כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

השפעת הדיגיטל על עסקים במגזר החרדי

למגזר החרדי במדינת ישראל ישנם מאפיינים ייחודיים, גם בעולם העסקי. יש לא מעט יזמים חרדים, גברים ונשים כאחד, אך ביחס לאוכלוסייה החילונית, העסקים במגזר החרדי נוטים להיות קטנים יותר ולהעסיק פחות עובדים. כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה חלו שינויים מרחיקי לכת וחסרי תקדים  במגזר החרדי והשימוש בדיגיטל גבר באופן משמעותי, וניתן לראות את ההשפעות גם אצל העסקים בבעלות יזמים חרדים.

השפעת הדיגיטל על עסקים במגזר החרדי
דיגיטל צילום: FREEPIK

למגזר החרדי במדינת ישראל ישנם מאפיינים ייחודיים, גם בעולם העסקי. יש לא מעט יזמים חרדים, גברים ונשים כאחד, אך ביחס לאוכלוסייה החילונית, העסקים במגזר החרדי נוטים להיות קטנים יותר ולהעסיק פחות עובדים. כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה חלו שינויים מרחיקי לכת וחסרי תקדים  במגזר החרדי והשימוש בדיגיטל גבר באופן משמעותי, וניתן לראות את ההשפעות גם אצל העסקים בבעלות יזמים חרדים. בכתבה זו נרחיב על השפעת הדיגיטל וההתקדמות הטכנולוגית על עסקים במגזר החרדי. השפעת הדיגיטל על היזמים והעסקים בבעלות חרדים באה לידי ביטוי בכמה דרכים, למשל שימוש גובר בדיגיטל, הקמת אתרים ייעודיים לציבור החרדי (חדשות, צרכנות, שיעורי תורה אונליין) ובנוסף הוקמו שלל אתרי מכירות הפונים בעיקר לציבור החרדי. אתרי המכירות המיועדים בעיקר לציבור החרדי לרוב סגורים בשבת, התכנים בהם מתאימים למאפייני הציבור ויש אפשרות לשלם עבור מוצרים ושירותים באמצעות סליקת אשראי. חשוב לזכור כי לרבים בציבור החרדי יש כרטיסי אשראי מהדרין המקנים הטבות משתלמות בבתי עסק רבים והחזרים כספיים בגין קניות אונליין.

השימוש בדיגיטל גובר מאז הקורונה

המגזר החרדי בישראל מתאפיין במגוון גדול של זרמים ואמונות, וגם ברצון להתבדל מהאוכלוסייה החילונית. מספר בעלי העסקים החרדים מתפלג באופן כמעט שווה בין גברים ונשים, כאשר הגברים מקימים ומנהלים עסקים קטנים, לרוב ללא מועסקים או עם מספר מועסקים קטן, כדי לשלב עבודה עם לימודי תורה.  היזמות בציבור החרדי גוברת עם הזמן בגלל מאפייני המגזר, כאשר הגברים מקימים עסק קטן כדי להיות מסוגלים ללמוד תורה בעוד הנשים מזהות את הפוטנציאל העסקי והן יכולות לשלב בין עבודה ופרנסה לבין גידול הילדים ועבודות משק הבית. בתקופת הקורונה גבר השימוש באינטרנט בכל המגזר החרדי ורבים החלו להשתמש במדיה הדיגיטלית לראשונה בחייהם עקב הסגרים הממושכים, המעבר לעבודה ולימודים מהבית ומסיבות נוספות. על פי תוצאות סקר שנערך ע"י אחת מספקיות האינטרנט המובילות עולה כי משבר הקורונה הביא להקמת אלפי אתרים חדשים המיועדים לציבור החרדי, כולל אתרי מכירות אונליין (לרוב בבעלות יזמים חרדים) ובהם מערכת סליקת אשראי מאובטחת ואיכותית. בנוסף, הסקר גילה כי הציבור החרדי קנה יותר מוצרים באינטרנט בהשוואה לעבר (עלייה של כ-35%).

קונים יותר באונליין

הציבור החרדי משתמש יותר במדיה הדיגיטלית, הן ללימודים אונליין והן לקניות, עבודה, חדשות וכו'. אתרי המכירות והחנויות המקוונות המיועדים לציבור החרדי משקפים את המאפיינים הייחודיים של המגזר החרדי העסקי, כלומר עסקים קטנים. רבים מהיזמים החרדים מקימים חנויות מקוונות במקביל לחנות הפיזית, לכן הם זקוקים לפתרונות של סליקת אשראי לעסקים קטנים, והם מעדיפים לבחור חברה המציעה עמלה מינימלית ופתרונות המאפשרים להם לבצע סליקת אשראי ידנית במסוף אינטרנטי, סליקה אוטומטית באתר המכירות, סליקת אשראי בנייד ואפשרות לחיוב בהוראת קבע.

אתרים "כשרים" המיועדים למגזר החרדי

חשוב לזכור כי בציבור החרדי מקובל לקנות ולהזמין מוצרים מעסקים בבעלות חרדים, אלו בעיקר עסקים קטנים והחרדים מסייעים זה לזה בפרנסה. כתוצאה ממשבר הקורונה וחדירת המדיות הדיגיטליות למגזר זה, הוקמו אתרים "כשרים" רבים, אלו אתרים שומרי שבת עם פתרונות אבטחה ייעודיים לצורך סליקת אשראי לעסקים קטנים במגזר החרדי.

ההתקדמות הטכנולוגית במגזר החרדי ממשיכה במלוא המרץ, יש יותר יזמים המקימים חנויות אונליין הסגורות בשבת וחג, ויש מספר פתרונות לסליקת כרטיסי אשראי באתרים אלו, מאחר ויש פסיקות שונות של רבנים בהתאם לקהילה אליה משתייכים.

לסיכום, החברה החרדית מתאפיינת כקהילה סגורה ונבדלת מהחברה היהודית הלא חרדית. בשנים האחרונות חלו שינויים רבים במגזר החרדי, השימוש באינטרנט גובר, יש שלל אתרים שלא פועלים בשבת ומגוון עצום של חנויות אינטרנטיות "כשרות" בהם ניתן לשלם באמצעות כרטיסי אשראי וארנקים דיגיטליים.

דיגיטל אשראי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד