כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

היוזמה של פוטין ניצחה • יש הסכם בסוריה

מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי ושר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הכריזו על מתווה להשמדת הנשק הכימי הסורי • קרי יגיע מחר לישראל לעדכן את ראש הממשלה בפרטים

ג'ון קרי. פלאש90
ג'ון קרי. פלאש90



מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי ושר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הודיעו היום (שבת) שהגיעו להסכם אודות השמדת הנשק הכימי הסורי עד אמצע השנה הבאה.


לפי ההסדר, על הצדדים להסכים על כמות וסוג הנשק הכימי שנמצא בידי במשטר הסורי ולהכניס אותו "במהירות" תחת פיקוח בינלאומי. על סוריה להעביר בתוך שבוע רשימה מובנת על מצבורי הנשק הכימי שבידה.

כך גם על סוריה לאפשר לפקחים הבינלאומיים גישה "מיידית ומשוחררת" לכל האתרים הכימיים ויש להשמיד את כל המאגרים הכימיים, כולל אלה שיש חשש שהוברחו מחוץ למדינה.

האו"ם יספק מסגרת לוגיסטית וידאג לציות מצד סוריה.

קרי הוסיף כי לנשיא אובמה, מתוקף תפקידו כמפקד הכוחות המזוינים, שמורה הזכות להגן על ארה"ב והאינטרסים שלה ללא קשר להתפתחויות בקונגרס. "האיום לשימוש בכוח נותר על שולחן מועצת הביטחון או על שולחן ארה"ב ובעלות בריתה. הכל תלוי במה שאסד יעשה".

קרי צפוי להגיע מחר לישראל כדי לעדכן את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפרטי ההסכם ומשם ימשיך לפגישות עם שר החוץ הבריטי וויליאם הייג ועם שר החוץ הצרפתי לורן פביוס.

העסקה הוכרזה ביומם השלישי של המגעים בין קרי ללברוב במסגרת ועידת ז'נבה. "העולם יכול עתה לצפות מאסד לעמוד בהתחייבויות הפומביות שלו", הצהיר קרי, "לא ייתכנו משחקים, לא יהיה מקום להתחמקויות, או לכל דבר שאינו היענות מלאה לדרישות ממשטר אסד. אם המסגרת הזו תיושם במלואה, היא תוכל לשים קץ לאיום שמציב הנשק הזה, לא רק לעם הסורי אלא גם למדינות השכנות ולאזור, ונוכח החשש מזליגה - התוכנית הזו תוכל לספק הגנה טובה יותר לעולם כולו".

גורם אמריקני ציין לאחר מסיבת העיתונאים שבוושינגטון סבורים שבסוריה יש 45 אתרים שקשורים לתוכנית הנשק הכימי וכי במחצית מהמתקנים יש נשק כימי זמין. לפי האומדן בידי אסד כ-1,000 טון של נשק כימי, כולל המאגרים של גז חרדל וגז סארין.

זמן קצר לפני ההכרזה של קרי ולברוב, אמר הנשיא ברק אובמה שהוא מוכן לתת סיכוי למגעים הדיפלומטיים בנושא הנשק הכימי בסוריה, אולם הוא קרא לקהילה הבינלאומית להישאר דרוכה למקרה שאלו ייכשלו. "אנחנו לא נתייחס להצהרות של רוסיה ואסד כעובדות. עלינו לראות צעדים ממשיים שיפגינו כי אסד רציני לגבי הוויתור על הנשק הזה", אמר.
רוסיה סוריה נשק כימי ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד