כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
ספר חדש

טראמפ חשש מחיסול איראני כנקמה על מותו של סולימאני

בדצמבר 2020, דונלד טראמפ אמר לסביבתו הקרובה שהוא חושש שאיראן תנסה להתנקש בחייו כנקמה על חיסולו של קאסם סולימאני בתקיפת מל"ט אמריקאי כמעט שנה קודם לכן

טראמפ חשש מחיסול איראני כנקמה על מותו של סולימאני
טראמפ/סולימאני צילום: פלאש90/ויקיפדיה

טראמפ חשש מהתנקשות על ידי איראן כנקמה על חיסולו של סולימאני, כך נכתב בספר חדש על דאגת הנשיא לשעבר.

הספר החדש 'המפריד' (The Divider) מאת פיטר בייקר וסוזן גלסר, בעל ואישה שכותבים בניו יורק טיימס ובניו יורקר. הספר עוסק בטראמפ בבית הלבן בין השנים 2017-2021 והוא יפורסם בארה"ב בשבוע הבא. ה'גארדיאן' הבריטי קיבל עותק לפני כולם.

בייקר וגלייזר מתארים את מדיניותו של טראמפ על איראן, משיחות על הסכם הגרעין שנחתם תחת ברק אובמה ועד נסיגת ארה"ב במאי 2018 והנקודה ביוני 2019 שבה טראמפ הסכים לתקיפות אוויריות אך ביטל אותן ברגע האחרון. טראמפ אמר אז, "חשבתי על זה לשנייה ואמרתי, 'אתה יודע מה, הם הפילו מל"ט בלתי מאויש, והנה היינו יושבים עם 150 הרוגים (איראניים) כנראה תוך חצי שעה אחרי שהייתי אמר קדימה לתקוף'. ולא אהבתי את זה, לא חשבתי שזה פרופורציונלי". מאוחר יותר התברר כי מנחה רשת פוקס ניוז טאקר קרלסון היה בין אלה שייעצו לטראמפ לא להורות על התקיפות באיראן.

שישה חודשים לאחר מכן, טראמפ אישר את החיסול על סולימאני. מפקד כוח העילית 'כח קודס' של משמרות המהפכה האיראניים, שארה"ב הגדירה אותו כקבוצת טרור באפריל 2019, חוסל ב-3 בינואר 2020 כשעזב את נמל התעופה של בגדאד. הפנטגון אמר שסולימאני "פיתח באופן פעיל תוכניות לתקוף דיפלומטים אמריקאים וחיילים בעיראק ובכל האזור".

טראמפ התרברב בשביתה, ואמר בעצרת בטולדו, אוהיו לאחר החיסול, "עצרנו אותו ועצרנו אותו במהירות ועצרנו אותו קר, הוא היה בחור רע. הוא היה מחבל צמא דם, והוא כבר לא טרוריסט. הוא מת".

אבל לפי גלסר ובייקר, פחות משנה לאחר מכן, לפחות באופן פרטי, טראמפ לא היה כל כך רגוע. ב-16 בדצמבר 2020, האייתוללה עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, צייץ בטוויטר: "אלו שהורו לרצוח את הגנרל סולימאני, כמו גם אלה שביצעו זאת, צריכים להיענש. הנקמה הזו בהחלט תתרחש בזמן הנכון".

בייקר וגלייזר מדווחים כי טראמפ ויועציו שקלו תקיפות חדשות אך נסוגו מכיוון שסוף תקופתו של טראמפ בשלטון היה קרוב מדי. המחברים כותבים גם: "במסיבת קוקטייל, טראמפ אמר לכמה מחבריו בפלורידה שהוא חושש שאיראן תנסה להתנקש בחייו, אז הוא נאלץ לחזור לוושינגטון שם הוא יהיה בטוח יותר".

איראן דונלד טראמפ קאסם סלימאני בגדד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד