ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

ההון החרדי: מי הם העשירים שמחזיקים את עולם התורה?

פרויקט חג מיוחד: 50 גבירים ומשפחות אמידות יהודיות מרחבי העולם - המחזיקות בכספם ובתרומותיהם את עולם הישיבות, הכוללים, החסידויות וארגוני החסד • החוואי הברזילאי, סוחר התרופות מצרפת, המשפחה שמחזיקה את הקניון הגדול בקנדה, איש הטקסטיל מניו יורק, צוקרברג הישראלי ועוד 45 • מסע 'שנור' חובק עולם

ההון החרדי: מי הם העשירים שמחזיקים את עולם התורה?



הגזירות הקשות שניתכו בחודשים האחרונים על עולם התורה, והקיצוץ המאסיבי בתקציבי הישיבות והכוללים, הזכירו שוב את חשיבותם העצומה של ה'גבירים', התורמים היהודים העשירים מרחבי העולם המחזיקים - פשוטו כמשמעו - את עולם התורה. דומה כי אין זמן ראוי יותר למנות את שמותיהם של ה'תמכין דאורייתא' במסגרת פרויקט מיוחד וחובק עולם.

ברור מאליו כי לא ניתן ליצור רשימה מלאה של כל התורמים וכי ישנם עוד רבים אחרים שלא נימנו ברשימה מפוארת זו - אף שמקומם בה. עם זאת, דומה כי הכתבה שלפניכם מקיפה את מרבית התורמים הזוכים בקרדיט על כך ש"לא תישכח מפי זרעו" - גם לאחר גזירות לפיד.

את ה'גבירים' הללו מצאנו במסע חוצה יבשות, החל מברזיל וארגנטינה, עבור דרך ארה"ב ואירופה וכלה בשכונותיה הצפופות של בני ברק.

יש בהם תורמים לחסידויות ויש לישיבות, אחדים מעדיפים ארגוני חסד וחלקם מתמקדים בתרומת מבנים.

דרום אמריקה תחילה

את מסע החזקת התורה נפתח בברזיל, עם אליהו מרדכי (מוטי) זוננפלד, המחלק את זמנו בין ביתו ברעננה למעונו בברזיל. כבוגר ישיבת סלבודקא מרבה זוננפלד לתרום לישיבות ובעיקר למיר, כמו גם למוסדותיה של חסידות בעלזא, בין השאר הוא תומך בהוצאת ספרים תורניים באמצעות קרן רא"ם.

בסמוך אליו מתגורר הבנקאי העשיר בעולם על פי 'פורבס', ג'וזף ספרא, שהונו נאמד ביותר מ-13 מיליארד דולר, והמרבה לתרום למוסדות תורה וחסד מכל הסוגים, ובעיקר מוסדות ספרדיים ומוסדות חב"ד. גם אחיו הצעיר, מואיז ספרא, שהונו נאמד 'רק' בכ-2 מיליארד דולר, אינו טומן את ידו בצלחת בכל הקשור לאחזקת תורה וחסד.

בברזיל גם מתגורר הטייקון היהודי אלי הורן, איש הנדל"ן שעשה את הונו באמצעות חוות חקלאיות באפריקה, והתורם רבות למוסדות קירוב ולכוללים בארץ הקודש, ובעיקר לישיבת 'עטרת ישראל' - בה למד בנו. הורן נחשב גם לאחד התורמים הגדולים של קרן קמ"ח, והוא מקורב מאוד לרבה של מגדל העמק, הגרי"ד גרוסמן.

עוד דמות מרתקת בפסיפס התורמים הברזילאיים: מאיר זייאנץ, תושב סאו פאולו וחסיד חב"ד, המוכר דווקא בשל תרומתו לישיבת פוניבז' הליטאית, בה הקים את בניין הפנימייה 'ברזיל'.

מיליארדרד ברזילאי נוסף הסמוי מן העין והמתגורר בסאו פאולו, הוא טייקון הנדל"ן שלמה-אדולפו פיצ'וטו: לפני כ-15 שנה נרצח בנו אברהם הי"ד. מאז הוא תרם ושיפץ עשרות בתי כנסת לזכרו בכל רחבי הארץ תחת השם 'זכור לאברהם', מלבדם, הוא תורם גם לשיפוץ מקוואות, הקמת מבנים לישיבות ועוד.

עדיין בדרום אמריקה: בארגנטינה הסמוכה מתגורר אדוארדו סרג'יו אלשטיין, בעליה של IRSA ויו"ר קרן ההשקעות 'קוואנטום דולפין', אשר מתעניין בימים אלה ברכישת IDB הישראלית מידיו של נוחי דנקנר. אלשטיין הוא מהתורמים הגדולים של מוסדות חב"ד, נשיא חב"ד בארנטינה ותורם גם לרב יאשיהו פינטו ולמוסדותיו.

אלשטיין ספרא והורן

קנדה

צפונה משם, בקנדה, מתגורר הרב דוד הופשטטר, תלמיד חכם בזכות עצמו, ומי שאחראי להחזקת המפעל הכביר של 'דירשו ה' ועוזו'. להופשטטר בית גם בישראל - בשכונת רמות הירושלמית, והוא מקורב מאוד לגראי"ל שטיינמן.

בסמוך אליו תמצאו את הנגיד הערשי פרידמן, בעליה של חברת אזורים, אך המוכר לעולם התורה דווקא בזכות הוצאת הספרים 'עוז והדר'. פרידמן תורם בעיקר בניינים לישיבות, והוא נודע בתרומתו המיוחדת לישיבת מיר פרידמן, ובחיבתו העזה לספרות תורנית.

בקנדה מתגוררים גם בני משפחת גרמזיאן, המחזיקים אימפריה של מיליארדי דולרים, הכוללת נדל"ן, קניוני ענק - בהם הקניון הגדול בצפון אמריקה, בתי מלון ובנק פרטי. דרך קונגלומרט 'טריפל פייב' שולטים בני המשפחה במאות חברות, ותורמים הון עתק בצנעה לעולם הישיבות. בין הנהנים המרכזיים: ישיבת קול תורה, בה למדו כמה מבני המשפחה.

עוד בקנדה: שלוחות של משפחת רייכמן האגדית, הנודעת בתרומתה לעולם התורה בכלל ולישיבות בפרט. חלק מבני המשפחה מתגוררים בישראל ובאנגליה, ובין השאר הם חתומים על המבנה של ישיבת 'בית שמעיה', אך עיקר תרומתם מתבטאת בהחזקה יומיומית של מוסדות תורה רבים. את כספם עשו הרייכמנים בעיקר באמצעות עסקי נדל"ן של החברה המשפחתית אולימפיה אנד יורק, לפני 23 שנה פשטה החברה רגל בעקבות השקעת ענק כושלת בלונדון, אולם מאז השתקמו עסקיהם של בני המשפחה - ולעולם התורה הייתה הרווחה.

הופשטטר ופרידמן

ארצות הברית

עם כל הכבוד הראוי לשאר מדינות תבל, ממלכת אחזקת התורה הגדולה ביותר נמצאת ללא ספק בארה"ב, שם קיימים אלפי תורמים ומחזיקי תורה, הפרושים מניו יורק רבתי ועד ללוס אנג'לס המערבית.

שלמה יהודה רכניץ, איל הנדל"ן החרדי מלוס אנג'לס, הוא מהתורמים ה'כבדים' של רשת הכוללים 'עטרת שלמה' ושל ישיבת מיר. רכניץ תורם גם לישיבות נוספות והוא התפרסם לאחרונה כאשר תרם מיליוני דולרים לישיבת קמניץ עבור מבנה חדש. רכניץ מקורב מאוד לגר"ח קנייבסקי, שאף הכין בעבורו בעבר תפילין. ב-LA מתגורר גם הרב צבי רייזמן, תלמיד חכם נודע ומחבר ספרי 'רץ כצבי', אך גם תורם כבד לעולם התורה ובעיקר לספרות תורנית.

תחביב ייחודי אימץ לעצמו איירה רנרט, תושב ניו יורק, שעשה את הונו באמצעות ייצור רכבי 'האמר', מפעלי מגנזיום ועסקאות 'אג"ח זבל', כאשר מלבד תרומותיו השוטפות הוא נוהג להכניס ספרי תורה לרוב. על פי הפרסומים תרם רנרט עד כה למעלה מ-160 ספרי תורה ברחבי ישראל.

נגיד אמריקאי נוסף מפלטבוש, המתגורר גם בשערי חסד בירושלים, הוא רובי שראן, השותף בישראל בין השאר בבנק דיסקונט, אך 'שותף' פעיל בהרבה בישיבת מיר, בכוללים שונים, בסיוע לפתרון מצוקת הדיור החרדית ובתרומות לפי הנחיית גדולי ישראל. יחד עמו ניתן למנות את יוסי שטרן, מחזיק התורה המפורסם הנע בין ארה"ב לישראל ונמנה על התורמים הגדולים של מיר בכלל וישיבת מיר ברכפלד בפרט.

מי ששמו פחות מוכר, הוא לאון צ'רני, איל נדל"ן יהודי-ניו יורקי ובוגר ישיבה יוניברסיטי, התורם רבות לגופים וארגונים שונים, בהם גם ישיבות ומוסדות תורניים. בעבר אף חיבר ספר על אמירת הקדיש, בעקבות חוויה שעבר כאשר חיפש מניין.

רנרט שראן וצ'רני


בפלטבוש שוכן גם הטייקון החרדי ריי הייבר, שעשה את עיקר הונו בנדל"ן. הייבר מקורב מאוד לראש ישיבת פוניבז' הגרי"ג אדלשטיין, והוא מפזר הון רב בתרומות לישיבות שונות, בעיקר לישיבות ספרדיות, אך גם לישיבות וכוללים נוספים כ'ארחות תורה' ו'כולל טהרות'.

בשכנות אליו מתגורר אברהם צבי עגערט, בוגר ישיבת חיים ברלין הליטאית וישיבת בריסק, המקורב לגרא"י סולובייצ'יק, והתורם רבות לחסידות קאמרנא ולישיבת בריסק, אך גם למוסדות תורה נוספים. גם חמיו, הרב יהושע ספרין, ידוע כמחזיק תורה גדול.

אי אפשר לדלג על שמעון גליק, תלמידו ומקורבו של הגראי"ל שטיינמן, שאף אירח את הגראי"ל במטוסו הפרטי. בהוראת הגראי"ל ביצע גליק בזמנו את ההשתלטות על 'יתד נאמן', אך 'הביזנס' האמתי שלו הוא תרומות לישיבות וכוללים. גליק מרבה לתרום לישיבות הקרובות לליבו של הגראי"ל כ'ארחות תורה', 'גאון יעקב' ורשת הכוללים של 'עטרת שלמה', אך הוא לא חוסך את תרומותיו גם משאר עולם התורה.

בניו יורק מתגורר גם שלמה ורדיגר, שעשה את הונו בעסקי הטקסטיל, כזכיין של מותגי ספורט ידועים. ורדיגר מכהן כיו"ר אגודת ישראל בארה"ב - בה הפיח רוח חיים מחודשת, והוא חתום על מימון המעמד הכביר של סיום הש"ס בארה"ב. ורדיגר תומך בחסידות גור, אך במקביל הוא תורם גם לעולם הישיבות הליטאי ובעיקר לישיבת מיר.

מלבדו, גר בניו יורק גם שמעון דושינסקי, תושב ויליאמסבורג ובעליה של חברת הנדל"ן 'רבסקי גרופ', ומגדולי הקבלנים בניו יורק. דושינסקי תורם לויז'ניץ מונסי, והוא נמנה גם על גדולי מחזיקי עולם הישיבות בארץ.

עוד בארה"ב: אברהם הלפרין, אחיו של רפאל הלפרין המנוח, המרבה לתרום למקוואות ועומד בראשות קרן השביעית.

יעקב מרמורשטיין, המחזיק חברת השקעות בארה"ב, אך גם את ארגון 'בני אמונים'. מרמורשטיין תורם רבות ל'עזר מציון' והוא מיזמי הרעיון של 'קווי המהדרין' בארה"ב.

ואחרון ביבשת המערבית: ג'יי שוטנשטיין, בעליו של המותג אמריקן אייגלס שרכש לאחרונה את 'יקבי כרמל', והתפרסם בזכות הש"ס הנושא את שמו ובזכות 'כולל שוטנשטיין' שהוא מחזיק.

שוטנשטיין וגליק

לונדון

נחצה את האוקיינוס האטלנטי וננחת בלונדון האפרורית והגשומה, אך גם רווית הגבירים.

מעברו של גדול טייקוני חב"ד, מייסדה של רשת הקירוב 'אור אבנר', לב לבייב, לעיר - יצר בזמנו סערה גדולה בתקשורת הכלכלית בישראל. אך מלבד לבייב, המרבה לתרום לחב"ד, לקירוב, ליהדות בוכרה ולשאר ירקות - מתגוררים בבירת אנגליה תורמים כבדים לרוב.

בין השאר, גרים בלונדון התורמים הגדולים של חסידות באבוב, האחים שלמה ובן ציון פרישוואסר. מלבד החסידות, מפורסמים בני המשפחה בתרומותיהם לעניים ולכל נצרך המתדפק על דלתותיהם.

חסידות נוספת שמרכז הכובד הכלכלי שלה נמצא בלונדון היא מכנובקא, הנשענת על הנגיד איליש ענגלנדר, המקורב מאוד לאדמו"ר ממכנובקא. ענגלנדר תורם גם לחסידויות נוספות, ואדמו"רים מגיעים לביתו תמידין כסדרן.

בכלל, מהווה לונדון כר פורה לאדמו"רים. בעיר מתגורר גם הרב יצחק שפירא, בנו של מוניה ז"ל. יחד עם אחיו: פנחס מתל אביב - חתנו של האדמו"ר מסדיגורא, אלימלך מבני ברק ושמואל מוינה, הם תורמים רבות לחסידויות קטנות, אך בעיקר לחסידות גור, אליה הם מקורבים.

בלונדון נמצא גם מאיר גורביץ, חתנו של ענק הזמר החסידי מרדכי בן דוד, איל נדל"ן הבונה באנגליה ובגרמניה ובעליה של חברת 'ארזים'. גורביץ הוא מהתורמים הידועים של עולם הישיבות, והוא התפרסם דווקא בשל תרומתו לזק"א. בעבר תרם גורביץ את מבנה סמינר גור בבני ברק, כמו גם לסדיגורה ולמוסדות נוספים.

גם חסיד ערלוי בשם ליאו נואי גר בעיר, הוא נמנה על בעליה של חברת 'קנדה ישראל', ומתמקד בתרומותיו בעיקר בשילוב חרדים בשוק התעסוקה באמצעות קרן קמ"ח, ובתרומות לחסידות סדיגורה. לנואי עסקים בהיקף של מיליארדי דולרים, ודירה גם בישראל - בשכונת ממילא.

עוד בלונדון: משה גרטנר, תורם גדול למוסדות, ארגונים וישיבות. נודע בתרומותיו - בהיקף של מיליוני דולרים - למוסדות ישיבת הר"ן ולישיבת מיר, ובעיקר עבור אברכי הכוללים.

'נגיד' נודע נוסף בעיר, הוא חיים משה פלדמן, חמיו של האדמו"ר מסדיגורא, התורם רבות לויז'ניץ וכן לבניית מקוואות. את רוב הונו קיבל מחמיו הרב געציל ברגר ז"ל ומאביו, אך לאורך השנים הרחיב אותו באמצעות עיסוק בנדל"ן.

גורביץ ופלדמן

פריז

מעבר לתעלה, בפריז, מתגורר הרב רפאל הררי, מגדולי מחזיקי עולם הישיבות, אשר זכה לארח את הגראי"ל שטיינמן בביקורו ההיסטורי בצרפת. הררי, שבבעלותו חברת תרופות, מחזיק בין השאר את ישיבתו של הגר"ב סולובייצ'יק בירושלים, ותורם לישיבות נוספות בהתאם להנחיית הגראי"ל.

לא הרחק משם, באנטוורפן שבבלגיה, מתגורר היהלומן הגוראי חיים פלוטשניק בעליה של חברת 'פלוטשניק', המרבה לתרום לעולם החסידות ופרט לחסידות גור.

יהודי שוויץ מתהדרים בנגיד הרב אברהם גאסט, המחזיק בקרן צדקה וחסד על שמו, ומי שהטיס לפני למעלה משנה את גאב"ד ציריך הגר"ש ברייש לטיפול רפואי בישראל.

ישראל

את מסע הנדיבים העולמי נסיים בישראל, מתברר כי דווקא בני ברק, המצטיירת כעיר של עוני ודלות, עמוסה ב'גבירים' מקומיים, המחזיקים בנפש חפצה את עולם התורה והחסידות המקומי.

המפורסם בגבירי העיר הוא היהלומן החרדי דן גרטלר, המקורב במיוחד לרבי דוד אבוחצירה, ומרבה בתרומות לישיבות על פי הוראתו. גרטלר מקורב גם לחסידות נדבורנה בבני ברק ומרבה לתרום לה.

בבני ברק גר גם בעליה של 'שופרסל', הטייקון החרדי שלום פישר, חסיד ערלוי התורם רבות לחסידויות, אך בעיקר ליתומים. בכלל, יתומים נחשבים כ'נקודה רגישה' אצל פישר, והוא לוקח על עצמו לעתים קרובות העמדת נדוניה ליתומים ויתומות חסרי כל.

גרטלר ופישר


פרק מיוחד ראוי להקדיש לאחים הלפרין, בניו של רפאל הלפרין המנוח: בעוד דוד ויעקב העוסקים בעיקר בשוק האופטיקה ומתגוררים בבני ברק - מתמקדים בתרומות לנושאי השבת ולשון הרע. אחיהם שמואל, אף הוא תושב העיר, ומשה, המתגורר בירושלים, עוסקים יותר בנדל"ן, והם תורמים בעיקר לחסידויות לעלוב בית שמש, סדיגורא ובית התבשיל בבני ברק.

בבני ברק מתגורר גם היהלומן אברהם ברנט, התורם לחסידויות שונות ואשר התפרסם בזכות תרומתו ל'חמדת צבי'. עוד בבני ברק: הקבלן הגוראי משה חיים שיינפלד התורם רבות לחסידות, ושלוחות של משפחת אלישיוב, שחלקה מתגוררת בתל אביב. שלושת האחים - שמואל, שלום דוד ומשיח - תורמים סכומי עתק לישיבות, ובעיקר לישיבות ספרדיות.

מתי גרוסינגר, בעליה של חברת התאורה 'אורעד' המתגורר בעיר, התפרסם בעיקר בשל תרומותיו לחסידות ויז'ניץ. ואילו בני משפחת וולפסון, שחלקם מתגוררים בבני ברק, משקיעים את מירב תרומותיהם בקירוב רחוקים, אך תורמים רבות גם לעולם הישיבות ולכוללים.

אחד מהתורמים הגדולים למוסדות חב"ד, אך גם לישיבות וכוללים ליטאיים, הוא איש ההיי-טק יצחק מירילשווילי, המתגורר בהרצליה ומחזיק בקרן ההשקעות 'ויזרע'. מירילשווילי, המכונה גם 'צוקרברג הישראלי', הוא יליד סנט פטרבורג שעלה ארצה, כאן הוא מחזיק מוסדות תורה וחסד רבים.

תורם נוסף ש'עשה עלייה', הוא יוסף טאבאק, הנע בין ישראל וארה"ב, ותורם סכומי עתק לכוללים וישיבות, ובעיקר לישיבת פוניבז' ולרשת הכוללים 'כולל טהרות'. טאבאק גם נוהג להגיע מידי שנה לתפילות הימים הנוראים בישיבת פוניבז' והוא מקורב לראשי הישיבה הגרי"ג אדלשטיין והגרב"ד פוברסקי.

מפתח תקווה מפציעים 'אורות הדף היומי', מפעל הדף היומי המפורסם הממומן על ידי הטייקון מוטי זיסר, התומך גם בחסידות סוכוטשוב. תמיכה מיוחדת מעניק זיסר ל'עזר מציון', בעיקר באמצעות מפעל 'אורנית' לחולי סרטן והקמת מאגר מח העצם על ידי 'קרן ברכה ומוטי זיסר'. מדובר בשיתוף פעולה מבורך, שהחל לאחר שזיסר עצמו נאבק במחלה.

בתל אביב מתגורר יששכר קנול, המחזיק את כולל 'שירת דבורה' במלון דבורה השייך למשפחה, ותורם מלבד זאת לישיבות ולכוללים נוספים.

בבירת החילוניות של ישראל מתגורר גם שוקי שרון, שיחד עם אחיו הירושלמי רוני שרון שולטים בנתח ניכר משוק הירקות הקפואים ומשוק תפוחי האדמה הישראלי, ובאמצעותם הם מממנים ישיבות ומוסדות תורה לרוב.

עוד שותפים עסקיים המחזיקים תורה בכספם הם אברהם משה מרגלית מאשדוד ואריה בוים מירושלים, בעליה של רשת המזון 'אושר עד', מהתורמים היותר גדולים של 'קופת העיר' ומוסדות תורה נוספים. בירושלים מתגורר גם יצחק מאיר פאלוך, תורם נודע של חסידויות גור ותולדות אברהם יצחק.

יש לכם מידע, אייטם או חומר אחר על 'גביר' חרדי, או עסק בבעלות חרדית? שלחו במייל ל[email protected]

.גבירים הון חרדי תורה תרומות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד