כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
נרצחו ביום ההכתרה

יהודים ערכו אזכרה לזכר אחד מבעלי התוספות בלונדון

עשרות יהודים ערכו היום אזכרה לזכרו של רבי יעקב מאורליינש, מתלמידיו של רבנו תם ומבעלי התוספות. האזכרה נערכה במרכז לונדון, במקום בו ככל הנראה נקבר רבי יעקב מאורליינש לאחר שהיה קורבן לפוגרום שנערך בו ובחבריו עת שניסו להיכנס להכתרת המלך ריצ'רד הראשון

 יהודים ערכו אזכרה לזכר אחד מבעלי התוספות בלונדון
תפילה במקום הרצח של רבי יעקב מאורליינש צילום: באדיבות המצלם

עשרות יהודים ערכו היום אזכרה לזכרו של רבי יעקב מאורליינש, האזכרה נערכה במרכז לונדון, במקום בו ככל הנראה נקבר רבי יעקב מאורליינש לאחר שנרצח עם חבריו עת שניסו להיכנס להכתרת המלך ריצ'רד הראשון, היום חל יום פטירתו, י"ט באלול.

רבי יעקב מאורליינש היה תלמיד חכם שפעל במהלך המאה ה-12. הוא היה תלמידו של רבנו תם, ולכן אף כונה "רבנו תם מאורליינש". רבי יעקב התגורר באורליאנס הצרפתית, ומכן נגזר שם משפחתו. במהלך שנות השמונים של המאה ה-12 העתיק את מקומו ללונדון, כדי לעסוק בלימוד תורה במקום. רבי יעקב מאורליינש היה אחד מבעלי התוספות, ועשרות מחידושיו מופיעים על דפי הגמרא אותם אנו לומדים.

הרב יחיאל בן שלמה היילפרין, שכיהן כרבה של מינסק במהלך המאה ה-18, מציין בספרו "סדר הדורות" כי יתכן שרבי יעקב מאורליינש חיבר את 'ספר הישר' המיוחס לרבינו תם. גם החיד"א, הרב חיים יוסף דוד אזולאי, טוען כי יתכן שרבי יעקב מאורליינש חיבר את הספר.

בי"ט אלול ה'תתקמ"ט, 3 בספטמבר 1189 הוכתר ריצ'רד הראשון למלך אנגליה במנזר וסטמינסטר ההיסטורי, שביום שני הקרוב תיקבר בו המלכה אליזבת'. ריצ'רד ירש את התפקיד מאביו, ועד שלב זה בחייו כבר הספיק לצבור מוניטין של איש צבא מנוסה ונערץ.

זמן קצר לפני טקס ההכתרה הודיעו הבריטים כי יהודים לא יורשו להשתתף באירוע. מספר יהודים וביניהם רבי יעקב מאורליינש החליטו בכל זאת לנסות להשתחל לטקס ולצפות בו, מתוך תקווה שאף אחד לא יזהה אותם כיהודים. אך תקווה זו התבדתה. נוצרים שזיהו את קבוצת היהודים גררו אותם באכזריות רבה מוסטמינסטר. קהל גדול התאסף סביב היהודים המושפלים, והחל לבצע בהם פוגרום נוראי ואכזר. בפוגרום נהרגו כל היהודים האומללים.

הספר "דברי הימים לירחמיאל" שחובר במאה ה-12 באיטליה, מהווה את המקור העברי לפוגרום. כך נכתב בו: "ויהרגו בהם כשלושים איש, ומקצתן שחטו את עצמם ואת בניהם. ושם נהרג הרב המובהק ר' יעקב מאורליינש על קידוש השם".

הבוקר התאספו כמה עשרות יהודים מבריטניה באזור שבו, כך לפי המסופר, נקברו שלושים היהודים שנרצחו בפוגורום בקבר אחים. היהודים שהתאספו במקום, הנמצא במרכז לונדון ומעל "Barbican station", קראו קדיש לזכרו של רבי יעקב מאורליינש ביום פטירתו, י"ט באלול. הם אף דיברו עליו ועל סיפורו, העסקן הרב ארי וויינשטאק מלונדון תומך בלחזק את המקום. בשנה הבאה רוצים מספר עסקנים להקים הכנסת אורחים עם כיבוד קל על יד המקום בו הוא ככל הנראה נקבר, אין על קברו מצבה, מאחר ואף אחד לא יודע היכן הוא קבור בדיוק, במקום יש פארק ענק.

לאזכרה זו יש משמעות היסטורית סמלית, מאחר והיא נערכת לזכרו של רבי יעקב מאורליינש שנרצח בטקס הכתרת מלך בריטי, ממש בשבוע בו מוכתר מלך בריטי חדש, צ'אלרס השלישי.

פוגרום לונדון רצח יהודים אנטישמיות בבריטניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד