כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
'אנשים נעלמו'

תושבי איזיום מספרים על הכיבוש הרוסי האכזרי

לאחר שהכוחות האוקראינים כבשו מחדש את העיר איזיום, תושבי העיר אומרים שהרוסים הגיעו בידיעה את מי הם רוצים ולקחו אותם משם. "ספרנו כל פיצוץ לפני שהספקנו לנשום לרווחה". גופות שנפגעו בהפגזה מתחילות להיחלץ מההריסות, חלקן ככל הנראה נקברו בחיים

תושבי איזיום מספרים על הכיבוש הרוסי האכזרי
המלחמה באוקראינה: אילוסטרציה צילום: Pixabay

הזוועה מתגלה אט אט מההריסות השרופים באיזיום, אחת הערים החיוניות ביותר מבחינה אסטרטגית עבור הרוסים לפני שחרורה מחדש בסוף השבוע האחרון על ידי הכוחות האוקראינים.

פגרי טנק עם סמל ה-Z המובהק של מוסקבה מנוקד לאורך הרחובות המכוסים פסולת בנין, עשרות בנייני דירות שהופצצו במרכז העיר נמצאים נטושים לאורך כבישים מכוסים בהריסות של מה שהיה אחד הקרבות הקשים ביותר של המלחמה הזו, שהביא למותם של לפחות 1,000 בני אדם, כך על פי גורמים רשמיים אוקראינים.

ביום רביעי, העיר שתוארה כמריופול שנייה בגלל ההפצצות הכבדות שספגה, זכתה לביקור על ידי העולם החיצון לראשונה לאחר שחרורה, נשיא אוקראינה ביקר בעיר יחד עם פוליטיקאים מהעולם.

"אי אפשר להסביר מה עבר עלינו אם לא חייתם את זה", אמרה אולגה, בת 44. "שכבנו על הרצפה ונשארנו בתוך הבית שלנו, כל כך הרבה זמן שלמדנו לזהות פצצות. אם המטוס הרוסי ששמענו מבחוץ לא היה כל כך חזק, אז ידענו שהוא עומד להטיל שתי פצצות. אם, לעומת זאת, המטוס היה רועש מאוד, הוא היה מפיל שש פצצות. ספרנו כל פיצוץ לפני שהספקנו לנשום לרווחה", כך סיפרה ל'גארדיאן'.

מחוץ לבניין העירייה, שעדיין היה לוהט מהפצצה, היו תרמילי כדורים טריים. על פי הדיווחים, גופות שנפגעו בהפגזה מתחילות להיחלץ מההריסות, חלקן ככל הנראה נקברו בחיים. העיר נחשבה במשך מאות שנים כשער לאזור הדונבאס במזרח אוקראינה ומשם לים השחור, כיום איזיום היא זירת פשע ענקית שבה גורמים רשמיים אוקראינים נעים במהירות כדי לאסוף ראיות על פשעי מלחמה שבוצעו על ידי הרוסים בעיר ששוחררה.

"לאחר מתקפת הנגד, מצאנו כמה אתרי קבורה של תושבים מקומיים בכל אזור חרקוב שנרצחו על ידי הצבא הרוסי", אמר אולכסנדר פילצ'קוב, התובע הראשי של אזור חרקוב. "חלקם אפילו עונו, לגבי איזיום? ובכן, רק התחלנו". מעדויות של תושבים וכמה שוטרים, לפחות 50 בני אדם נהרגו כאשר רוסיה הטילה סדרה של פצצות כבדות על בניין מגורים ליד הגשר הראשי. בניין הדירות התפצל לשניים, ונראה דומה לפצצות ששימשו את הרוסים כאשר ניסו ללכוד את העיר בורודיאנקה באזור קייב - פצצה מתקופת ברית המועצות שנועדה לפגוע במטרות צבאיות כמו ביצורי אויב ובונקרים.

לפני המלחמה מנתה אוכלוסייה העיר 46,000 איש. כיום נותרו כמה אלפים מהם. אנשים מקומיים אומרים שהמוצא היחיד היה ללכת לרוסיה ורבים סירבו ללכת לשם. ב-1 באפריל, איזיום נפלה בידי הכוחות הרוסים, ומוסקבה הפכה אותו לנקודת השיגור העיקרית להתקפה נגד הכוחות האוקראינים בדונבס שבשליטת אוקראינה. הרשויות המקומיות הצליחו לפנות חלק מהאוכלוסייה אך לפי גורמים רשמיים נותרו לכודים כ-10,000 אזרחים.

"אחרי שהרוסים נכנסו המקום הופגז", כך אמר ויטלי איבנוביץ', מהנדס אלקטרוניקת רדיו לשעבר בן 64, "הם לא נתנו לך לעזוב, רק אם תסכים לנסוע לרוסיה". איבנוביץ' אמר כי קליטה סלולרית וחשמל נותקו במהלך ההפצצה בתחילת מרץ. לדבריו, החשמל הוחזר לפני חודש אך לא בכל מחוזות העיר, כלומר חלק מהאנשים חיו ללא חשמל במשך כל התקופה.

מכיוון שרוב האנשים בעיר מסתמכים על משאבות חשמליות עבור אספקת המים שלהם, המחסור בחשמל גם פירושו שאין מים. תושבים כמעט ולא הצליחו להתקלח או לכבס את בגדיהם. התושבים שהתראיינו ל'גארדיאן' אמרו שכשהרוסים הגיעו לעירם כבר היו בידיהם רשימות של מקומיים שהיו בצבא, משפחות של אנשי צבא, או האנשים שהיו יוצאי מלחמת דונבאס, שהחלה בשנת 2014.

"הם ידעו בדיוק איפה לחפש, באיזו כתובת," אמרה האישה. לפי עדויותיהם, הרוסים חטפו את האנשים הללו ולקחו אותם למקומות לא ידועים. גורלם, עד היום, נותר בגדר תעלומה. "הם נעלמו", אומר אדוארד, בן 30. "חבר שלי מרד בחיילים הרוסים שגנבו לו את המכונית. הם הרגו אותו בדם קר, יחד עם הכלב שלו".

כמה ימים לפני שהאוקראינים הגיעו, נטשה אמרה שהרוסים הורו להיכנס לבתים למשך 10 ימים. ואז בשבת בבוקר בשעה 02:00 הם שמעו משאיות עוזבות. "הם לא נתנו לנו ללכת לשום מקום, הם ניתקו את החשמל, לא היו מים", אמרה נטשה. "למחרת בשבת בבוקר הסתכלתי החוצה ויכולתי לראות שהם כבר לא עומדים במחסום שלנו, יצאנו, הם לא היו שם, מאוחר יותר הגיעו החבר'ה שלנו".

מלחמת אוקראינה רוסיה נשיא אוקראינה ולדימיר פוטין עינויים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד