כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

"במי שיושבים ולומדים תורה בישיבות אין לגעת"

דוד הגר, התורם המרכזי של הנח"ל החרדי, הופיע ב'ועדת שקד': "חיילים מספרים שהם מפחדים ללכת עם מדים"

צילום ארכיון: בועז בן ארי
צילום ארכיון: בועז בן ארי



איש העסקים דוד הגר, הנחשב לתורם המרכזי של עמותת הנח"ל החרדי, השתתף בדיון ב'וועדת שקד לשוויון בנטל', בראשות יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ אילת שקד, שהתכנסה היום (ראשון) לישיבה נוספת.

הגר, הממעט מאוד בהופעות פומביות, הביע בוועדה ספק באשר למוטיבציה של צה"ל ומשרד הביטחון לגייס חרדים.

לפי הגר, גדוד נצח יהודה של הנח"ל החרדי מתקיים בזכות העמותה שפועלת לצידו, ואשר ממומנת ברובה הגדול מתרומות. "עמותת הנח"ל החרדי מתקיימת מתרומות פרטיות, שהיקפן בשנה מגיע לכחמישה מיליון ש"ח. לא על-ידי הצבא או משרד הביטחון", אמר הגר לחברי הוועדה.

עמותת הנח"ל החרדי שהגר, כאמור, הוא התורם המרכזי שלה, נועדה בכדי לספק לחיילים החרדים המשרתים בנח"ל את כל התנאים בכדי שיוכלו להמשיך ולקיים את אורח חייהם כחרדים, כולל מעקב אחר קיום הנהלים המיוחדים של הנח"ל בעניינים דתיים: שיעורי תורה, אירועים לחגים ועוד.

הגר ציין בדבריו כי לפני כמה עשרות שנים ניסה אחד מעסקני הציבור החרדי להקים את הנח"ל החרדי, אך הוא התפרק במהרה בהעדרו של גוף מסודר שילווה את החיילים החרדיים מבחינה רוחנית. הנח"ל החרדי במתכונתו הנוכחית החל עם כ-30 חיילים לפני כחמש-עשרה שנה, וכיום משרתים בו כ-1,200 חיילים.

לדברי הגר, למרות הזינוק במספר המתגייסים, תמיכת המדינה בליווי הרוחני של החיילים דרך עמותת הנח"ל החרדי לא השתנתה, והיא מהווה כיום, כאמור, מיעוטו הקטן של תקציב עמותת הנח"ל החרדי.

הגר ניצל גם את ההזדמנות בכדי לחלוק עם חברי הוועדה את תחושותיו, כאזרח חו"ל התורם מיליונים לגיוס חרדים, באשר להשפעת המצב הפוליטי וההצעה לשוויון בנטל שעומדת על הפרק על גיוס חרדים בפועל. "ההצעה להטיל סנקציות פליליות בעניין גיוס חרדים החזירה אותנו כמה צעדים אחורה".

"באווירה הציבורית הקיימת נצטרך הרבה מזל בכדי שבעוד שנים ספורות מסלולי שח"ר יהיו קיימים בכלל. משום שכיום החיילים המשרתים בהם מספרים לי שבאווירה שנוצרה הם מפחדים ללכת עם מדי צה"ל".

הגר צידד בדבריו בעמדת חברי הכנסת החרדיים, כי את הגיוס יש לערוך אך ורק מקרב מי שאינם לומדים. לדבריו, ההתמקדות במי שאינם לומדים תוביל לאחוזי גיוס דומים מקרב החברה החרדית לאלה שיש כיום באוכלוסיה הכללית. "במי שיושבים ולומדים תורה בישיבות אין לגעת", אמר הגר.

"נאסור המשך גיוסם של החרדים שאינם לומדים"

תת אלוף גדי אגמון אמר בדיון: "רק השנה צה"ל השקיע כ 60 מיליון שקל לצורך התאמות שונות שיאפשרו לקלוט בייתר קלות את המתגייסים החרדים".

שר הבטחון, משה יעלון, אמר: "הדרך הנכונה להבטיח את שילובם של החרדים בצה"ל ובחברה הישראלית, היא בתהליך הדרגתי דרך מסלולים ייעודיים בצה"ל ובשרות האזרחי. לא נכון להיכנס למהלך דרסטי של כפייה שיוביל מיד להתנגדות. זו גם השקפתי בנושא שילובם של הערבים. צה"ל יודע לקלוט כל מי שהצבא יחליט שנכון לגייס אותו. אמירות לפיהן צה"ל אינו מעוניין בגיוסם של החרדים או שהוא אינו ערוך לקלוט אותם אלו אמירות שהן לא יותר מאשר טקטיקה".

באשר לשאלה האם הרחבת מספר המתגייסים החרדים לצה"ל יפגע בנשים המשרתות, טען השר: "עצם הקמתן של יחידות נוספות בצה"ל המיועדות לחרדים לא יוביל לפגיעה בנשים המשרתות בצה"ל. יש מספיק יחידות שנשים יכולות לשרת בהן מבלי לשרת ביחידות מעורבות עם חרדים. בפועל להחלטה להרחיב את גיוסם של חרדים יש אמנם מחיר כלכלי, אך זה הוא מחיר שווה לשלם אותו".

ח"כ משה גפני השתתף בדיון מוקדם יותר שקיימה הוועדה ואמר: "אם החוק יכפה את גיוסם של לומד התורה, אנחנו נאסור באופן מוחלט את המשך גיוסם של אותם חרדים שאינם לומדים והיום כן מתגייסים".

יו"ר ועד הישיבות, הרב חיים קופמן, אמר בדיון: "לנו בוועד ראשי הישיבות אין שום מנגנון או רעיון כיצד ניתן לבחור את אותם 1800 חרדים שיקבלו את האישור שלא להתגייס. להבנתנו מדובר במספר שרירותי בלבד שאין מאחוריו שום סיבה מעשית".

"הפתרון של 1800 פטורים - כמו לירות לנו בראש"

סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה פרופ' ידידיה שטרן טען: "לא ניתן לכפות את גיוסם של מי שלומדים תורה. החלטה כזו תביא לקרע בעם וגם אני אתנגד לכך. אין שום דרך בעולם להחליט מי מוגדר כעילוי בתורה ומכאן שגם לא ניתן להגדיר מי יהיה חלק מאותה קבוצה של 1800 שמקבלים פטור מגיוס. אם תהיה כפיה, הדבר יוביל לביזוי שלטון החוק משום שבפועל לא יהיה גיוס".

באשר לדרישת החוק לאפשר מתן פטור מגיוס ל-1800 תלמידים אמר ח"כ אריאל אטיאס: "במקום לקבוע מכסה קבועה של 1800 תלמידים חרדים שמקבלים פטור, נכון שצה"ל יגדיר מה הם יעדי הגיוס שלו למול הציבור החרדי ולכל השאר תינתן האפשרות להמשיך ללמוד. בכל מקרה מדובר בפתרון כואב לציבור החרדי רק שהפתרון שאנחנו מציעים הוא בגדר לירות לך בברך ואילו הפתרון של 1800 פטורים הוא במובן מסיים כמו לירות לנו בראש".

ח"כ מאיר פרוש אמר בדיון: "החוק הזה לא רציני. מתברר שגם היום הצבא לא ממן את הגיוס של החרדים ומתבסס על תרומות. אני מדגיש שוב: כל חוק שידבר כל כפייה - לא יעבוד".

את הישיבה סיכמה יו"ר הוועדה ח"כ איילת שקד שאמרה: "יש לבחון האם נכון להגדיר בחוק את מכסת 1800 המתמידים או שניתן להסתפק בהגדרת יעדים ובמקביל להגדיר מה יקרה ומידה ולא יעמדו ביעדים אלו, בדומה למתווה יעלון. כמו כן צריך לציין שהאתוס החרדי מדבר על מתמידים, כאלו שמוכנים ללמוד מבוקר עד ערב ולא על מצטיינים בהכרח".
ועדת שקד דוד הגר הנח''ל החרדי ועד הישיבות משה גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד