כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
גרמניה וליטא

החלופות המפתיעות שבודק משרד החינוך למסעות פולין

על רקע המשבר עם הממשל הפולני, במשרד החינוך בודקים אפשרויות שונות לפיהן יוחלפו מסעות בני הנוער לפולין במסעות למדינות אחרות כגון ליטא, גרמניה, מקדוניה ויוון. עד חודש דצמבר יצטרך רכז שמונה על ידי מנכלי"ת משרד החינוך להציג בפניה תוכנית עבודה עם החלופות השונות

החלופות המפתיעות שבודק משרד החינוך למסעות פולין
נשיא פולין עם ניצול שואה צילום: לשכת הנשיא

לפי כחודש הודיעו משרדי החינוך והחוץ כי המו"מ בין ישראל לפולין לא צלח, וכי משלחות הסתיו האמורות לצאת לפולין בין ספטמבר לנובמבר לא יצאו. הרקע לכך הוא העימות המתמשך בין ישראל לפולין על התכנים שיוצגו בסיורים במחנות השונים בפולין. לפי רה"מ לפיד, המסעות לפולין בוטלו בשל דרישת הממשל הפולני להתערב בתוכן שיוצג. עוד אמר כי: "הפולנים רצו להגיד מה מותר ומה אסור להגיד לילדים ישראלים שנוסעים לפולין. לא נסכים לזה".

המסעות לפולין מתקיימים מדי שנה לבני נוער בגילאי התיכון, מאז שנת 1965, לסירוגין. היום אנו מפרסמים, שיעד המסעות עשוי להשתנות לראשונה.

לפי כשבוע מינתה מנכ"לית משרד החינוך דלית שטראובר את אלי שיש, מנהל אגף של"ח וידיעת הארץ במשרד החינוך, לתפקיד רכז עבודת משרד החינוך לגיבוש מסעות חלופיים לפולין. "מאחר שאני רואה חשיבות עליונה בהנצחת וזכרון השואה וחובה להמשיך ולפעול לשימור המפעל החשוב הזה, עלינו לגבש פתרונות חלופיים לנושא זה, אבקשך להציג בפניי את תוכנית העבודה כמפורט לעיל וזאת עד לחודש דצמבר", כתבה שטאובר בכתב המינוי.

מהם אותם פתרונות חלופיים עליהם חושבים במשרד החינוך?

המשרד בודק לאחרונה ברצינות אפשרות למסלול עוקף-פולין, בו ייערכו מסעות בני הנוער למדינות אחרות כגון ליטא, גרמניה, מקדוניה ויוון. כפי שנראה כרגע, האפשרות בה נוטים לבחור במשרד החינוך היא גרמניה, זאת בשל שיקולי בטחון ורלוונטיות ישירה לזכרון השואה הכולל. בזמן האחרון אף נבדק פיילוט של סיור משולב - ארבעה ימים בברלין וארבעה בארץ, בו יעסקו בהנצחת השואה ובזכרה.

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה התגוררו במקדוניה כ-7,800 אנשים. תוך ארבע שנים נשלחו 98% מהם למחנה ההשמדה טרבלינקה, שם נרצחו כ-7,100 מיהודי מקדוניה. בכך בא הקץ על קהילה בת כאלפיים שנים.

ערב מלחמת העולם השנייה התגוררו כ-80 אלף יהודים ביוון. במהלך השואה נרצחו כ-60 אלף מהם.

יהדות ליטא מנתה כ-220 אלף יהודים ערב המלחמה הגדולה. שנתיים לאחר מכן נכבשה המדינה בידי הנאצים, ובהמשך הם חיסלו כ-96% מהקהילה היהודית.

לעומת זאת, פולין היא היעד העדיף למטרת לימוד על השואה, בעיקר משום שבתחומה פעלו כל חמשת מחנות ההשמדה, ואיתם גם רוב מחנות הריכוז, אליהם הועברו יהודים מכל רחבי אירופה.

מסעות הסתיו של השנה הזו כבר בוטלו, אך יכול להיות שהפתרון שיגבש משרד החינוך עד חודש דצמבר יחזיר אותם לפעילות, ולאו דווקא ביעד שתוכנן מראש - פולין.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "בעקבות ביטול המסעות לפולין המשרד קבע חלופה של מסעות בתוך הארץ: "משואה לתקומה", כפי שעשה המשרד גם בשנת הלימודים הקודמת (תשפ"ב)".

פולין גרמניה מסעות לפולין משרד החינוך שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד