כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
התלמיד הוותיק של מיר

בד"ה: הגאון רבי יעקב אשר פלדמן זצ"ל נפטר

הלך לעולמו הגאון החסיד רבי יעקב אשר פלדמן זצ"ל תלמיד ישיבת מיר למעלה מ-60 שנה, מחשובי חסידי גור ורב בית הכנסת ראדזין בירושלים. 'בחדרי חרדים' פסע במשעולי חייו שהיו חטיבה אחת של לימוד תורה בעמל. אמש הובא למנוחות בירושלים 

בד"ה: הגאון רבי יעקב אשר פלדמן זצ"ל נפטר
הגאון החסיד רבי יעקב אשר פלדמן זצ"ל צילום: מקרא הוצאה לאור

ברוך דיין האמת: בשבת קודש כי תבוא הסתלק לבית עולמו הגאון המופלג רבי יעקב אשר פלדמן זצ"ל מחשובי זקני ופארי חסידי גור, מוותיקי תלמידי ישיבת מיר, ורב בית החסידים הוותיק של חסידי ראדזין בירושלים. שחיבר את הספרים 'כתב משה' על הש"ס ו'מכתם ליעקב' על התורה שהלך לעולמו בגיל 84.

הגאון רבי יעקב אשר זצ"ל נולד בח' אלול תרצ"ח לאביו הרה"ח רבי משה פלדמן ז"ל, שריד לדור דעה שהיה מזקני חסידי ראדזין בחעלמא שבפולין, שעוד זכה להסתופף בצל האדמו"ר בעל התכלת זיע"א בראדזין.

רבי יעקב אשר זצ"ל למד בבחרותו בישיבת סלבודקה בבני ברק שם קנה את תורתו ממרן הגאון רבי יחזקאל אברמבסקי זצ"ל בעל ה'חזון יחזקאל', ולאחר מכן בישיבת מיר אצל הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל זצ"ל לשם הגיע בשנת תשט"ז ומאז למד במקום משך 67 שנה.

בהגיעו לפרקו נישא לרעייתו שתחי' בתו של הגאון החסיד רבי חיים שלום סגל זצ"ל.

היה דמות מוכרת בירושלים עיר הקודש, כאשר קבע את מקום לימודו עשרות בשנים בעזרת הנשים שבבניין ישיבת מיר ולא החסיר אף יום אחד מסדר לימודו גם בימים כאשר חיתן את צאצאיו. עד שנות הקורונה היה מגיע יום יום לישיבה בבית ישראל, כמו בחור צעיר ויושב ולומד מבוקר עד ליל עם סנדביץ וארוחת צהרים בתיקו ושם הגה בתורה הקדושה בשקדנות מופלאה. כשאפילו מכשיר טלפון לא היה ברשותו, ובכך קיים בעצמו כל ימיו את כל מ"ח הקניינים שנקנתה בהם תורה.

בשנת תשנ"ב התבקש ע"י האדמו"ר בעל ה"אהל אברהם" מראדזין זצ"ל לכהן כרבה של קהילת ראדזין ברחוב עזר ליולדות בכיכר השבת בירושלים שם כיהן משך עשרות בשנים והיה רב בית החסידים הוותיק בעיר, תפקיד אותו קיבל על עצמו ומילא בנאמנות ובגאון. כשבני הקהילה העריצוהו עד מאוד. 

היה חסיד גור בכל נימי נפשו והיה מקושר למרנן האדמו"רים לבית גור, כמו כן שימש במשך שנים כראש כולל בבית המדרש סאדיגורה בירושלים וכן כראש כולל בבית המדרש שומרי אמונים. 

פרק מיוחד בחייו היה הוצאת הספרים שחיבר, ‏הרב ביינוש קרליבך בעל מפעל 'מקרא' הוצאה לאור שהוציא לאור את ספריו של הרב זצ"ל מספר ל'בחדרי חרדים': "בשנה האחרונה זכית להוציא לאור את ספריו "מכתם ליעקב" על בראשית ושמות. ביום חמישי האחרון התקשר אליי ממיטת חליו, ועדכן אותי שסיים לעבוד על חומש ויקרא, והספר מוכן לעימוד. נשבר הלב על האובדן של יהודי ת"ח שכ"כ האיר פניו לכל אדם וידע לומר את המילה הנכונה בהומור השמור לו, לרומם את רוח הסובבים אותו. ‏יהיו תורתו וספריו לעילוי נשמתו, אמן".

הגרי"א פלדמן זצ"ל יחד עם הרב ביינוש קרליבך במשרדי 'מקרא'

התמדתו הייתה לשם דבר, בשבת קודש היה מגיע לבית הכנסת 'אחוה' שם היה מתפלפל שעות ארוכות עם הגאון הירושלמי רבי יהודה רבינוביץ זצ"ל בעל 'כרם חמד', ועם טובי הלמדנים תלמידי בית בריסק שהיה מתענגים מפלפולו בנוסח פולין ומשתעשעים שעות ארוכות.

עמד על משמר מרכז העיר, בעת שהתגורר כל השנים בתוך לוע הארי בשכונת מחנה יהודה, ועמד לצידם של מ'זהירי השבת' העומדים מידי שבת על משמר קדושת השבת בשוק, ליבו היה שותת דם למראה צעירים חרדים המתדרדרים מידי לילה בשוק בעידודו של ראש העיריה, ולכך היה חוזר לביתו רק בשעה מאוחרת.

זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך, אחיו היה הרה"ג רבי שמואל אהרן פלדמן זצ"ל ראב"ד תל אביב, אחיו הנוסף שיבדלחט"א הרה"ג ר' מרדכי יוסף מבני ברק. היה גיסו של הגאון רבי שמחה בונם ולדנברג זצ"ל רבה של שכונת עזרת תורה ומגדולי רבני העדה החרדית.

מסע הלוויה יצא אמש (מוצאי שבת קודש, פרשת כי תבוא), מבית הלוויות שמגר בירושלים דרך בית המדרש הגדול של חסידות גור ברחוב ירמיהו בירושלים להר המנוחות שם נטמן. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

הרב יעקב אשר פלדמן ישיבת מיר ראדזין מקרא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד