א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
צדיק גוזר והקב"ה מקיים

האדמו"ר הבטיח למלך: המלכה תהיה בריאה

במשך למעלה משבעה עשורים מתפללים בבתי כנסת ברחבי בריטניה התפללו לשלומה של מלכות ואמרו מי שברך למען 'גברתנו הריבונית, המלכה אליזבת'. בשתי השבתות האחרונות המתפללים כבר ברכו את המלך צ'ארלס השלישי שמונה למלך אנגליה באופן רשמי

האדמו"ר הבטיח למלך: המלכה תהיה בריאה
הלווית המלכה אליזבת צילום: The Royal family

הרב אפרים מרוויס, רבה הראשי של בריטניה ספד למלכה אליזבת שהיום תתקיים הלווייתה בלונדון, וסיפר כי חשפה בפניו פריטים נדירים מהאוסף שלה, כולל ספר תורה שניצל מהשואה. "פעלה בחן, בכבוד ובענווה".

"הוא יברך ישמור וינצור את המלך צ'ארלס השלישי" הסתלסל קולו של החזן בבית הכנסת "בית המדרש" (המכונה מונק'ס) בשכונת גולדרס גרין שבצפון-מערב לונדון, שם כבר הדפיסו על דף את שם המלך החדש, בתפילה לשלום המלכות. כאמור, גם בשאר בתי הכנסת ברחבי הממלכה היו נוהגים לומר מידי שבת תפילה לשלומה של מלכות: ה"ברכה למלכה ירום הודה" נעשתה מול ארון הקודש בשבת. "מלך מלכי המלכים ברחמיו יחייה וישמרה ומכל צרה ויגון יצילה, וייתן בליבה ובלב כל יועציה רוח חכמה ובינה, להחזיק שלום המלכות ושלוות עמה ולעשות חסד ואמת עם כל ישראל". בשבת הקודמת החליפו את שמה של המלכה אליזבת' השנייה לשמו של בנה המלך צ'ארלס השלישי, לאחר שבעים שנה בהם לא נערכו שינויים בשם המלכות.

לבית המלוכה הבריטי ולמלכה היו קשרים מעניינים עם הקהילה היהודית באנגליה. אנקדוטה מרתקת שסיפר הגה"צ רבי שמואל שמעלקא פינטר זצ"ל גאב"ד ביקוואסק, ופורסמה בעיתון 'יתד נאמן' שהיה ידוע בקשריו הענפים עם בית המלוכה, סיפור שגרם בשעתו לקידוש ד' גדול, וגרם לקיום הפסוק "וראו כל עמי הארץ כי שם ד' נקרא עליך ויראו ממך".

היה זה כשמלאו למלכה חמישים שנה נערכה קבלת פנים עם ראשי הדתות באנגליה בהשתתפות המלכה. אחד מנציגי הרבנים היהודים היה רבי שמעלקא פינטער זצ"ל שעמד בראש משלחת רבנים, כאשר מקבל הוא מקום בראש ליד שאר ראשי הדתות להבדיל אלף אלפי הבדלות. "כידוע גינוני הכבוד למלכה הם 'קדושים ואף אחד לא יהין לבטל תג ותג מגינוני הכבוד. סבי שם לב שמקומו נקבע במרכז לא הרחק מהמלכה, ובחשבון פשוט הבין שהוא יהיה בין הראשונים שיתקל במלכה, ומנימוסי הכבוד של הממלכה יצטרך להושיט לה יד, הוא לא רצה לפגוע בה כיוון שהיה ברור שלא ילחץ את ידה, ולכן ביקש מאחד מראשי הדתות שיחליף עמו את מקומו, כמובן שהלה שמח מאוד, והלך לשבת במקום שולי".

"אולם באנגליה כמו באנגליה, הכול מתוכנן היטב, והמלכה שכנראה ידעה את סדר המקומות, וכשנכנסה והגיעה למקום המיועד, שאלה בפליאה "היכן הוא ראביי פינטר?", הייתה אי נעימות רבה, ואחד מעוזריה שמיהר לברר היכן 'ראביי פינטר' שמע את ההסבר, ולחש על אזנה כי הרב האורתודוכסי החליף מקום בשביל לא לפגוע במלכה כי נוהג הוא שלא לתת יד לאשה. המלכה שמע את ההסבר, אך ביקשה כי הרב פינטר יגיע לפניה".

"כל הנוכחים הביטו במתח רב, מה הולך לקרות כאן, האם תהיה תקרית לא נעימה או לא, האם המלכה תוותר, או שהרב פינטר חלילה ייאלץ "להתפשר" וילחץ יד כנגד אמונתו? "אולם לתדהמת כולם ברגע שהרב פינטר הגיע לפניה, שילבה המלכה את ידיה מאחורי גבה, וקדה לפניו מלא קומתה בכבוד עצום וחסר תקדים, היו אלה דקות של קידוש ד' גדול ועצום. למחרת רעשו כותרות העיתונים: "המלכה השתחווה למלך".

עוד מסופר שהאדמו"ר רבי שלום משאץ זי"ע שהתייצב יחד עם הרב הראשי לפני מלך בריטניה, ג'ורג' השישי, כדי לפעול למען הצלת ילדים מהשואה לאנגליה. המלך התרשם מאד למראה פניו המבהיקות של הצדיק עד שפנה אליו וביקשו שיאציל מברכתו על בתו הנערה. "בתי חולה במחלת הנפילה. יתפלל נא הרבי עליה שתוכל לחיות".

והרבי השיבו בבהירות: "אם תאשר את מבצע ההצלה שיציל את הילדים הרבים ממלתעות הנאצים. ברך אברך את בת המלכה, הנסיכה. לא רק שתוכל לחיות, אלא שמחלתה תיעלם כליל ולא יישאר לה כל זכר". המלך התרגש והדברים ועל אתר אישר את קיום מבצע החילוץ והצלת הנפשות הגדול יצא לדרך, ואילו בתו של המלך החלימה כליל, והייתה מלכת אנגליה עד השבוע האחרון.

רבה הראשי של בריטניה, הרב אפרים מירוויס, ספד למלכה. בהודעתו אמר הרב הראשי: "המלכה גילמה את הערכים האצילים ביותר של החברה הבריטית. לאורך שלטונה יוצא הדופן היא התנהלה בכבוד ובענווה, והיוותה מודל לחיקוי עולמי למנהיגות מכובדת ולמסירות חסרת אנוכיות לחברה. בעולם המשתנה ללא הרף, היא הייתה סלע של יציבות ואלופה בערכים נצחיים".

"בכל שבוע בבתי הכנסת אנו התפללנו לבריאותה, לחוכמתה, והיא מעולם לא אף פעם לא אכזבה אותנו", צוטט. "אנחנו זוכרים בהערכה רבה את הקשר החם שהיה לה עם הקהילה היהודית, תוך מתן דגש לזיכרון השואה. אני זוכר כיצד במקרה אחד היא הראתה לי פריטים בעלי ערך ועניין יהודי באוסף הפרטי שלה בטירת ווינזדור, כולל ספר תורה שניצל מצ'כיה במהלך השואה. ההשפעה שלה לטובת יהודים הייתה עמוקה והכבוד שלה לערכים שלה הייתה משמעותית", הוסיף הרב מרוויס.

הרב יוסף דווק, הרב הראשי של הקהילה הספרדית בבריטניה סיפר כי, "בכל שבת היינו מתפללים לשלומה ובריאותה של המלכה אליזבת. הקשרים שלנו איתה ועם הנסיך צ'ארלס היו אדוקים ומדי שנה בית המלוכה היה תומך באירועי הקהילה היהודית ומסייע לנו, בכדי לשמור על חופש הדת של היהודים במדינה ולהיאבק באנטישמיות ברחבי הממלכה".

הוא גם סיפר על הקשר האישי עם המלכה: "קצת לפני תקופת הקורונה זכיתי לבקר אותך בארמון בקינגהאם ולהודות להם על יחסיהם הקרובים עם הקהילה היהודית. יהי זכרה ברוך".

עוד סיפר הרב דווק כי בעלה של המלכה הנסיך, שנולד ביוון, גדל והתחנך בצרפת, אנגליה וגרמניה – אך את חוק לימודיו סיים לפי דרישת אביו דווקא אצל ד"ר קורט האן, איש חינוך יהודי מפורסם שנאלץ להימלט מגרמניה בשל יהדותו ופתח מוסד חינוכי בסקוטלנד.

במהלך מלחמת העולם השנייה שירת בצי המלכותי הבריטי ונלחם בפשיסטים ובנאצים, בעוד אימו, הנסיכה אליס, החביאה יהודים בארמון המשפחה באתונה, ולא הסגירה אותם למרות חקירתה בידי הגסטאפו. על כך זכתה לאחר מותה בתואר השמור למצילי יהודים.

הרב סיפר: "אולי לא כולם יודעים, אבל יש יחסים טובים מאוד בין בית המלוכה ובין הקהילה היהודית בבריטניה שמתחילים מרגע היווסדה של הקהילה. בית המלוכה תומך במוסדות שלנו, במוסדות הצדקה, בגמ"חים ובקהילות עצמן. הם נותנים את שמם ותמיכתם למוסדות שלנו ונוכחים באירועים הרשמיים הגדולים. כך, למשל, כשהקהילה שלנו חגגה 250 שנה להקמת בית הכנסת העתיק, הנסיך פיליפ הגיע לאירוע, וכשחגגנו 300 שנה, הנסיך צ'רלס, שהוא הפטרון של בית הכנסת, כיבד את המעמד בנוכחותו".

עוד אמר: "בדומה, לפני הקורונה הוזמנו ראשי כל הקהילות באנגליה לארמון בקינגהאם לאירוע הוקרה, וכשפתחנו את בית האבות היהודי שלנו, קראנו אותו על שמו של הנסיך פיליפ".

לדברי הרב, החיבור של משפחת המלוכה לעם היהודי קשור גם לעמידה האיתנה של בריטניה נגד הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה: "צריך לזכור שבזמן המלחמה, כל אירופה הייתה תחת ידו של היטלר ימ"ש, ורק בריטניה עמדה מולו ופעלה נגדו. כל זה הוא חלק מיסוד בית המלוכה. זו מלכות של חסד, והם תמכו ותומכים בנו מאוד כי הם רואים את היהודים כנכס למדינה והם מכירים בכך שהיהודים עשו הרבה למען המדינה ומכבדים אותנו מאוד על כך".

מלכת אנגליה המלכה אליזבת בריטניה רבי שלום משאץ המלך צארלס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד