י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מערכות הכריזה משמיעות את המוסיקה שלו לפני שבת

האלבום השביעי בסדרת 'לחיים טיש שבת' של יוסף משה כהנא עומד להופיע • הערשיל בריסק עד היום לא פתח פה בפומבי • הנה שתי סיבות טובות לשבת איתם לראיון וידאו על 'מהפכת השבת' וה'טישים' שכבשו את העולם הליטאי • ויש בונוס חגיגי: 'כל זמן' שהוקלט עם שלמה ארצי

מערכות הכריזה משמיעות את המוסיקה שלו לפני שבת



אברך צעיר היה יוסף משה, ולמחייתו מכתת היה רגליו מחתונה לחתונה. רגיל היה לשמח חתנים וכלות ובני משפחותיהם, בשירים וחרוזים אשר חרז להם ביום שמחתם. מעורר היה את המשתתפים לתשובה ברגעי החופה וריקוד המצווה, ואינו מרפה ידיו עד כי שבו הריקודים וגברה השמחה.

אפשר להמשיך ב'ויהי היום' כסגנונו של מרדכי גרליץ או ב'יום אחד' של הדסה ארשת, ואם תרצו תבחרו דווקא ב'באותו הבוקר בו עוסק סיפורינו' של חיים ולדר, עדיין - ניחוחו של המעשה כאותו בן עיירה גליציאנית שחפץ היה בטעימה של עשייה ונשאב אל תוך עולם חדש רחב ידיים וגדול מני ים.

בתוך שני עשורים הספיק יוסף משה 'לחיים' להביא אל בתי ישראל למעלה מ-100 אלבומים. מה שהחל בהקלטת 'גראמן' ושיווק קלטות חינוכיות לילדים, הפך כמעט באיבחה למהפכת המוסיקה החסידית של דורנו.

פגשנו אותו השבוע כשהוא עמל על המיקסים של האלבום השביעי בסדרה היותר פופולארית שידעה המוסיקה היהודית לדורותיה, צמוד לאיש הסאונד שי אבן (עוד חילוני ששר זמירות שבת ולא מבית אבא) - ונזכרתי.

נזכרתי בפעם הראשונה בה פגשתי את יוסף משה כהנא, כשהגיע אל האולפן במונית. נהג המונית סירב לפרוש לעיסוקיו ונכנס אל האולפן, שם ישב מרותק עד כי כילה יוסף משה את מלאכתו ושב אל ביתו.

גם הוא, שההברה החסידית זרה היתה לשפתו, וקצב הלחנים שונה ממורשתו, ביכר לכרות אוזניו אל הצלילים ונימי ליבו אל הלחנים על פני נסיעה נוספת ברחבי העיר.

'שליח ציבור' של שירי וזמירות שבת

האמת ניתנת להיאמר, כשעסק בהקלטת 'לחיים טיש שבת', נפעמו והתלהבו כל סובביו ואילו הוא עצמו לא 'האמין' ביכולת הכלכלית של אלבום מסוג זה. אבל 'שילדים יוכלו לשנן את שירי השבת' - זו היתה מטרתו.

אלא שהציבור היהודי, על רבדיו השונים, עט על האלבום כמוצא שלל רב, ומיודעינו מצא עצמו כ'שליח ציבור' של שירי וזמירות שבת. אלבום אחר אלבום הם נערמו, וכיום יש בסדרת 'לחיים טיש' אלבום לכל חג ואף יותר. ספינת הדגל של הסדרה, היא תת הסדרה 'לחיים טיש שבת' בה כבר שבעה פרקים, וליוסף משה יש בראש עוד פרק או שניים...



ביקשתי ממנו 'שיחה' של רגעים בודדים, יחד עם הערשיל בריסק, והוא נאות.

במשך שנים פגשתי את השניים לא פעם. כן, היה אפילו מקרה אחד בו הערשיל פתח פיו והשתתף בשיח שכזה - אבל לא בשמו. אני מבין אותו. לא זה תפקידו ולא זו התמחותו. הוא רגיל לישב ספון בחדרון אשר במתחם האולפנים התת-קרקעי, אוזניות על ראשו ועט בידו. מאזין ללחנים והקלטות ומשרטט את מבנה השיר, מי, היכן, ומה איפה.

מה לו ולדיבורים?

אבל ערב יום כיפור, מי מהשניים יסרב ליהודי?

'לחיים טיש' בישיבות ליטאיות וציוניות

שעת ערב מאוחרת, האולפן במרחק שעת נסיעה מביתו של יוסף משה, ובערבי חגים גם הטרחה בבית גדולה. ישבנו לשיחה קצרה.

הספקנו להביא לכם טעימה מ'מהפכת השבת' של יוסף משה, כאשר בכל שכונה מושמעים השירים הללו במערכת הכריזה לפני שבת, ובכל הישיבות מקיימים 'לחיים טיש', כולל ישיבות ליטאיות וציוניות, עם השירים שלו.

שוחחנו גם על 'כל זמן' שהוקלט עם הזמר שלמה ארצי ועדיין לא ראה אור, על אלבומי 'מוסיקה ליטאית', לאיזה חג טרם הקליטו אלבום, ומהו הרגע בו יבין גם יוסף משה שהמוסיקה החסידית הצליחה לחדור לכל בית יהודי.





צפו: כששלמה ארצי גילה את המוסיקה החסידית


יוסף משה כהנא הערשילך בריסק לחיים טיש שבת שלמה ארצי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד