כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"חשבתי שקיבלתי התקף לב"

ההצעה של טראמפ זעזעה את המלך עבדאללה

עבדאללה השני, מלך ירדן, הזדעזע כשקיבל הצעה מהנשיא לשעבר טראמפ לקחת שליטה על הגדה המערבית, שאוכלוסייתה הפלסטינית ביקשה בעבר להפיל את המלוכה בירדן | הספר גם מצטט את רעייתו של טראמפ, מלניה, המביעה דאגה עמוקה מהטיפול של בעלה בנגיף הקורונה

ההצעה של טראמפ זעזעה את המלך עבדאללה
מלך ירדן ברמאללה אצל אבו-מאזן צילום: לשכת הנשיאות של הרשות הפלסטינית

הנשיא טראמפ הציע למלך ירדן עבדאללה השני: שליטה בגדה המערבית, שאוכלוסייתה הפלסטינית ביקשה בעבר להפיל את המלוכה. "חשבתי שיש לי התקף לב", סיפר עבדאללה השני בפני חבר אמריקאי ב-2018, כך לפי ספר חדש על נשיאות טראמפ שמתפרסם בשבוע הבא. "לא יכולתי לנשום. הייתי כפוף פעמיים".

ההצעה לעבדאללה שלא פורסמה עד היום, היא בין הפרטים החדשים והמדהימים על הנשיאות של טראמפ בספר "המפריד: טראמפ בבית הלבן 2017-2021" מאת פיטר בייקר, הכתב הראשי של הבית הלבן בניו יורק טיימס, וסוזן גלסר, עבור הניו יורקר.

הספר, שהעותק שלו הושג על ידי ה'וושינגטון פוסט', הוא האחרון בסדרת דיווחים מאחורי הקלעים שנכתבו על ידי, מקורבים לממשל טראמפ, וחלקם טוענים שהם ניסו לבלום את האינסטינקטים הגרועים ביותר של הנשיא ה-45.

"האנשים שהכי פחדו משלטונו היו אלה שהיו בחדר איתו", כותבים בייקר וגלייזר. בזמן שהיה בבית הלבן, טראמפ גם ניסה להשתמש במשרדו לכל מיני מהלכים שעוזריו ראו כבלתי חוקיות וניסו למנוע אותם, כך לפי הספר.

טראמפ גם תקף את פקידי המודיעין לשעבר ג'יימס קלפר ג'וניור וג'ון ברנן, ודרש יותר מ-50 פעמים לשלול מהם את הסיווגים הביטחוניים. וכאשר בית המשפט לערעורים בארה"ב חסם את אחת ממדיניותו, טראמפ אמר לנילסן כי הוא רוצה לחסל את בית המשפט לחלוטין. "בואי פשוט נבטל את זה", אמר, כך לפי הספר, והוסיף שהם צריכים "להיפטר" מהשופטים ואף השתמש בניבולי פה.

טראמפ הורה לנסח חקיקה ולשלוח לקונגרס בהקדם האפשרי. קירסטין נילסן, אז המזכירה לביטחון פנים, "עשתה מה שהיא וכל כך הרבה בכירים בממשל עשו כשטראמפ הוציא דרישות שטותיות - התעלמה מזה וקיוותה שזה ייעלם".

הספר גם מצטט את רעייתו של טראמפ, מלניה, המביעה דאגה עמוקה מהטיפול של בעלה בנגיף הקורונה. היא דיברה ישירות עם טראמפ בימיה הראשונים של המגיפה, ולפי הספר, סיפרה על השיחה הזו מאוחר יותר למושל כריס כריסטי, מניו ג'רזי, ממנו ביקש הנשיא באופן שגרתי עצות.

היא אמרה לבעלה, "זה רציני. זה הולך להיות ממש גרוע, ואתה צריך לקחת את זה יותר ברצינות ממה שאתה לוקח את זה", אמרה, לפי בייקר וגלייזר. טראמפ "פשוט נפנף אותה", הם כותבים. "את דואגת יותר מדי".

ההצעה לתת לעבדאללה מלך ירדן את הגדה המערבית הגובלת עם ישראל וירדן, הגיעה בינואר 2018. טראמפ חשב שהוא יעשה טובה למלך הירדני, מבלי להבין שזה יערער את היציבות במדינתו, כך לפי הספר. הפלסטינים כאמור ניסו לפגוע בממלכה לפני שנים רבות בזמן שלטונו של אביו של המלך הנוכחי.

מלך ירדן דונלד טראמפ הגדה המערבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד