יו"ד סימן סה ס"ק ה', דרכי תשובה סימן קיט ס"ק ז') שאין לקנות דבר מאכל משום איש ‏ישראל, ואפילו מוחזק לנו בכשרות, אלא אם כן ‏נמצא בידו כתב השגחה מרב מוכר. ואפילו אם ‏הוא איש ישר ומהימן, דרושה השגחה ברמה ‏קפדנית יותר כאשר יש לאדם עסק שמוכר ‏מאכלים למטרת רווח".

עוד נכתב, "‏הובא לידיעתנו כי לאחרונה חלה ריבוי של עסקים ‏ביתיים שמוכרים מאכלים למטרת רווח לקהילות ‏שלנו בלי פיקוח כשרות. ניהוג זה מנוגד להמקובל ‏ולצערנו מסכן רמת הכשרות בקהילותינו. ‏לפיכך, אנו חותמים על קול קורא זה כתזכורת ‏וחיזוק לכל המייצרים ולכל הקונים מוצרי מזון ‏כאלה, שאין לקנות מאכל המיוצר למטרת רווח, ‏אלא אם כן הוא נושא כתב אישור מהשגחה ‏ידועה, או שיש רב מוכר שנותן השגחה אישית ‏על המפעל".

לסיום נאמר "‏ועל כל בעל עסק ביתי מוטלת האחריות לקחת ‏השגחה כדי לצאת ידי חובת ההלכה. ואנו מברכים ‏אותם שבזכות שיעשו כן, הקב"ה יספק להם‏ פרנסה והצלחה רבה בכל מעשה ידיהם".

לייקווד מסעדת טרפה קול קורא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד