ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
ארבעה ימים לבחירות

מועמד מפלגת הימין הילל את היטלר - והודח

סערה באיטליה: ארבעה ימים לפני הבחירות בהן צפויה מפלגת הימין "האחים של איטליה" לנצח, פרסמה התקשורת האיטלקית פוסט מלפני שמונה שנים בו מכנה חבר המפלגה את היטלר: "מדינאי גדול". ראש הקהילה היהודית ברומא: "בלתי מתקבל על הדעת"

מועמד מפלגת הימין הילל את היטלר - והודח
תומכי המפלגה צילום: קמפיין הבחירות

השבוע חשף העיתון "לה רפובליקה" פוסט פייסבוק שכתב קלוגרו פיאזנו, חבר מפלגת "האחים של איטליה" לפני כשמונה שנים. בפוסט משבח פיאזנו את אדולף היטלר, ומכנה אותו: "מדינאי גדול". הפרסום יצר סערה באיטליה ככלל, ובמפלגת הימין "האחים של איטליה" בפרט, זאת על רקע פוסט נוסף שפורסם ובו מכנה פיאזנו את ג'ורג'יה מלוני - ראש הרשימה שצפויה להפוך ביום ראשון הקרוב לראש הממשלה הראשונה של איטליה - "פשיסטית מודרנית".

מפלגת "האחים של איטליה", שנוסדה ב-2012, היא המשכה המרכזי של התנועה השמרנית הנאו-פשיסטי. מאז 2014 עומדת בראש המפלגה ג'ורג'יה מלוני. מלוני, בת ה-45, תוביל את ברית מפלגות הימין בבחירות הקרובות, וצפוייה לשבור תקרת זכוכית נוספת עם הפיכתה לראש ממשלת איטליה, האישה הראשונה. מלוני הסתבכה לא פעם באמירות שנויות במחלוקת, וידועה כאשת ימין קיצוני. היא מואשמת בידי יריביה בהערצה למנהיג הפשיסטי בניטו מוסליני, מנהיג איטליה בימי מלחמת השנייה, והיא אף העמידה ברשימתה את נינו בעבר. עוד היא מואשמת באהדה יתירה לנאציזם.

בזמן האחרון מנסה מלוני להרחיק את מפלגתה מהתדמית הקיצונית שנוצרה לה. היא מנסה להימנע ככל האפשר מאמירות שנויות במחלוקת, ואף ציינה כי הימין האיטלקי: "מסר את הפשיזם להיסטוריה כבר לפני עשרות שנים". במהלך אחת מעצרות הבחירות בהן לקחה חלק התלוננה כי: "הם יגידו שאנחנו מסוכנים, קיצונים, גזענים, פשיסטים ומכחישי שואה", והסבירה כי הניסיון לייחס למפלגה שלה את התכונות הללו נובע משיקולים פוליטיים.

הסקרים צופים כי מפלגת "האחים של איטליה" תהיה המפלגה הגדולה בפרלמנט האיטלקי, ותרכיב את הממשלה הבאה. הפרסום בתקשורת האיטלקית על אמירתו הבעייתית של פיאנזו שכינה את היטלר: "מדינאי גדול" באה בתזמון רע במיוחד למלוני, המנסה להרחיק את עצמה מתדמית הימין הקיצוני. על כן, הודיעה היום כי היא מדיחה את פיאנזו מרשימת "האחים של איטליה". פיאנזו מיהר להתנצל, וכתב כי: "לפני שנים כתבתי דברים שגויים לחלוטין", והוסיף כי מחק את הפוסטים הבעייתים מחשבון הפייסבוק שלו.

אמירתו של פיאנזו יצרה סערה גדולה גם בקרב יהודי איטליה. רות דורגלוב, ראשת הקהילה היהודית ברומא, כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "הרעיון שאנשים שמהללים את היטלר יכולים להיות חברים בפרלמנט הבא בלתי מתקבל על הדעת".

לא ברור כמה תשפיע אמירתו של פיאנזו על מצביעי "האחים של איטליה", אך ככל הנראה אמירה זו לא תמנע ממלוני לנצח בבחירות ולהתמנות לראש ממשלת איטליה הבאה, כ-100 שנים בדיוק לאחר עלייתו לשלטון של בניטו מוסליני, שרבים מכנים אותו "אביה הרוחני של מלוני".

איטליה ראש ממשלת איטליה בחירות נאצים היטלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד