י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

אור ירוק: צומת בבת ים מסוכן להולכי הרגל

אור ירוק ערכה תסקיר בטיחות בצומת רחובות אלו, ממנו עלה כי ישנם ליקויים רבים העלולים לגרום לפגיעה בהולכי הרגל

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

בתאריך 9.7.13, ערכה עמותת אור ירוק בראשות החוקרת הבכירה של העמותה ד"ר חנין פרח, תסקיר בטיחות בצומת שבין שני הרחובות בלפור ומס-נורדאו. בעריכת התסקיר השתתפו גם מנהל אגף החינוך בבת ים דוד ברוט, מנהל אגף הבטיחות בעיר צחי בן גיגי, פקחים בעירייה, מתנדבים בעמותת אור ירוק ועוד.

רחוב בלפור הוא אחד הרחובות המרכזיים בבת ים והוא חוצה אותה לאורכה. הציר הבעייתי אותו בדק התסקיר מורכב משישה נתיבים: שני נתיבים לכל כיוון ועוד שני נתיבי תחבורה ציבורית הממוקמים במרכב הציר – אחד לכל כיוון. ברחוב זה פועלים עסקים רבים – בנקים, חנויות, מסעדות וכן בית ספר ומרפאת קופת חולים. המשמעות היא כי ישנה תנועה ערה של הולכי הרגל כולל של אוכלוסיות פגיעות במיוחד כמו קשישים וילדים.
על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בצומת בו נערך התסקיר התרחשו עשר תאונות דרכים בחמש השנים האחרונות (2008-2012), מתוכן אחת קטלנית.

עורכי התסקיר, זיהו מספר מפגעים אותם יש לתקן בצומת הרחובות בלפור-נורדאו, בכדי להעלות את רמת הבטיחות בדרכים בכביש. ראשית, מעברי החצייה בצומת לקויים מכיוון שחסרים בהם תמרורי "תן זכות קדימה להולכי רגל" וכן הם דהויים. המלצת עורכי התסקיר היא לצבוע מחדש את מעבר החציה, להתקין את התמרורים החסרים וכן להתקין מחזירי אור בכדי להגביר את הנראות של מעברי החצייה במיוחד בלילה.

בעיה נוספת שנמצאה היא חוסר עקביות בתכנון נתיבי התחבורה הציבורית לאורך ציר בלפור ואופן החצייה של הולכי הרגל את הציר. בחלק ממעברי החציה, נקבע בתסקיר, הולכי הרגל צריכים לחצות נתיב דו סטרי של תחבורה ציבורית ובחלק אחר ישנה מפרדה בין שני נתיבי התחבורה הציבורית. לכן, הולך הרגל מתמודד בכל פעם עם תנועה אחרת שעלולה לבלבל אותו ולגרום לו לחצות את נתיב התחבורה הציבורית בלי לשים לב לתנועת האוטובוסים. לכן, ממליצים באור ירוק, לשמור על תכנון אחיד ועקבי של נתיבי התחבורה הציבורית ואם לא ניתן לעשות זאת – להתקין שילוט מהבהב שיזהיר את הולכי הרגל מפני האוטובוסים.

עוד מפגעי בטיחות שמצאו עורכי התסקיר: תמרורים שמסתירים את הולכי הרגל שממתינים לחצות את הכביש; צמחייה וגדרות בטיחות גבוהות מדי שמסתירים את הולכי הרגל הממתינים במעבר החציה וחוסמים את שדה הראייה של הנהגים;פניית פרסה מותרת למרות שגם להולכי הרגל בכיוון הנגדי ישנו רמזור ירוק; ואין התייחסות בתכנון מעברי החצייה המפרדות והרמזורים להולכי רגל עוורים וכבדי ראייה.

עמותת "אור ירוק": "הולכי הרגל, הם משתמשי הדרך הפגיעים ביותר. בכל מפגש בין הולך רגל לכלי רכב אחר – יפסיד הולך הרגל. לכן, על המדינה והרשויות המקומיות לקחת את האחריות על הולכי הרגל ולדאוג לתשתית מתאימה שתגן עליהם מפני שאר משתמשי הדרך. תשתית נכונה ובטוחה, יכולה להציל חיים".







אור ירוק חנין פרח בטיחות בדרכים אגף החינוך תשתית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד