כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"המקלט שלך באומן"

למרות הקשיים: מהפכת התורה באומן שהפכה לשיחת היום

בצל הקשיים להגיע לאומן בראש השנה תשפ"ג, במקום מתנהלת לה מהפכה שקטה של 'היכל התורה' הגדול שהוקם במקום, במשך יממה שלמה יושבים ושוקדים על התורה. 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים מהמקום שקיבל את השם "המקלט שלך באומן" וגם: הכניסה והרישום באמצעות הצ'יפ כמו במקוואות 

למרות הקשיים: מהפכת התורה באומן שהפכה לשיחת היום
היכל התורה באומן צילום: באדיבות המצלם

השבוע האחרון של שנת תשפ"ב – כבר כאן. אלפי חסידים כבר עושים את דרכם לאומן לציונו הקדוש של רבי נחמן מברסלב זיע"א לשהות בראש השנה. אך השנה, יותר מתמיד, ההגעה לאומן כרוכה וקשה, הנסיעה דורשת מאמץ, מסירות, ובעיקר - ציות עיוור של חסיד הנאמן לרבו בכל לב ונפש.

לאחר שיסתיימו טלטולי הדרכים ותגיעו לאומן, לא תפספסו את 'היכל התורה' הענק והמרווח מקום שכולו אך ורק ללימוד תורה באווירה מיוחדת שהפך לשיחת היום בברסלב ולא רק, היכל התורה ממוקם בבית הכנסת הגדול של שיינר שם מתקיימות התפילות עם השמחה הגדולה בראש השנה נותן נקודת אור לבאים למקום לשבת במנוחה וללמוד.

היכל התורה המפואר שנושא את השם 'תורת חיים' על שמו ולזכרו של הרב חיים רוזנברג זצ"ל, הוקם ונבנה על מנת לאפשר לכל חסיד ברסלב לפנות עצמו מכל הטרדות ולהתכונן ליום הדין הגדול והנורא, בהתרוממות הרוח וחדוות הנפש. מאחורי המיזם הגדול של 'היכל התורה' ומאחורי המיזם הגדול שמלווה את ברסלב בשנים האחרונות 'לטייל בתורתו' עומד ר' מרדכי גוטליב. 

לא לחינם חרט ההיכל על דגלו את הסיסמה: "המקלט שלך באומן". אם בכל שנה נחיצותו וחיוניותו של ההיכל הינה ענין שהכול משוועים אליו וצריכים לו, כאשר הכול מודים כי חסרה באומן פינה של יישוב הדעת – הרי שהשנה, כאשר רבים מקדימים לבוא, ורבים מגיעים ללא ילדיהם, אין ספק כי ישנה כאן הזדמנות כבירה – לנצל את השבוע האחרון של השנה.

כי אמנם, הקיבוץ הגדול הינו כליל יופי והדר, מורכב כולו מריבוי הבתים - עשרות אלפי אנשים, מכל הסוגים והמינים, כפי שאין עוד מקום בעולם שמתקבצים אליו מגוון כה רב של יהודים מכל הסוגים והמינים – אך עם כל זאת, כל אחד מחפש בתוך כל ההמולה פינה של שקט, ליישב את דעתו, להתבונן בינו לבין עצמו: היכן אני עומד, למי זכיתי להגיע, מה בעצם מתרחש כאן בכלל.

וזוהי בדיוק הסיבה בשלה הוקם היכל התורה באומן: להעניק את השקט, כדי שכל אחד יוכל להבעיר בתוך עצמו את הבעירה האמיתית של לימוד התורה, להשקיע עצמו בעומק התורה הזמנית – לעיין בתורותיו של רבי נחמן מברסלב, אשר בהן גנז את פניו שכלו ונשמתו. 

מכשירי הנדרים פלוס לנבחנים

זמני פתיחת 'היכל התורה'

ההיכל פתוח בכל יום, בבוקר - משעה 9:30 בבוקר ועד השעה 14:00 בצהריים, ובשעות אחה"צ - משעה 15:00 ועד השעה 19:00 בערב.  במקום יש גם כולל 'תורה מגנא ומצלא' מתקיים בשעות הפעילות ובמסגרתו לומדים האברכים הלכות תקיעת שופר בגמרא או בהלכה, איש כפי שלבו חפץ, כאשר ישנה מלגה שבועית העומדת על סך 450 ₪.

לאור ניסיון העבר, ההרשמה וההתנהלות כולה מתנהלת בסדר מופתי: כל אברך או בחור המצטרף לכולל מקבל במקום צ'יפ (כמו במקוואות) באמצעותו הינו רושם את זמני כניסתו ויציאתו, לצורך קבלת המלגה. יחד עם זאת, הינו מקבל כרטיס אשראי נטען 'יידיש קארד', שניתן לרכוש באמצעותו במאות חנויות בכל רחבי הארץ. כרטיס זה ייטען במלגה שתיקבע כפי שעות ההשתתפות והנוכחות. חשוב לשמור על כרטיס זה, לצורך קבלה אפשרית אי"ה של תמיכות כספיות נוספות בחגים הבעל"ט.

רישום זמני הכניסה והיציאה נעשה בצורה דיגיטלית באמצעות מכשירי 'נדרים פלוס' שהותקנו בהיכל התורה, למען הסדר הטוב, כאשר באמצעות מכשירים אלה יכול כל משתתף למלא את המבחנים השבועיים על התורה הזמנית ולהיכנס להגרלות על סכומים כספיים שיחולקו לזוכים במזומן.

סדר לימוד מיוחד מתקיים בכל יום בין השעות 18:00 - 19:00. במסגרת שעות אלה לומדים כל באי ההיכל את התורה הזמנית בעיון והעמקה – כאשר במקביל נמסרים שיעורים ממיטב מגידי השיעורים הקבועים שעל ידי ארגון "לטייל בתורתו" באידיש ובעברית.

מערך גדול ומופתי זה הוקם מתוך שאיפה, לאפשר לכל באי הקיבוץ הקדוש ליהנות מפינה של יישוב הדעת, מפוארת ומקושטת באווירת התורה הזמנית, אשר כל כולה מעין פיסת 'גן עדן התחתון' בה ניתן יהיה להתעלות מעלה מעלה בשבוע האחרון של השנה, כהכנה דרבה לקראת הימים הגדולים.

 

היכל התורה אומן רבי נחמן מברסלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד