כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
מחקר שוק

האם מס המשקאות מועיל או שמדובר בעוד מהלך ציני של ליברמן נגד החרדים?

מחקר שוק שנערך לאחרונה מצא כי המס על קניית משקאות שהוטל על ידי ליברמן לא גרם לירידה בצריכת המשקאות אלא רק תרם לעליית יוקר המחייה ופגע בציבור הצרכנים שנאלץ לשלם יותר

האם מס המשקאות מועיל או שמדובר בעוד מהלך ציני של ליברמן נגד החרדים?
משקאות צילום: פיקסביי

מחקר על נתוני הצריכה בישראל שנערך לאחרונה ע"י חברת המחקר סטורנקסט בדק ומצא כי למרות שמדד מחירי המשקאות טיפס ב־9.6%, בחודשים האחרונים ישנה עליה של 2% במכירות המשקאות בהשוואה לטרום הקורונה וכי רכישת משקאות הדיאט עלתה בשיעור של כ-15%. נתונים אלו עומדים בניגוד לטענות שהוצגו בועדת הכספים של הכנסת לפיהן המס שהוטל על רכישת משקאות קלים יוביל לירידה בצריכת משקאות אלו בקרב הציבור ויפחית את צריכת הסוכר בישראל.

הציבור החרדי ממשיך במנהגו לשתות משקאות קלים בסעודות שבת וחג ובאירועים ושמחות, זאת למרות עליית המחירים בעקבות מס המשקאות שהטיל ליברמן כחלק מגזרותיו הרבות שמטרתם היחידה היא להעשיר את קופת המדינה על חשבונו של ציבור הצרכנים שסובל מעליית יוקר המחייה ונאלץ לספוג את המחירים הגבוהים.

הנתונים מוכיחים כי הממשלה טעתה בהחלטתה למסות את המשקאות הקלים ובכלל זה גם את משקאות הדיאט, על אף הביקורת הנוקבת שמתחו רופאים מומחים לסוכרת וטיפול בהשמנה שהתריעו כי מדובר במס שיפגע קשות בציבור הסוכרתיים ובעלי עודף משקל שצריכת משקאות הדיאט עדיפה אצלם באופן ברור על פני צריכת משקאות עם סוכר, ותוך התעלמות מטענות חברי הכנסת החרדיים שהתריעו במהלך הדיון בוועדת הכספים כי חקיקה שמטרתה להפחית את צריכת הסוכר צריכה לכלול גם חטיפים ומאכלים עתירי סוכר ושומנים.

בכל אופן, מניתוח הנתונים עולה כי בפועל העלאת המס לא השיגה את מטרתה המוצהרת, להפחית את הצריכה של משקאות ממותקים ורק פגעה בשכבות החלשות ובמשפחות ברוכות ילדים הצורכות יותר משקאות קלים. עובדה זאת בצירוף הנטייה שלהן לקנות משקאות זולים יותר, גרמה לכך שהם משלמים מס בשיעור גבוה יותר, וככל הנראה זאת הייתה כוונתו של ליברמן שלא מפספס הזדמנות לפגוע בציבור החרדי.

אין חולק על הצורך בהפחתת צריכת הסוכר בישראל ובכלל זה בציבור החרדי. אך הדרך לכך היא לא באמצעות הטלת מיסים נוספים על הציבור אלא באמצעות חינוך והסברה על הסכנות הבריאותיות של צריכת הסוכר, בדומה לקמפיין הפרסומי שמוביל לאחרונה משרד הבריאות.

מס משקאות ממותקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד