כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"ישן מפני חדש תוציאו"

לאחר שלוש שנים: קזחסטן תשנה את שם הבירה

בירת מדינת קזחסטן במרכז אסיה, נקראת נור-סולטן, אך השם ישונה חזרה לאסטנה. ב-2019 שונה השם לכבוד הנשיא היוצא נורסולטן נזרבייב. הנשיא הסכים לשינוי השם בעקבות יוזמה של קבוצת חברי פרלמנט

לאחר שלוש שנים: קזחסטן תשנה את שם הבירה
נור- סולטן נזרבייב צילום: פייסבוק

קזחסטן תשנה את שם הבירה מנור-סולטן בחזרה לאסטנה. נשיא קזחסטן קאסם-ג'ומארט טוקאייב התרצה להחזיר את השם הקודם של בירת המדינה, שלוש שנים בלבד לאחר ששינה את שמה לכבוד קודמו בתפקיד, כך אמר דובר הנשיא לסוכנות הידיעות AP. דוברו של טוקאייב, רוסלן ז'ליבאן, אמר כי הנשיא הסכים לשינוי השם בעקבות יוזמה של קבוצת חברי פרלמנט.

אחד המהלכים הראשונים של טוקאייב עם כניסתו לתפקיד ב-2019, לאחר שהנשיא נורסולטן נזרבייב פרש מתפקידו, היה לשנות את שם בירת קזחסטן, אסטנה, לנור-סולטן. נורסולטן נזרבייב, שהוביל את המדינה במשך שלושה עשורים תחת ברית המועצות ולאחר שקיבלה עצמאות ב-1991, העתיק את הבירה מהעיר אלמטי לאסטנה ב-1997. המהלך התקבל בספקנות רבה בגלל הבידוד היחסי של העיר בצפון המדינה, והחורפים הקפואים הידועים שם. בהם הטמפרטורות צוללות עד למינוס 51.

הוא הפך את העיר למקום ראווה של ארכיטקטורה צעקנית, כולל מגדל תצפית מרהיב. לאחר שפרש, שמר נזרבייב על השפעה עצומה כראש מפלגת השלטון ומועצת הביטחון של המחוז. אבל טוקאייב הנשיא שהחליף אותו סילק אותו מהתפקידים האלה לאחר תסיסה חזקה של האזרחים בינואר האחרון, שלא אהבו את הכוח שהוא עדיין החזיק.

ביוני האחרון הצביעו הקזחים ברובם המכריע בעד שינויים חוקתיים במשאל עם לאחר שההפגנות נרגעו, וכך נזרבייב סיים שליטה בת שלושה עשורים במדינה העשירה ביותר במרכז אסיה בגלל משאבי הטבע שלה. שפיכות הדמים בינואר האחרון, שצמחה כתוצאה מהפגנות בעקבות זינוק במחירי הדלק לרכב, הביאה למותם של 230 בני אדם, וגרמה לרשויות להזעיק חיילים מרוסיה.

נשיא קזחסטן קזחסטן עיר הבירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד