כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

הרב יצחק פנגר: הזקן שהפך ביום אחד לאדם מאושר

הרב יצחק פנגר בסיפור לשבת, על אדם שחיי כל חייו באופן ממורמר עד שהגיע לגיל 80, כיצד השתנה ונהיה לאדם מאושר? מה גרם לו להתחיל פתאום לחייך? איך זה קשור לפרשת השבוע? ומה אנו למדים מזה?

הרב יצחק פנגר: הזקן שהפך ביום אחד לאדם מאושר
הולנד, אילוסטרציה צילום: Unsplash

בכפר אחד חי לו אדם מבוגר, שכל הזמן היה ממורמר. תלונות היו שגורות בפיו יותר מכל דבר אחר. לא משנה מה היה קורה סביבו - תמיד היה לו מה לומר, לשלילה. אנשים היו נמנעים מלהיות בחברתו, שכן מצב רוחו היה מדבק.

והנה, יום אחד הכול השתנה. כשהוא הגיע לגיל 80, דבר מדהים ארע. השמועה פרסה לה כנפים: "האדם הזקן מאושר היום, הוא לא מתלונן על כלום, מחייך ומאיר פנים". כל אנשי הכפר החלו להתאסף, ושאלו את הזקן: "מה קרה לך?" הזקן ענה: "שום דבר מיוחד. במשך 80 שנה חיפשתי, רדפתי אחר האושר, ולא מצאתי. ואז החלטתי לחיות את שארית חיי ללא אושר, ופשוט ליהנות מהחיים. ולפתע הרגשתי משוחרר ומאושר כל כך".

בפרשתנו מובאת אחת הסיבות לקללות המנויות בפרשה, ולגַלוּת בפרט – "תחת אשר לא עבדת את השם אלוקיך בשמחה ובטוב לבב מרוב כל". ישנו ציוו על האדם להיות בשמחה. אך בעולם של השגיות ותחרות, פעמים שאתה מוצא את עצמך רץ ורץ, מחפש עוד ועוד. ואף על פי שיש לך "רוב כל", אתה עדין לא בשמחה.

הבה נלמד, באותה מידה שאנו רצים קדימה, גם לאהוב את מה שיש. פשוט לשחרר קצת, ולא רק לחתור למטרות, אלא גם ליהנות מהדרך.

השנה מתקרבת לקיצה והאדם צריך לעשות עם עצמו חשבון נפש. הבה נקבל על עצמנו לא רק לא לרדוף כל הזמן אחרי דברים, אלא גם להפסיק לברוח מהם. כי מה שאדם בורח ממנו כל הזמן – הוא יצטרך להתמודד איתו בסופו של דבר. וכשתחליטו להתמודד, הקב"ה ייתן לכם כוחות. כי האדם לא יודע עד כמה חזק הוא, עד לרגע שבו "להיות חזק", זה כל מה שנשאר לו.

שבת שלום.

שלכם, יצחק פנגר.

פרשת שבוע מסר סיפור לשבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד