י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
דרמה באיחוד

הפרלמנט האירופי: "הונגריה איננה עוד דמוקרטיה מלאה"

הונגריה "איננה עוד דמוקרטיה מלאה" והאיחוד האירופי "חייב להחזיר אותה בקנה אחד עם ערכי אירופה", כך הכריז אתמול הפרלמנט האירופי. ההחלטה היא הצבעה רבת עוצמה נגד ממשלתו של ויקטור אורבן. ההצבעה היא בעיקרה סמלית ואינה משנה את מהלך קבלת ההחלטות באיחוד האירופי

הפרלמנט האירופי: "הונגריה איננה עוד דמוקרטיה מלאה"
בניין האיחוד האירופי צילום: Pixabay

הונגריה אינה עוד 'דמוקרטיה מלאה' והאיחוד האירופי צריך לעשות הכל כדי להחזיר אותה לערכים האירופיים, הצהירו אתמול חברי הפרלמנט האירופי.

האיחוד האירופי קבע כי יש להתייחס למדינה כ"משטר היברידי של אוטוקרטיה בחירות" שבה נערכות בחירות באופן קבוע אך ללא כיבוד נורמות דמוקרטיות.

"יש הסכמה גוברת בקרב מומחים שהונגריה אינה עוד דמוקרטיה", אמרו המחוקקים. החלטת יום חמישי נחשבת להצבעה רבת עוצמה נגד ממשלתו של ויקטור אורבן, המכהנת בתפקיד מאז 2010 והחזיקה ברוב של שני שלישים בפרלמנט בחלק ניכר מהזמן הזה.

מחוקקים אירופיים גם העלו חששות לגבי שורה ארוכה של זכויות יסוד שלדעתם נמצאות בסכנה. כולל שיטת הבחירות, עצמאות מערכת המשפט, פרטיות, חופש הביטוי, פלורליזם תקשורתי, חופש אקדמי, זכויות והגנה על מיעוטים ומבקשי מקלט.

בהצבעתם אימצו המחוקקים באיחוד האירופי דו"ח פרלמנטרי שאמר שהונגריה נסוגה לאחור מזכויות דמוקרטיות ובסיסיות מאז 2018 באמצעות "מאמצים מכוונים ושיטתיים של ממשלת הונגריה". בדו"ח נאמר כי היעדר פעולה מצד מוסדות האיחוד האירופי, כולל הוועדה המופקדת כ"שומרת" של אמנות האיחוד האירופי המעגנות סטנדרטים דמוקרטיים, החריפה את ההידרדרות. על פי ההערכות, זו הפעם הראשונה שמוסד האיחוד האירופי מכריז שמדינה חברה אינה דמוקרטיה ראויה.

בהתייחס לשחיתות, הנציבות האירופית צפויה גם להמליץ בימים הקרובים להשעות מיליארדים שיועדו לבודפשט מהתקציב המשותף של הגוש לשנים 2021-2027. זה יהיה המהלך הראשון של האיחוד האירופי תחת הסנקציה הפיננסית החדשה שלו שזכה לכינוי "מזומן לדמוקרטיה" והוסכם לפני שנתיים בתגובה לאורבן, כמו גם לבעלי בריתו בפולין, שחתרו נגד עקרונות דמוקרטיים ליברליים בתוך הגוש. הנציבות האירופית כבר חסמה כ-6 מיליארד יורו המגיעים לבודפשט מחבילת התמריצים הכלכלית הנפרדת של הגוש לקורונה.

האיחוד האירופי הונגריה קנס מיליארדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד