כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מוותרים על הכתר

לאחר מותה של אליזבת: מדינות שוקלות לנתק את הקשר

רגעים ספורים לאחר שצ'ארלס השלישי אושר כמלך אנטיגואה וברבודה, ראש ממשלת המדינה הקריבית אמר כי הוא מתכנן לקיים משאל עם על הפיכתו לרפובליקה בתוך שלוש שנים. פטירתה של אליזבת, דמות מאחדת ואהובה יותר מבנה, המלך צ'ארלס השלישי, מגיעה כשכמה מדינות חבר העמים בוחנות מחדש את מערכות היחסים שלהן עם הכתר הבריטי

לאחר מותה של אליזבת: מדינות שוקלות לנתק את הקשר
הלווית המלכה אליזבת צילום: The Royal family

כאשר הנסיך אדוארד, בנה הצעיר של המלכה אליזבת השנייה שהלכה לעולמה ביום חמישי האחרון, ביקר באנטיגואה וברבודה באפריל האחרון, ראש הממשלה אמר לו שהאומה, אחת מ-15 שנמצאת תחת הכתר הבריטי רוצה "יום אחד" להפוך לאומה, לרפובליקה. אנטיגואה וברבודה הן מדינות איים בים הקריבי על גבול האוקיינוס האטלנטי ומורכבת משלושה איים, שניים גדולים יחסית - אנטיגואה וברבודה, ואחד קטן - רדונדה.

"זה לא פעילות עוינות", אמר בראון לחדשות ITV, אלא "צעד אחרון להשלמת מעגל העצמאות". ראש ממשלת המדינה הקריבית אמר כי הוא מתכנן לקיים משאל עם על הפיכתו לרפובליקה בתוך שלוש שנים. בטקס הצטרפות בבית ראש הממשלה בבירה סנט ג'ון חתמו נכבדים מקומיים על ההכרזה המאשרת את מעמדו של המלך החדש שלהם, צ'ארלס השלישי. אבל ראש הממשלה גסטון בראון לא הסתיר את שאיפתו להחליף את המלוכה ולהפוך לרפובליקה.

האיים הפכו עצמאיים ב-1981, והוא רואה ברפובליקה את ההתקדמות הטבעית. הוא אמר לחדשות ITV: "זה עניין שצריך לקחת למשאל עם כדי שהעם יחליט, זה לא מייצג שום צורה של חוסר כבוד למלך. זה לא מעשה עוינות, או הבדל כלשהו בין אנטיגואה וברבודה לבין המלוכה, זהו צעד אחרון להשלמת מעגל העצמאות כדי להפוך לאומה ריבונית באמת".

פטירתה של אליזבת, דמות מאחדת אהובה יותר מבנה, המלך צ'ארלס השלישי, מגיעה כשכמה מדינות מחבר העמים בוחנות מחדש את מערכות היחסים שלהן עם הכתר.

בנובמבר האחרון, ברבדוס נטשה את המלכה כראש המדינה שלה והפכה לרפובליקה. היא השביעה את נשיאה הראשון בטקס שבו גינה צ'ארלס את "זוועת העבדות המחרידה" ושיבח את תושבי האי על "שפיתלו את דרכם החדשה בחוזק יוצא דופן".

הנסיך וויליאם ואשתו קייט שביקרו באיים הקריביים מטעם אליזבת לרגל יובל הפלטינה שלה, נתקלו במחאות וקריאות להתנצלות ופיצויים על עבדות לפני שנים רבות. בג'מייקה, וויליאם כינה את העבדות "מתועבת", אך לא התנצל. ראש ממשלת ג'מייקה אנדרו הולנס הבטיח להם שהאומה תפרוש מהמלוכה.

ממלכות אחרות באזור הצביעו גם הן על עניין ללכת בעקבות ברבדוס.כך למשל ועדה לרפורמה חוקתית בבליז, מדינה באמריקה הצפונית, מוכנה לשקול, בין היתר, האם האומה צריכה להכריז על רפובליקה. "בתוך האזור שלנו, יש דחיפה ברורה להתנתק", אמר הנרי אשר, השר לרפורמות חוקתיות ופוליטיות של בליז, ל"וושינגטון פוסט". "אני חושב שחשוב שלא יהיה לנו ראש מדינה שמתגורר במרחק של אלפי קילומטרים ולא מתאים למה שקורה במקום".

המלכה אליזבת מלכת אנגליה הנסיך וויליאם המלך צארלס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד